«طرح فهما» باعث رقابت سالم بین کانون های مساجد می شود

«طرح فهما» باعث رقابت سالم بین کانون های مساجد می شود

تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) گچساران، گفت: « طرح فهما» باعث رقابت سالم بین کانون های فرهنگی و جذب جوانان به مساجد شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در گچساران، در جهت گسترش و ارتقای فرهنگ اسلامی و آشنایی با امام جماعت مساجد شهرستان گچساران، مصاحبه اختصاصی با یکی از امام جماعت های این شهرستان انجام دادیم که در ذیل آمده است:

لطفاً خودتون را معرفی کنید؟

«سید محمود مرتضایی»، امام جماعت مساجد «صاحب الزمان(عج)» و «امام سجاد(ع)» در شهر گچساران هستم.

آقای مرتضوی! به نظر شما امام جماعت مسجد چه تاثیری در جذب جوانان به مساجد دارد؟

در بین تمام افرادی که در مسجد حضور دارند، امام‌جماعت نقش به سزایی در حفظ پیشرفت و تعالی فرهنگ اسلامی دارد؛ برای جذب جوانان امام جماعت مسجد باید مواردی را در کانون توجه قرار دهد؛ ابتدا ارتباط امام جماعت با جوانان و نوجوانان نباید رابطه ای خشک و رسمی باشد. با ارتباط های عاطفی و صمیمانه، جوانان را همراهی کند و به مشکلات آن ها رسیدگی کند.

مورد بعد اینکه امام جماعت باید برای تاثیر گذاشتن بر فرهنگ و جذب جوانان و نوجوانان وقت کافی اختصاص دهد، همان طور که تجربه این را اثبات می کند، امام جماعتی که فقط به اقامه نماز در مسجد اکتفا کند، تاثیر زیادی بر جذب جوانان ندارد.

همان طور که پیامبر(ص) بسیاری از اوقات پس از نماز صبح تا طلوع آفتاب در مسجد می ماندند، به سوالات مردم پاسخ می دادند، مردم و جوانان باید امام جماعت را دوست داشته باشند، که این بستگی به طریقه برخورد، اخلاق و روش امام جماعت دارد.

به عنوان مثال خود حقیر در مسجد محله لبنان وقتی با چند تن از نوجوانان در حال صحبت کردن بودم، یکی از آنها گفت: حاج آقا باور کنید اگر یک روز شما را نبینم ناراحت و دلتنگ می شوم، وقتی دلیل را از او پرسیدم گفت خوب شما بیش از هر کسی ما را تحویل می گیرید و بزرگ حساب می کنید.

امام جماعت خوش تیپ، تمیز، بروز، خوش سواد و باتقوا، تاثیرش بر جوانان به مراتب بیشتر از فردی است که چنین خصوصیاتی را دارا نیست.

آیا اطلاعی از طرح فهما دارید؟ اگر جوابتان مثبت است، لطفاً نظرتان را در مورد این طرح، بفرمایید؟

بله! طرح ملی فهما یک فرصت مناسب برای دیده شدن فعالیت های مساجد است که باید به آن توجه شود.

یکی از مزایای این طرح بحث استفاده کردن کانون های مختلف از تجارب دیگر کانون‌ها و دیدن ضعف های خود است.

مزیت دیگر این طرح بحث رقابتی بودن آن است؛ به طور کلی وقتی بحث رقابت پیش می‌آید، خود فرصتی برای تلاش بیشتر و اهمیت بیشتر به آن مسئله هست و این طرح اگر به خوبی اجرا شود، تاثیر به سزایی در حضور جوانان به مساجد خواهد داشت .

نظر شما در مورد استقبال جوانان از مساجد چیست؟

در رابطه با استقبال جوانان از مساجد، این نکته را عرض کنم که متاسفانه فساد اخلاقی و تبلیغات سوء دشمن و غرب بسیار زیاد شده و فضایی که جوانان در آن حضور دارند یک فضای نامطلوب است.

از جمله موانع حضور جوانان و نوجوانان در مساجد و مکان های دینی فرهنگی، نداشتن جهان بینی مطلوب و بینش صحیح در زندگی می باشد.

لطفا چند مورد از راهکار های جذب جوانان به مسجد را خلاصه بیان کنید؟

 ۱_مسجد

مسجد به عنوان مرکز فرهنگی یک محله باید از فضای مناسب، بوی خوش، ظاهری زیبا برخوردار باشد؛ تا مرکز خاطرات و یادگاری های بیاد ماندنی برای جوانان و نوجوانان باشد.

 ۲_تصمیم گیری متمرکز

هیئت امنای مسجد باید برای استقبال جوانان از مسجد از برگزاری کلاس های تقویتی، مهیا کردن وسائل ورزشی، تشکیل گروه های سرود و تواشیح و دیگر کلاس های فرهنگی و علمی، غافل نباشند.

 ۳_استفاده از افراد خوش صدا در مسجد

صدای خوش، تاثیر به سزایی بر روح و روان تمامی افراد بالاخص جوانان دارد؛ وقتی جوانی صدای دلنشینی از مسجد به گوشش برسد، این علاقه در او به وجود می آید که حداقل برای دوباره شنیدن آن صدا به مسجد مراجعه کند.

برای همین ما باید برای (مؤذن، قاری، مکبر ) افراد خوش صدا را انتخاب کنیم، که قوه جذب داشته باشند، نه دفع.

 ۴_احترام گذاشتن به عقیده و شخصیت جوانان

نوجوانان در سن بلوغ و بعد از بلوغ از غرور زیادی برخوردارند؛ باید آنها را  بزرگ جلوه داد. به گونه ای باشد که وقتی جوانی در مسجد حضور پیدا می کند، احساس بزرگی و شخصیت کند.

وقتی نوجوانی در هر مکانی حس کرد که شخصیت او مورد احترام قرار گرفته، به آن مکان و افراد علاقه پیدا می کند و سعی می کند خود را به آنجا متصل کند.

۵_"این پل راه نجات است و باید از روی آن بروی تا نجات یابی"

به عنوان مثال وقتی مبلغی به مخاطبین خود می گوید: از روی پل بگذرید؛ ولی خود از روی همان پلی که برای دیگران توصیف کرده عبور نکند، مردم شک می کنند که اگر واقعا این پل محکمی است چرا خودش از آن عبور نمی کند؟

اهل بیت «علیهم السلام» این گونه بودند که ابتدا خود پرهیزکار بودند و به آنچه که می گفتند عمل می کردند، بعد به مردم توصیه می کردند که انجام دهید، که این عمل باعث خوشبختی شماست.

مبلغ راستگو و صالح به مردم می گوید: بیایید و مبلغ دروغین می گوید: بروید؛ این راه خیلی خوب است راه نجات است به بهشت ختم می شود.

دست اندرکاران فرهنگی در گچساران چطور می توانند شکافی که بین نسل جدید و مساجد به وجود آمده را ترمیم کنند؟

متاسفانه باید این را بگویم که اکثر دست اندرکاران فرهنگی شهر گچساران بیش از حد کم کاری می کنند و به جرات می توانم بگویم، یکی از مهم ترین دلایلی که وضعیت فرهنگی از جمله حجاب و دور شدن جوانان از مسجد به این حد رسیده، کم‌کاری بعضی مسئولان ذیربط است. حتی گاهی کسی که خودجوش و آتش به اختیار کاری را می‌خواهد انجام دهد پشتیبانی که نمی‌شود مانعی هم برای او درست می کنند.

برای حل این شکاف به وجود آمده، باید مسئولین فرهنگی و مربوطه، شهدا گونه به میدان بیایند، دلسوزانه و با جدیت وقت بگذارند؛ مدارس و فضای شهر را در یابند و جهاد گرانه در صدد رفع مشکلات فرهنگی شهر باشند.

با توجه به گسترش فضای مجازی و جنگ نرم دشمنان اسلام در این فضاها چگونه جوانان را از شبهاتی که در این فضاها بر ضد اسلام و قرآن و اهل بیت علیه السلام به آن می پردازند، بهینه کنیم؟

فضای مجازی یک فضای کاملا آزاد برای افراد مختلف است، و مزایا و معایب بسیاری دارد.

با یک فیلتر شکن ساده، دسترسی به شبکه های غیر اخلاقی خیلی راحت است، فضای مجازی توانایی بسیار بالایی در تخریب فکر و مغز برهمه افراد جامعه به خصوص کودکان، نوجوانان و جوانان دارد.

برای صیانت از آسیب های فضای مجازی، (گسترش و به روز رسانی شبکه ملی اطلاعات، همچنین حضور جدی نخبگان و اندیشمندان جامعه ضروری می باشد).

برای این که شبهات موجود در این فضاها تاثیری بر نوجوانان و جوانان ما نگذارد نیاز به دو عمل هست: ابتدا بنیه اعتقادی و دینی نوجوانان و جوانان را بالا ببریم دوم اینکه بچه‌های انقلابی باید فضای مجازی را در دست بگیرند و فعالیت بکنند، همان طور که «رهبر معظم انقلاب» فرمودند: (اگر من رهبری این کشور را به عهده نداشتم رئیس فضای مجازی می شدم.)

و نیز فرمودند:« فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد، و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است. اگر از فضای مجازی غافل شویم، نیروی های مومن و انقلابی این میدان را خالی کنند، مطمئنا ضربه خواهیم خورد.»

هرکس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این عرضه حضور یابد، دستگاه های مختلف در این میدان حضور دارند؛ اما باید حضور در این میدان یک حضور جریان ساز باشد.

خانواده در زمان حاضر چگونه می توانند در زمینه اخلاقی و گسترش ایمان فرزندان خود تاثیر گذار باشند؟ یک بخاری زمانی گرما و حرارت آتش به دیگران می رساند، که ابتدا خودش کاملا گرم و داغ شود؛ اگر پدر و مادر خودشان  اهل مسائل اخلاقی و دینی نباشند، آن چنان نمی توانند بر فرزندان تاثیرگذار بگذارند، چرا که وقتی فرزند مشاهده می کند، پدر و مادر نماز نمی خوانند، مسائل اخلاقی و دینی را رعایت نمی کنند، این شبهه برایش پیش می آید که حتماً نیازی به نماز خواندن، رعایت خیلی از مسائل که در شریعت اسلام به آنها توصیه شده، نیست؛ پس پدر و مادر باید الگوی خوبی باشند‌.

این نکته ضروری است، که فرزندان در کودکی ذهنی آماده ذخیره کردن، دارند، و بیشتر وقت خود را با خانواده می گذرانند، پس خانواده باید یک فضای معنوی شاد و زیبا را مهیا کند تا وقتی که فرزند به فضای بیرون چشم می‌اندازد، زیبایی فضای خانه و خانواده بر فضای بیرون برتری داده شود.

پایان پیام/ 685