نحوه نامگذاري روزهاي دهه كرامت تشريح شد

نحوه نامگذاری روزهای دهه كرامت تشریح شد

تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
معاون فرهنگ و معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) دلايل و نحوه نامگذاري روزها و دهه كرامت را تشريح كرد.

 

 

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی‌کانو‌‌ن‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت‌الاسلام «مهدی احمدی» با اشاره به ابتکار برگزاری جشن‌های دهه کرامت گفت : این ابتکار سال‌ها قبل و در دهه ۸۰ توسط آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) اتفاق افتاد و نامگذاری آن با توجه به لقب حضرت که به کریمه اهل بیت مشهور هستند انجام شد.

 

معاون فرهنگ و معارف قرآن و عترت حرم حضرت معصومه (س) افزود: این طرح در سال‌های ابتدایی فقط در قم اجرا می شد اما امروز از سطح ملی نیز فراتر رفته و به صورت بین‌المللی برگزار می شود.

 

وی با بیان این‌که برنامه‌های متنوع این دهه، درکارگروه‌های مختلف رصد می‌شود تصریح کرد: شورای سیاستگذاری دهه کرامت، از کارگروه‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام دارای وظیفه و دستورکار معینی هستند.

 

حجت‌الاسلام احمدی بیان داشت:کارگروه محتوایی این ستاد، برعهده آستان حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) است چرا که درکنار حوزه علمیه قرار دارد و سالهاست که مباحث محتوایی برنامه‌های دهه کرامت را برنامه‌‌ریزی و هماهنگ می‌کند.

 

وی دررابطه با نحوه نامگذاری روزهای این دهه گفت: از سال ۸۹ که شعارهای دهه کرامت و نامگذاری روزهای این دهه آغاز شد. تلاش ما بر این بوده که متناسب با ایام دهه کرامت و مناسبت‌هایی که در هر سال وجود دارد روزهای دهه نیز نامگذاری شود. در سال‌های ابتدایی فقط برای روزها نام انتخاب می‌شد اما در دو سه سال اخیر تصمیم گرفته شد یک شعار کلی برای دهه انتخاب شود.


احمدی ادامه داد: در چند سال گذشته تلاش‌کردیم برای این نامگذاری‌ها، محتواهای مناسب نیز فراهم گردد به عنوان مثال تا پیش از این کتابی به نام «آستان کرامت» تهیه و چاپ می‌شد که در آن اطلاعاتی از قبیل دلیل نامگذاری این دهه و همچنین مناسبت های مختلف واقع شده در این ده روز را تبیین می کرد. اما با توجه به گسترش روز افزون فضای مجازی و اطلاعات وسیعی که در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد امروز دیگر نیازی به چاپ کتاب نیست.

 

معاون فرهنگ و معارف قرآن وعترت آستان حضرت معصومه (س) در رابطه با نوع انتخاب نام برای روزهای دهه کرامت تصریح کرد: برای نامگذاری، ابتدا با توجه به نیازهای امروز جامعه و آسیب‌های اجتماعی موجود، یک روایت به عنوان ملاک کار قرار می‌گیرد در کنار آن اولویت‌هایی که مقام معظم رهبری به آن اشاره می‌کنند نیز مد نظر قرار داده می شود و علاوه بر این مناسبت‌هایی که هر سال در این دهه وجود دارد نیز لحاظ می شود و متناسب با این سه محور، نامگذاری روز ها انجام می شود.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در همه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه، خدمت به زائر یکی از اهداف اصلی است شعار «خدمت کریمانه» به عنوان شعار ثابت انتخاب شد که هم با نام دهه و نام حضرت معصومه سلام الله علیها و هم با سیره اهل بیت علیهم السلام سازگاری دارد. دلیل انتخاب شعار فرعی«مهربانی به رسم اهل بیت) نیز این بوده است که امروز شاهدیم استکبار جهانی تلاش می‌کند اصل نظام اسلامی و مجموعه دین اسلام را خشن معرفی کند و از طرفی فشارهای زیادی نیز بر جامعه وارد می شود و همه این عوامل ایجاب می‌کند که موضوع مهربانی را به عنوان یکی از محورهای زندگی مورد توجه قرار دهیم. چرا که این کار دقیقا نقطه مقابل تلاش دشمن در وارونه جلوه دادن حقیقت نظام اسلامی و سیره اهل بیت علیهم‌السلام است. ما تلاش می‌کنیم چهره واقعی اهل بیت علیهم‌السلام را به مردم معرفی کنیم. این یکی از خلاء هایی است که در جامعه احساس می شود.

 

حجت الاسلام احمدی افزود: از سوی دیگر با توجه به گرفتاری‌هایی مانند سیل و فقر که به هرحال در جامعه ما وجود دارد و مجموعه شرایط کشور، به این شعار رسیدیم و امیدواریم که بتوانیم مانند اهل بیت علیهم‌السلام مهربان بوده و مثل آنها عمل‌کنیم. چراکه هر چه بیشتر به اهل بیت شباهت پیدا کنیم زمینه ظهور امام علیه السلام را نیز آماده کرده ایم .

 

 

پایان پیام/م