ستاد اوقات فراغت در مساجد تشكيل شود

ستاد اوقات فراغت در مساجد تشكیل شود

تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
«ابراهيم سبزه‌كار» پيشنهاد داد: ستاد اوقات فراغت مساجد با مديريت امام جماعت و عضويت ديگر اركان مسجد شامل«كانون فرهنگي هنري، پايگاه بسيج، هيات امنا و ...» قبل از شروع تابستان تشكيل شود.

 

 به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی‌کانو‌‌ن‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، کمتر از ۱۰ روز دیگر، تابستان فرا می رسد و بازار کلاس‌های اوقات فراغت در هوای گرم تابستان،‌ دوباره داغ می شود. این روزها سازمان‌ها و ادارات و بسیاری از آموزشگاه‌های بخش خصوصی با تبلیغات گسترده در سطح شهرها و فضای مجازی به دنبال جذب کودکان و نوجوانان به کلاس‌های خود هستند. کلاس‌های مختلف هنری، آموزشی، ورزشی،‌ علمی و ... که هر کدام از آنها، مشتری و مخاطب خاص خود را دارد.

 

در این بین،‌ بسیاری از والدین با اطمینانی که به کلاس‌های مساجد محلات خود دارند،‌ فرزندان خود را با خاطری آسوده به این مراکز می برند و ترجیح می دهند سه ماه تابستان آنها را در کلاس‌های این مراکز ثبت نام کنند.

 

کانون‌های مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج که به عنوان دو بال مهم و تاثیرگذار در اجرای برنامه‌های مختلف مساجد سراسر کشور هستند، همه ساله پذیرای کودکان، نوجوانان و جوانان در کلاس‌های مختلف هستند که از مدت‌ها پیش شرایط و بستر برگزاری این کلاس‌ها را فراهم کرد‌ه‌اند.

 

جمعی از مدیران فعال‌کانون‌های مساجد خراسان جنوبی در نشستی، راهکارهای پیشنهادی خود را برای پربار نمودن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، تاثیر هم‌افزایی برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری و پایگاه‌های مقاومت بسیج، آسیب شناسی و مشکلات باقی‌مانده بر مسیر راه برنامه‌های اوقات فراغت ارائه کردند.

 

«محمدحسین فروتنی» مدیر کانون فرهنگی هنری بیت ‌العباس بیرجند گفت: با توجه به جایگاه تاثیرگذار مساجد که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب برآن تاکید داشتند، حضور جوانان در مساجد، نسبت به زمان قبل از انقلاب چشمگیرتر به نظر می آید و نمی توان این موضوع را انکار کرد، اما با توجه به رسالت انقلاب اسلامی در بحث تمدن سازی اسلامی و مسجد طراز اسلامی که از خواسته‌های مقام معظم رهبری می باشد؛ لازم است به جایگاه های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی مساجد با توجه به ایام فراغت از تحصیل جوانان توجه ویژه ای کرد و این امر جز با همدلی، مشارکت و همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و پایگاه‌های بسیج به منزله دوبال برای تقویت بنیه های فرهنگی و اجتماعی مساجد تحت نظارت امام جماعت آن مسجد امکان پذیر نیست.

 

وی تاکید کرد: این تعامل و هم‌افزایی بین کانون و پایگاه مقاومت بسیج باعث کار مشارکتی و پرهیز از موازی کاری در امور می شود.

 

«احمدرضا گنجی» مدیر کانون خاتم‌الانبیا صلی‌الله‌علیه‌وآله بیرجند هم با گلایه‌ از اینکه برخی از هیات امنای مساجد با رسالت کانون‌های فرهنگی هنری آشنایی ندارند،‌ افزود: برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن کلاس‌های اوقات فراغت باید هیات امنای مساجد با تفکر جوان پسند،‌ برنامه اجرا کنند.

 

وی برگزاری جلسات مشترک بین هیات امنا، امام جماعت، کانون و پایگاه بسیج را عاملی موثر در هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن برنامه‌های یک مسجد طراز اسلامی عنوان کرد و گفت: مساجد در برگزاری کلاس‌های فراغتی از بهترین مربیان سطح شهر بهره گیرند.

 

«مهدی اسدزاده» مدیر کانون فرهنگی هنری عاشورا نیز تعامل بین ستاد کانون‌های مساجد استان با دیگر ادارات دخیل در بحث اوقات فراغت از جمله اداره کل ورزش و جوانان، فنی و حرفه ای و ... را بسیار مهم دانست و گفت: در صورت انعقاد تفاهم نامه مشترک بین این مراکز و بهره مند شدن کانون‌ها از خدمات این نهادها، استقبال از کلاس‌ها بیشتر می شود.

 

فروتنی هم با تاکید بر اینکه دغدغه بسیاری از مدیران کانون‌های فرهنگی هنری استان، مشکلات مالی است، گفت: فعالان مساجد باید بدانند که در انجام کارهای فرهنگی هنری باید آتش به اختیار عمل کنند و منتظر واریز اعتبارات از بالا نباشند و خود با ابتکارات مختلف، اقدام به درآمدزایی کنند.

 

وی گفت: در تابستان پیش روی، برگزاری دوره‌های استعدادیابی در تمامی رشته های ورزشی با همکاری هیات های ورزشی شهرستان بیرجند در دستور کار قرار دارد و همچنین تلاش می کنیم در راستای بیرجند شناسی و آشنایی با مفاخر و مکان های دیدنی بیرجند برای مخاطبان این کلاس‌ها گام برداریم.

 

وی برگزاری کارگاه های قصه گویی، مسابقات کتابخوانی با همکاری کانون کتاب و کتابخوانی آستان قدس رضوی به ویژه در دهه کرامت در دهه کرامت و دهه ولایت، برگزاری شب شعر با حضور اساتید و شاعران جوان مسجدی و استفاده از کارگاه های متناسب با این رویداد فرهنگی را از جمله برنامه های این کانون در تابستان امسال ذکر کرد و یادآور شد: ثبت نام در کلاس‌های فراغتی کانون از ۲۵ خرداد به مدت ۱۰ روز انجام می شود.

 

«فاطمه باقری‌نیا» مدیر کانون قرآن و عترت آل رسول بیرجند هم معتقد است که با تعامل با دیگر کانون‌‌های فرهنگی هنری می توان از توان و ظرفیت مشترک برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر کلاس‌های فراغتی بهره گرفت بگونه‌ای که اگر یک کانون در مباحث آموزشی و علمی از یک مربی خوب برخوردار است، با اطلاع رسانی به دیگر کانون‌های همجوار، زمینه شرکت نوجوانان مساجد اطراف را نیز فراهم کند و اگر کانون دیگری در زمینه مسائل ورزشی توانمند است، دیگر کانون‌ها از آن ظرفیت بهره مند شوند.

 

اما «حمید مساح» مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالحسین علیه السلام بیرجند می گوید: قوی بودن بنیه مالی کانون موجب جذب مربیان متعهد و متخصص می شود که این مهم، جذب مخاطب را در کلاس‌های اوقات فراغت به همراه دارد.

 

وی به مشکل کانون خود در پرداخت حق الزحمه مربیان کلاس‌های اوقات فراغت اشاره کرد و افزود: اگر چند مسجد نزدیک به هم،‌ با یک هم‌افزایی اقدام به تشکیل یک منطقه فراغتی و برگزاری کلاس‌های طرح‌آسمانی ها کنند، شاهد خروجی بهتری در پایان تابستان خواهیم بود.

  

«علی کابر» مدیر کانون باقرالعلوم علیه السلام هم به ابتکارات مجتمع فرهنگی مذهبی مسجد باقراالعلوم بیرجند در برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت اشاره کرد و گفت: با هماهنگی بین کانون و پایگاه بسیج، تمامی کلاس‌ها به صورت هماهنگ و مشترک برگزار می شود و در این بین،‌ برخی کلاس‌های علمی به همت کانون، کلاس‌های قرآنی توسط خانه قرآن و کلاس‌های هنری و رزشی توسط پایگاه بسیج انجام می شود.

 

وی راه اندازی سایت برای ثبت نام متقاضیان شرکت در کلاس‌های اوقات فراغت را از جمله ابتکارات امسال ذکر کرد و اظهار داشت: با این کار ثبت نام کاغذی به کلی برچیده می شود.

 

کاربر همچنین از هماهنگی با کانون فرهنگی ورزشی بسیج شهرستان بیرجند برای برگزاری کلاس‌های ورزشی تکواندو هم خبر داد و گفت: تعامل بین ارکان مسجد باقرالعلوم بیرجند بسیار سازنده است که موجب بازدهی خوب برنامه‌ها به نفع مردم شده است.

 

«مهدی دستگردی» مدیر کانون هدایت دستگرد نظری متفاوت با دیگر مدیران دارد. او می گوید: شاید کمتر موضوعی که در تابستان مورد توجه قرار می گیرد، برگزاری کلاس‌ها برای دانش‌آموزان است؛ یعنی گروه هدفی که ۹ ماه رفتن از به کلاس های درس خسته هستند و حالا نیازمند برنامه‌هایی متفاوت هستند.

 

وی خواستار ارائه یک تعریف جدید از برنامه‌های فراغتی شد و تاکید کرد: باید برنامه‌های اوقات فراغت از شکل کلاس خارج شود و با روش‌های جذاب‌تر مانند کارگاه های فعال، جلسات متنوع که مطالب علمی و مذهبی در لابلای شعر، قصه، مسابقه و پاورپوینت و ... ارائه و برگزار شود و کلاس از حالت خشک و یکنواخت خارج و متنوع و شاد تشکیل شود.

 

وی بهره‌گیری از اساتید متبحر و متخصص را شرط تحقق این پیشنهاد عنوان کرد و گفت: باید تلاش کرد با کلاس‌های پرانرژی و زنده از جمله این کارگاه‌ها و برنامه‌های ورزشی و اردوهای درون و برون استانی، دانش آموزان را از فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای دور کرد.

 

ستاد اوقات فراغت در مساجد تشکیل شود

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی در این نشست پیشنهاد داد: ستاد اوقات فراغت مساجد با مدیریت امام جماعت و عضویت دیگر ارکان مسجد «کانون فرهنگی هنری، پایگاه بسیج، هیات امنا و ...» باید قبل از شروع تابستان تشکیل شود تا ضمن تقویت هم‌افزایی، منجر به اتخاذ تصمیمات راهبردی شود.

 

حجت الاسلام «ابراهیم سبزه‌کار» جذب مشارکت های مردمی و نهادهای محلی را از دیگر توصیه‌های خود برای معرفی و بالابردن سطح توان مالی کانون‌های فرهنگی هنری ذکرکرد و افزود: مدیران کانون‌های فرهنگی هنری از مسئولان دستگاه‌های اجرایی برای بازدید از کلاس‌های فراغتی دعوت کنند تا ضمن بازدید، به برخی از مشکلات کانون‌ها در حوزه‌های مختلف پاسخ داده شود.

 

وی «اخلاق، نشاط و معنویت» را شعار امسال کلاس‌های اوقات فراغت کانون‌های مساجد ذکر کرد و ادامه داد: تفاهم‌نامه هایی با برخی از دستگاه‌های اجرایی منعقد خواهیم کرد که کانون‌ها می توانند در راستای هرچه بهتر برگزار شدن کلاس‌های فراغتی، از آن بهره مند شوند.

 

سبزه کار اظهار امیدواری کرد که حمایت مالی از کانون‌ها توسط ستاد کانون‌های فرهنگی هنری استان در حد توان و بضاعت و بر اساس برنامه‌های اجرای شده در هر کانون انجام خواهد شد.

 

وی بر توجه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب در اجرای برنامه‌های مختلف در سطح کانون‌ها تاکید کرد و گفت: «قرآن و عترت، آموزش و توانمندسازی، شبکه‌سازی و فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی، هنر، فعالیت های اجتماعی و گفتمان سازی شعار سال» از محورهای برنامه‌های اوقات فراغت در سال جاری است.

 

وی خاطرنشان کرد: خط قرمز ما، پایگاه‌های مقاومت بسیح هستند و تاکید شده است در تمامی برنامه‌ها، کانون‌ها و بسیج زیر نظرامام جماعت هماهنگ و همدل و متحد باشند.

 

 

پایان پیام/ م