از مقابله مساجد ایران و جهان با کرونا تا تدارک کانون‌های مسجدی برای ۱۸ اسفند

از مقابله مساجد ایران و جهان با کرونا تا تدارک کانون‌های مسجدی برای ۱۸ اسفند

تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
به‌کارگیری ظرفیت کانون‌های مساجد برای جلوگیری از شیوع کرونا، برگزاری جشنواره فرهنگی هنری «مسجد علوی» و افتتاح ۱۶۶ مسجد در قزاقستان ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۲ اسفند ماه جاری است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در دوازدهمین روز از اسفند ماه:

 

جشنواره فرهنگی هنری «مسجد علوی» برگزار می‌شود

 

 

«محمدرضا مظاهری» با اعلام فراخوان جشنواره فرهنگی هنری «مسجد علوی»اظهارکرد: این جشنواره با رویکرد سبک زندگی اسلامی در آموزه های نهج البلاغه در موضوعات نقاشی برای کودکان و نوجوانان ازحکمت های نهج البلاغه و مسابقه کتابخوانی از حکمت های یکم تا پنجاهم نهج البلاغه برگزار می شود.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجداستان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: رشته نقاشی ویژه اعضای کانونها در رده سنی ۷ تا ۱۴ سال است که شرکت کنندگان می توانند آثار خود را از طریق پیام رسان گپ به شماره ۰۹۱۰۰۲۱۰۵۴۳ ارسال نموده یا به ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان چهارمحال و بختیاری واقع در شهرکرد، خیابان طالقانی ، میدان ابوریحان، مجتمع فرهنگی هنری مهر،  یا کدپستی ۸۶۶۱۶-۸۸۱۷۹ ارسال کنند.

 

وی با بیان اینکه در مسابقه کتابخوانی ۱۰سوال از حکمت های یکم تا پنجاهم نهج البلاغه طرح شده که از طریق ستاد مجازی فهمای استان منتشر خواهد شد، تصریح کرد: شرکت کنندگان می بایست جواب سوالات را در قالب یک پیام ۱۰رقمی از چپ به راست به سامانه پیامکی۱۰۰۰۸۹۴۰۳۸۱ارسال کنند.

 

 این جشنواره از هجدهم اسفندماه۱۳۹۸همزمان با میلادامام علی(ع) شروع شده و تا بیست و یکم فروردین ماه مصادف با میلاد امام زمان(عج) ادامه می یابد و به ۱۰نفر از برگزیدگان جشنواره لوح سپاس، تندیس جشنواره و هدایای ارزنده تعلق می گیرد.

 

۱۶۶ مسجد در قزاقستان افتتاح می‌شود

 

 

به نقل از «الالوکه»، مدیر اداره امور مساجد وابسته به اداره معنوی مسلمانان قزاقستان گفت: در سال ۲۰۱۹ میلادی ۸۰ مسجد در قزاقستان افتتاح شد.

 
وی افزود: ۱۶۶ مسجد جدید طی ماه های آینده در این کشور افتتاح می شوند.
 
 
مدیر اداره امور مساجد اظهار کرد: این مساجد مورد حمایت اداره معنوی قزاقستان هستند و توسط مقامات مربوطه ثبت شده  و مساجد رسمی کشور محسوب می شوند.
 
 
بنابر این گزارش، دو هزار و ۶۹۱ مسجد در قزاقستان وجود دارد که به تحکیم و آگاهی بخشی دینی نیز می پردازند.
 
 
بر اساس آمار سال ۲۰۱۴ میلادی،  قزاقستان ۱۷ میلیون جمعیت دارد که ۷۰ درصد آن را مسلمانان تشکیل می دهند.
 

به کارگیری ظرفیت کانون‌های مساجد برای جلوگیری از شیوع کرونا

 

 

«حمیدرضا ناهیدی فرد» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد را ظرفیتی قابل توجه برای اطلاع رسانی و پیشگیری از ویروس کرونا دانست و اظهار کرد: آگاه سازی مردم از این جهت که به بیانیه ها و اطلاعیه های مسئولین وزارت بهداشت در این زمینه توجه کنند و نیز پرهیز از ترویج شایعات و خبرهای بدون مستند از طریق پایگاه های اطلاع رسانی کانون های مساجد مورد اهتمام قرار می گیرد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان همدان تصریح کرد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان همدان در این زمینه با استفاده از شبکه های مجازی در جهت آموزش و آگاه سازی اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد بر آمده است و خوشبختانه این اقدام با استقبال فعالان مسجدی روبرو شده  و تا حدودی ازنگرانی مردم از شیوع این بیماری کاسته است.

 

ناهیدی فرد همچنین تاکید کرد: به منظور حفظ سلامت و ایمنی اعضای کانون های مساجد برنامه ها و دوره های آموزشی کانون های مساجد در این شرایط زمانی لغو و یا محدود شده است و برخی از برنامه های  آموزشی کانون ها نیز از طریق شبکه های مجازی دنبال و انجام می شود.

 

مدیرستادهماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان همدان خاطرنشان کرد: لازم است، کسانی که علائمی از این بیماری را در خود می بینند در مجامع عمومی شرکت نکنند و وجدان درونی افراد در این زمینه آگاه باشد، زیرا این راهکار بهترین راه برای جلوگیری از شیوع این بیماری است، ضمن اینکه رعایت بهداشت فردی از نشر و تولید این بیماری جلوگیری می کند.

 

آغاز تحقیقات پلیس درباره تهدید آنلاین مسجد «النور» در کریستچرچ

 

به نقل از «newshub»، در پی تهدید دوباره مسجد «النور» در کریستچرچ نیوزیلند، پلیس تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده است.

 

جامعه اسلامی کریستچرچ از همه مسلمانان خواست تا در پی انتشار تصویری که اعضای مسجد النور را تهدید کرده است بیش از پیش هوشیار و مراقب باشند.

 

عواملی که هنوز هویت آنها مشخص نشده است تصویری را از فضای بیرونی مسجد النور تهیه کرده و آن را به صورت آنلاین منتشر کرده اند.

 

«انجم رحمان» از شورای اسلامی زنان در این باره گفت:این تصویر از سوی شخصی که آن را در یک سایت رمزگذاری شده مشاهده کرده بود برای من ارسال شد.

 

وی افزود: من با پلیس تماس گرفتم و رهبران جامعه اسلامی را هم در جریان این تهدید قرار دادم تا نسبت به رویدادهایی که ممکن است اتفاق بیفتد هوشیار و آگاه باشند.

 

پلیس کریستچرچ اعلام کرده است که تحقیقات در این زمینه در حال انجام است و اینکه همه تهدیدها نسبت به جامعه اسلامی باید به شدت جدی گرفته شود.

 

یکی از سخنگوهای پلیس کریستچرچ در این باره گفت: به دلایل عملیاتی درمورد مسائل امنیتی پیش از 15 مارس 2020 اطلاعاتی ارائه نخواهیم داد.

 

روز 15 مارس سال گذشته میلادی 51 نفر در نتیجه حمله به مساجد «النور» و «لینوود» کریستچرچ جان خود را از دست دادند.

 

اقدامات مساجد فرانسه برای مقابله با ویروس کرونا

 

 

به نقل از «الشرق الاوسط اونلاین»، «محمد موسوی»، رئیس شورای دیانت اسلامی فرانسه در پیامی فوری از ائمه و مسئولان مساجد خواست تا با اتخاذ تدابیر عملی جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیرند.

 
وی افزود: در مساجد از دست دادن و مصافحه کردن خودداری شود و به نمازگزاران توصیه کنند دست های خود را به طور مستمر بشویند.
 
 
تدابیر پیشگیرانه در کلیساها نیز اتخاذ شده است.
 
 
تاکنون ۱۰۰ نفر در فرانسه به ویروس کرونا مبتلا شده و دو نفر از مبتلایان جان باخته اند.
 

پایان پیام/ 9