ورود جهادی بچه‌های مسجد به میدان #مقابله با کرونا/ از توزیع مواد ضدعفونی‌کننده تا نذر قربانی برای سلامتی امام زمان(عج)

ورود جهادی بچه‌های مسجد به میدان #مقابله با کرونا/ از توزیع مواد ضدعفونی‌کننده تا نذر قربانی برای سلامتی امام زمان(عج)

تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
بچه‌های مسجد با پیوستن به پویش ملی «#مقابله با کرونا» به صورت خودجوش و فعال وارد عرصه اطلاع‌رسانی و آموزش راه‌های پیشگیری و مقابله با این بیماری در سامانه فهما، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، این روزها شیوع ویروس کرونا و اخبار مختلف مرتبط با آن همچون آمار مبتلایان، تعداد جان‌باختگان، راه های انتقال ویروس، راه های مبارزه با آن و ... مهمترین دغدغه مردم آنهم در روزهای منتهی به سال نو و نوروز شده است.

دغدغه ای که باعث شده این روزها برخلاف هر سال رنگ و بوی عیدانه خود را از دست بدهد و به جای آن چاشنی ترس و دلهره به خود بگیرد. در این میان در کنار پرستاران و پزشکان غیور که حماسه سازان این روزهای کشور هستند، نهادها و مراکز فرهنگی نیز وارد میدان عمل شده اند و می کوشند تا به طرق مختلف از التهاب فضا کاسته و با تقویت روحیه و انگیزه بخشی به مردم و نیز انجام اقدامات موثر در کاهش شیوع و نیز درمان مبتلایان به کروناویروس نقش آفرینی کنند.

کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ازجمله این نهادها هستند که شاید پیش از این انتظار نمی رفت در عرصه سلامت و بهداشت و درمان نیز ورود داشته باشند اما شیوع بیماری کرونا نشان داد بچه های مسجد دامنه فعالیت های خود را فقط به فعالیت های فرهنگی هنری محدود نکرده اند بلکه هر جا شرایط کشور اقتضاء کند و نیاز باشد، آنها با عزمی راسخ و برنامه مدون حضور خواهند داشت و برای رفع بحران ها اقدام و عمل می کنند.

 

پیوستن بچه های مسجد به پویش مقابله با کرونا

 

 

 

 

در همین راستا از همان نخستین روزهای شیوع کرونا ویروس در کشور حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه ای فهما، اظهار کرد: شبکه‌سازی و ارتباط دوسویه برای اطلاع رسانی و انتقال تجربیات موفق کانون‌ها یکی از زیرساخت های اصلی رویداد ملی فهما است. این قابلیت سامانه بچه‌های مسجد در مواجهه با بحران جهانی ویروس کرونا و شیوع آن در ایران، ظرفیت بالا و ارزشمندی خود را به خوبی نشان داده است.

مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، افزود: بچه های مسجد با پیوستن به کمپین ملی «#مقابله با کرونا» به صورت خودجوش و فعال وارد عرصه اطلاع‌رسانی و آموزش راه‌های پیشگیری و مقابله با این بیماری در سامانه فهما، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شده اند.

حجت الاسلام ارزانی، با اشاره به نشر اخبار کذب و ایجاد رعب و هراس میان مردم، ابراز کرد: ورود آگاهانه، جهادی و خودجوش اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای آموزش و اطلاع‌رسانی و باز نشر اخبار و اطلاعات از منابع موثق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا حد زیادی به کاهش این هیجانات و هراس و نگرانی مردم از شیوع این بیماری کمک می‌کند.

 وی در پایان با اشاره به ابلاغ دستور مبنی بر لغو اجتماعات و جلسات ستادهای استانی تا اطلاع ثانوی، خاطرنشان کرد: تدابیر بهداشتی در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، ستادهای استانی، کانون های فرهنگی هنری مساجد، کتابخانه‌ها و مراکز دیجیتال اتخاذ شده و در این خصوص آموزش‌های لازم به کارکنان و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ارائه شده است.

 

علاوه بر این، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با صدور بیانیه ای ضمن تشکر صمیمانه از پزشکان، پرستاران و مجموعه‌ دست‌اندرکاران پزشکی، در پیشگیری، مقابله و مبارزه‌ با بیماری کرونا، آورده است: در راستای مواجهه با بحران کنونی کرونا در کشور و به منظور ایجاد ارتباط دوسویه بین مردم و مسئولین و استفاده از ظرفیت همه دستگاه ها؛ ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، که ظرفیت عظیم «بچه‌های مسجد» و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را در اقصی‌نقاط کشور در بر دارد؛ آمادگی خیل عظیم اعضای این کانون‌ها را در همکاری و هم‌افزایی با کلیه دست‌اندرکاران مبارزه با ویروس منحوس کرونا، خصوصاً وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعیت هلال احمر و سایر دستگاه های امدادرسان اعلام می دارد.

 

 

 

 

این گزارش می افزاید: ستادهای هماهنگی کانون های مساجد در استان های مختلف نیز به منظور مقابله با شیوع کرونا اقدامات مختلفی را تدارک دیده اند.

 

نذر قربانی برای سلامتی امام زمان(عج) و دفع بلا از کشور

 

حجت الاسلام «ابراهیم سبزه کار اعلام کرد: با هماهنگی و رایزنی انجام شده با کانون حضرت خدیجه سلام الله علیها شهر قم، مقرر شد که تا میلاد امام علی علیه السلام برای ۱۰ کانون فرهنگی هنری خراسان جنوبی ملبغ ۲ میلیون تومان (هر کانون) واریز شود تا با ذبح قربانی به نیت سلامتی امام زمان (عج) و دفع بلا و آفات، گوشت ها بین نیازمندان هر محله توزیع شود

 مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه تا پایان سال، هدف گذاری این کار خّیر در ۵۰ کانون فرهنگی هنری تعریف شده است، افزود: در گام نخست کانون های فرهنگی هنری شهرستان‌های محروم و مرزی در اولویت قرار گرفته اند.

 وی تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی هنری «محمد رسول الله (ص) شهرستان نهبندان، ثامن الائمه فردوس، ولایت بشرویه، امام حسن مجتبی (ع) سربیشه، فجر و شاه چراع شهرستان زیرکوه، جوادالائمه بیرجند، امام علی علیه السلام شهرستان قاین و امیرالمومنین و ثارالله شهرستان درمیان» در مرحله نخست برای ذبح قربانی انتخاب شده اند. در آستانه فرا رسیدن سال جدید و در ایام رجبیه، ۵۰ راس گوسفند تا پایان سال در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ذبح و بین نیازمندان توزیع شود.

 

 

 

«حمیدرضا ناهیدی فرد»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان همدان در این باره تصریح کرد: این ستاد با استفاده از شبکه های مجازی درصدد آموزش و آگاه سازی اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد برآمده که خوشبختانه این اقدام با استقبال فعالان مسجدی روبرو شده  و تا حدودی ازنگرانی مردم از شیوع بیماری کرونا کاسته است.

به گفته وی به منظور حفظ سلامت و ایمنی اعضای کانون های مساجد، برنامه ها و دوره های آموزشی این کانون ها در این شرایط زمانی لغو و یا محدود شده است و برخی از برنامه های  آموزشی کانون ها نیز از طریق شبکه های مجازی دنبال و انجام می شود.

 

«هاشم شیرازیان» نیز از توزیع رایگان ماسک و مواد ضد عفونی کننده توسط اعضای کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت فاطمه الزهرا(س) اسفراین استان خراسان شمالی در مناطق محروم و حاشیه نشین این شهرستان و بین نمازگزاران مساجد خبر داد و اظهار کرد: این ماسک ها و مواد ضدعفونی کننده توسط تعدادی از خیرین این کانون تهیه شده و به همت اعضای کانون توزیع می شود.

 مدیر کل ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان شمالی با اشاره به دستورالعمل ابلاغی به کانون های مساجد برای پیشگیری از ویروس کرونا، افزود: تاکیده شده است که کانون های مساجد نشست، تجمع و برنامه حتی در کتابخانه ها نداشته باشند. ضمن اینکه از طریق روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان، پیامک های آموزشی و اطلاع رسانی به اعضای کانون های مساجد استان خراسان شمالی ارسال می شود.

 شیرازیان تصریح کرد: علاوه بر این، برنامه آموزش پیشگیری از ویروس کرونا در فاصله زمانی کوتاه مدت در بین نمازهای جماعت از سوی کانون «مصباح الهدی» با حضور کارشناسان و پزشکان اجرا می شود.

 

 

 

 

حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان» نیز از لغو برنامه ها ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهران تا 23 اسفند ماه خبر داد و گفت: ورود اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران به مقابله با ویروس کرونا در بستر فضای مجازی می تواند به این هدایت اجتماعی در این زمینه کمک کرده و برای پیشگیری از ابتلا مردم به این ویروس موثر باشد.

 

«مجید خوبی زاده»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان نیز اعلام کرد: کانون های مساجد جنوب کرمان این آمادگی را دارند که به کمک دانشگاه علوم پزشکی جیرفت آمده و در  اطلاع رسانی راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا همکاری کنند.

 

همچنین، توزیع مواد ضدعفونی کننده در میان اهالی مساجد، آموزش شیوه های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به اعضاء و فعالان کانون های فرهنگی هنری و نیز مسجدی ها، جمع آوری نذورات مردمی به منظور ذبح قربانی برای سلامتی امام زمان(عج) و رفع بلایا و بیماری کرونا از کشور، حضور اثرگذار بچه های مسجد در فضای مجازی و آموزش راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا و مقابله با آن و نیز انتشار اخبار و اطلاعات صحیح در مقابل شایعات از دیگر وجوه همت کانون های مسجدی و اعضا و فعالان آنها برای غلبه بر شرایط کنونی و مبارزه با کرونا است.

 

 

 

 

در این میان سامانه «بچه های مسجد» به عنوان زیست بوم مجازی فعالان و اعضای کانون های مساجد در سراسر کشور امکان و فرصت تعامل و تبادل تجربیات را برای کانون های مسجد در مقابله و مبارزه با کرونا فراهم کرده است.

 

امید است با حضور حداکثری اقشار مختلف به ویژه بچه های مسجد در میدان مبارزه و مقابله با کرونا، به زودی این ویروس و بیماری ناشی از آن از کشور رخت بربندد.

پایان پیام/ 9