درک طعم شیرین حضور در مکان مذهبی توسط کودکان با چای شیرین

درک طعم شیرین حضور در مکان مذهبی توسط کودکان با چای شیرین

تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
مرکز هماهنگی نیکوکاران و خیرین سخاوت ارومیه با همکاری ستادهماهنگی کانون فرهنگی هنری مساجد ارومیه طرح پرورش اخلاقی و مهارتهای زندگی و ورزشی کودکان دبستانی و نوجوانان ۱۰ محله کم برخوردار را آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار شبستان از ارومیه، شخصیت هر انسانی در دوران کودکی شکل می گیرد و در بزرگسالی به آن آموخته‌ها عمل می کند و ثروت هر کشوری نفت- گاز-معادن طلا نیست نیروی انسانی کاردان و باوجدان و مسئولیت پذیر است.

 

در کنار همه دانش‌هایی که به دانش آموزان می آموزیم دانش مهرباین و نیکی را اضافه کنیم چرا که فرزندان ما حتی اگر دانشمند باشند اما نیکوکار و نوع دوست نباشند به درد بشریت نخواهند خورد و بسیاری از والدین گمان می کنند نیازی نیست به کودکان در سنین پیش از دبستان اصول و ارزش های مهم اخلاقی و انسانی آموخته شود چون آنها کم سن و سال هستند و درک این مسائل برایشان دشوار است یا اینکه آموختن این مسائل را به آموزگاران واگذار می کنند.

 

امروزه بیشتر والدین با فرزندانشان طوری رفتار می کنند که گویی فقط آنها در دنیا اهمیت دارند و بر همه مقدم هستند در حالی که این یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که والدین در ارتباط با فرزندانشان مرتکب می شوند و در آینده حتی خودشان نیز گرفتار عواقب چنین رفتار نادرستی خواهند شد و فرزندان شما از لحظه تولد از قدرت فهم و درک برخوردارند و از همان لحظه ورود به دنیا باید تربیت شوند.

 

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند ساز و کارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک، جذاب نمودن محیط فیزیکی و معنوی مسجد، بازی‌های کودکان در مساجد و آشنا نمودن کودکان با احادیثِ ورود آنها به مسجد است که می‌توان از آنها تحت عنوان راهکارهای مأنوس نمودن کودکان با مسجد یاد نمود.

 

مرکز هماهنگی نیکوکاران و خیرین سخاوت ارومیه با همکاری ستادهماهنگی کانون فرهنگی هنری مساجد ارومیه طرح پرورش اخلاقی و مهارتهای زندگی و ورزشی کودکان دبستانی و نوجوانان 10 محله کم برخوردار را آغاز نموده است و فعالیت این مراکز با دادن شیرینی به کودکان شروع می شود بدلیل اینکه کودکان عاشق شیرینی بوده این نوعی تشویق برای بچه ها است که در مساجد برای آموزش ها حاضر شوند.

 

 

«مرتضی حمیدزاده»، مدیرمرکز هماهنگی نیکوکاران و خیرین سخاوت ارومیه در گفتگو با خبرنگار شبستان در ارومیه در ابتدا با اشاره به خاطره‌ چای شیرین اظهار کرد: من وقتی کودک بودم در زمان های قدیم در مساجد چای شیرین به بجه های می دادند و من و برادرم برای خوردن چای شیرینی هم شده در مسجد حاضر میشدیم و از آن مکان استفاده می کردیم که امروزه نیز کودکان را به اینصورت تشویق کرد.

 

وی در ادامه گفت: مراحل اجرای طرح پرورش اخلاقی و مهار تهای زندگی و ورزشی کودکان و نوجوانان در مساجد محلات کم برخوردار شهرستان ارومیه از طریق همین اماکن صورت می گیرد.

 

حمیدزاده در ادامه سخنان خود با اشاره به نحوه اطلاع رسانی افزود: از طریق مسجد به اطلاع اولیاء می رسد و ثبت نام از گروه سنی پیش دبستانی و دبستانی برای پرورش اخلاقی و برای نوجوانان مهارتهای زندگی و همچنین کلاس‌ها در تابستان هفته ای سه بار و بقیه ماهها هر هفته پنج‌شنبه ها یک ساعت برگزار می‌شود.

 

مدیرمرکز هماهنگی نیکوکاران و خیرین سخاوت ارومیه با بیان اینکه با پرورش صفات نیک در کودکان دبستانی نسلی کاردان و باوجدان برای آینده کشور تربیت کنیم، تصریح کرد: آموزش راستگویی، امانت داری، خوش قولی، احترام به پدر و مادر معلم و بزرگترها، کمک به دیگران و مسئولیت پذیری، احترام به قانون از جمله تردد از خطوط عابر پیاده و رعایت نظافت خانه و مدرسه و شهرما از حمله این ویژگی ها است.

 

 

حمیدزاده برگزاری کلاس اخلاق برای پسران و دختران دبستانی، کلاس مهارت‌های زندگی بریا پسران،  دختران و مادران آنها را از جمله دوره‌های برگزار شده برای این 10 مسجد عنوان کرد.

 

وی افزود: باید مهارت‌های زندگی، دوره‌های آموزشی را به نوجوانان دختر و پسر بیاموزیم تا از آسیب‌های اجتماعی طلاق، اعتیاد و پر شدن دادگاه‌ها بکاهیم.

 

مدیرمرکز هماهنگی نیکوکاران و خیرین سخاوت ارومیه آموزش مهارت ارتباط موثر، کنترل خشم و مدیریت هیجان، حل مسئله، همدلی، تصمیم گیری و روابط بین فردی، آموزش پیش از ازدواج برای دختران و پسران (در سن ازدواج)، آموزش هسمرداری و فرزندپروری (برای والدین)، آموزش تاب آوری و یک حرفه تا در آینده بیکار نماند، را از جمله آموزش های مهم در این راستا عنوان کرد.

 

این مسئول در ادامه برگزاری نمازجماعت توسط دختران و پسران نوجوان و آسنایی با اهداف آن را از جمله برنامه های دیگر این مرکز عنوان و ادامه داد: رسیدگی به مشکلات محله و نیازمندان آن، پرورش هیات امناء کاردان و آگاه از جوانان برای هیئت امنا مساجد را از جمله اهداف نماز جماعت بیان کرد.

 

حمیدزاده گفت: همچنین در محلاتی که امکانات ورزشی وجود نداد در کنار مساحد برای ورزش کودکان و نوجوانان باشگاه ورزشی کوچکی ایجاد می‌شود تا ضمن پرورش قوای جسمانی از انواع آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد در امان باشند.

 

وی با بیان اینکه این مرکز ۵۲ نفر هیئت موسس فعالیت می کنند، گفت: در این برهه زمانی که مردم با این بیماری درگیر هستند افرادی سودجو به اختکاری ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کنند می پردازند که تمام این اعمال ریشه در دوران کودکثی افراد داشته که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیرمرکز هماهنگی نیکوکاران و خیرین سخاوت ارومیه در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش اساسی و پررنگ کانون های فرهنگی و هنری مساجد در این آموزش ها، تصریح کرد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید مهارت های زندگی را به افرادی که به مساجد میاند آموزش دهند تا در بزرگسالی در زندگی با مشکل مواجه نشوند.

 

حمیدزاده همچنین بروز بودن هیئت امنای مساجد را مهم عنوان و افزود: متاسفانه بیشتر اعضای هیئت امنای مساجد ما افراد سالخورده بوده که باید جوانان را پای کار آورد تا در زمینه های مختلف بروز باشند.

 

 

 

«تربیت» عبارت از آموزش و یاددهی مجموعه رفتارهای بهنجار و مناسب مبتنی بر فرهنگ به افراد یک جامعه است و به عبارت دیگر، تربیت کردن شامل آموزش مجموعه‌ای از قوانین و راهبردهایی است که به فرد رفتارهای متناسب با موقعیت و فرهنگ را یاد می‌دهد و او را در مسیر تبدیل شدن به یک انسان رشدیافته و تربیت شده قرار می‌دهدو می‌تواند تمامی ابعاد فیزیولوژیک، اجتماعی، هیجانی، رفتاری، انگیزشی و معنوی را شامل شود.

 

تربیت دینی به مفهوم فراگیر آن که به معنای آموزش و پرورش دینی است؛ می‌تواند کلیدی‌ترین نقش را در توسعه معنوی و کمال یک جامعه دینی ایفا نماید. هرگونه کاستی یا کوتاهی در این امر، موجب بروز اختلالات و نابهنجاری‌‌های جبران ناپذیری در پرورش نسل نوین هر جامعه می‌شود و بر اساس روایات امامان معصوم(ع) یکی از مهمترین مراکز تربیتی و آموزشی که نقش کلیدی در رستگاری انسان دارد مسجد است،

 

 

 

حجت الاسلام و المسلمین اباذر بیگی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان‌غربی افزود: این مراکز در کنار کارکرد مساجد ایجاد شده اند و واگذاری کار مردم به خود مردم است و در حقیقت مردم وارد میدان می‌شوند و به این طریق نیازمندان واقعی هر محله شناسایی می‌کنند.

 

وی از دیگر اهداف راه اندازی مراکز نیکوکاری را استفاده ار ظرفیت خود مردم به سمت توانمندی اقشار نیازمند عنوان کرد و بیان داشت: ما به دنبال این هستیم در مراکز نیکوکاری از وجود نیرو‌های افتخاری و متخصص برای پیشبرد کار‌های نیازمندان بهره‌مند شویم.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه تربیت دینی، عبارت از روش‌ها و راهبردهای اجتماعی، شناختی، هیجانی، رفتاری، انگیزشی و معنوی که فرد را در مسیر فرهیختگی و کمال قرار می‌دهد و سبب رستگاری او می‌شود، است، افزود: در حقیقت تربیت دینی، به معنای انجام مجموعه‌ای از اعمال و اذکار دینی نیست بلکه شامل تمامی ارکان و ابعاد زندگی انسان می‌شود

 

حجت الاسلام بیگی ارائه خدمات آموزشی، مشاوره ای، فرهنگی در کنار خدمات حمایتی و استفاده از ظرفیت مردم و خیران در کمک به نیازمندان را از جمله برنامه‌های مراکز نیکوکاری است.

 

به گزارش خبرنگار شبستان از ارومیه، طبیعی است اگر راهکارهای مذکور در رابطه با کودک و نوجوانِ امروزی به‌کار گرفته نشود، جوان فردا نیز بخش زیادی از وقت خود را با گردش بی‌هدف در فضای مجازی و سرگرم شدن با بازی‌های بی‌هدف رایانه‌ای خواهد گذراند و با فضاهای نامناسبی اُنس خواهد یافت که عامل انحرافات اخلاقی است.

 

مسجد به مکانی تبدیل شود که کودک در آن هیجانات مثبت و لذتبخش ادراک کند و در نتیجه در او شناخت و دیدگاه مثبت شکل بگیرد و این امر سبب می‌شود، انگیزش و رفتار او نیز تحت تاثیر قرار گیرد و در این صورت طعم شیرین حضور در مکان مذهبی را با توجه به سن و محدویت‌های رشدی درک خواهد کرد.

 

بحث ترتبیت دینی تمامی ابعاد وجودی انسان را شامل می‌شود و این موضوع می‌طلبد که مساجد نقش آموزشی و تربیتی خود را که در حقیقت نقش اصلی و اساسی آن است را مجددا احیا کنند. در حقیقت، مسجد به عنوان یک پایگاه آموزشی و تربیتی می‌تواند از طرفی به عنوان یک آموزشگاه واقعی والدین محسوب شود تا در فضایی روحانی مهمترین مساله انسانی یعنی تربیت دینی را آموزش دهند.

 

امام علی (ع) میفرماید: «إنّما قلب الحدث کالأرض الخالیه، ما ألقی فیه من شیء قبلته، فبادرتک بالأدب قبل أن یقسو قلبک و یشتغل لبّک»، «همانا دل نوجوان و جوان همانند یک دشت ناکشته و دست نخورده است. هر چه در آن بپاشی به آسانی پا میگیرد و رشد میکند. پس من هنگامی به ادب و پرورش تو پرداختم که هنوز دلت سخت و دشوار نشده بود و ذهنت درگیر افکار و خیال بافیها نشده بود.» (ابن ابیالحدید، ج16، ص66)

 

 

 

 

گزارش از فاطمه صمدزاده

پایان پیام/ 566