از تداوم مبارزه بچه‌های مسجد با کرونا تا سریال دنباله‌دار مسجدهراسی در هند

از تداوم مبارزه بچه‌های مسجد با کرونا تا سریال دنباله‌دار مسجدهراسی در هند

تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
تعویض فرش‌های مسجدالحرام برای مقابله با کرونا، استقبال بچه‌های مسجد از رویداد ادبی هنری سردار آسمانی و تدارک کانون‌های مساجد استان مرکزی برای پیشگیری از شیوع کرونا ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۳ اسفندماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در سیزدهمین روز از اسفندماه ۹۸:

 

استقبال بچه‌های مسجد از رویداد ادبی هنری سردار آسمانی/ ترویج مکتب حاج قاسم از معبر مسجد

 

 

 

«سعید سعادتی» در تبیین اهداف برگزاری رویداد ادبی هنری «سردار آسمانی»گفت: با توجه به سیره و سبک زندگی سپهبد سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» و بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در راستای ادامه راه و زنده نگاه داشتن مکتب آن شهید و از سوی دیگر حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر سردار، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، اقدام به برگزاری رویداد ادبی هنری «سردار آسمانی» در قالب هفت رشته کرد.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: ما در صدد بودیم تا در برگزاری این رویداد در وهله نخست از هنر و ابزارهای هنری استفاده کنیم. مخاطبان ما در گروه‌های سنی ۷ تا ۱۴ سال و ۱۴ تا ۲۱ سال بودند.

 

سعادتی افزود: فراخوان این رویداد هنری در قالب رشته‌های عکس و فیلم موبایلی، دل‌نوشته، نامه، شعر، نقاشی و طراحی، سرود، اعلام و بنا شد، علاقه‌مندان تا ۲۵ بهمن آثار خود را ارسال کنند.

 

وی گفت: در همین فرصت محدود نزدیک به یک هزار و ۶۹۱ اثر در رشته های مختلف در سامانه بچه‌های مسجد به ثبت رسید که از این میان، ۲۳۴ اثر در بخش نامه‌ای به سردار آسمانی، ۸۲۵ اثر در بخش عکس و فیلم موبایلی، ۲۱۱ اثر در بخش دل‌نوشته، ۲۳۲ اثردر بخش نقاشی و طراحی، ۷۶ اثر در بخش سرود و ۱۴۶ اثر به بخش شعر اختصاص داشت.

 

سعادتی اظهار کرد: در فرصتی کوتاه که شاید کمتر از بیست روز بود، آثار متعددی به دست ما رسید و در ارزیابی اولیه به این نتیجه رسیدیم که این آثار باید دسته‌بندی شده و منتخب آنها در قالب محصولات فرهنگی منتشر شود. در این راستا در نظر داریم نمایشگاهی از آثار بخش عکس و فیلم‌های موبایلی، نقاشی و طراحی برگزار کنیم.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد افزود: پس از مرحله ارزیابی آثار، مرحله داوری نهایی انجام می‌شود و اگر شرایط فراهم بود ۲۰ اسفند نفرات برتر اعلام و جوایز آنها اهدا می شود. ما در هر رشته از نفرات اول و دوم تقدیر و در مجموع ۱۴ نفر برگزیده داریم. جوایز نفرات برتر اهدای ۳۰ میلیون ریال است.

 

وی تصریح کرد: احیای مکتب سرار سلیمانی در ترویج روحیه ایثار و از خودگذشتگی در جامعه تاثیر به سزایی دارد، دو مولفه‌ای که به نظرم از نیازهای امروزی جامعه اسلامی ماست. اگر این سیره در جامعه گسترش پیدا کند بسیاری از مشکلات و مسایل در عرصه‌های عقیدتی، فرهنگی، اقتصادی حل می شوند.

 

تدارک کانون‌های مساجد استان مرکزی برای پیشگیری از شیوع کرونا

 

 

 

حجت الاسلام «مصطفی ذوالفقاری» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی کانون های مساجد استان مرکزی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: در همین راستا بر اساس دستورالعمل ستاد مقابله با پیشگیری کرونا تصمیم گرفته شد که کانون های فرهنگی هنری و مساجد استان برای مدت کوتاهی تعطیل شوند.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی بیان کرد: همچنین، بر اساس این دستورالعمل به فعالان مسجدی و نمازگزاران مساجد توصیه شد که با رعایت موارد بهداشتی همچون استفاده از سجاده و مهر و قرآن شخصی در پیشگیری از این بیماری تلاش کنند.

 

حجت الاسلام ذوالفقاری افزود: تهیه و انتشار بروشور و پوستر برای آگاه سازی مردم پیرامون پیشگیری از کرونا، ارایه نکات بهداشتی از طریق فضای مجازی و شبکه های اطلاع رسانی کانون های مساجد از مواردی است که در شرایط کنونی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیر ستادهماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی نقش ائمه جماعات و فعالان مسجدی را در شرایط فعلی و در افزایش روحیه امید و آرامش بخشی به مردم مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: کانون های فرهنگی هنری به عنوان پایگاه های اثرگذار دینی می توانند در ارتقای سطح اطلاعات مردم در این زمینه با ورود آگاهانه، جهادی و خودجوش در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در کاهش این بحران نقش مهمی داشته باشند.

 

قرآن‌سوزی توسط خرابکاران در مسجد «آسام» هند

 

 

به نقل از «thehindu»، افرادی که هویت آنها هنوز مشخص نشده است به مسجدی در منطقه «باکسا» واقع در ایالت «آسام» هند حمله کرده و چند کتاب مقدس اسلامی از جمله کتاب مقدس قرآن را به آتش کشیدند.

 

باکسا یکی از پنج منطقه ای است که بخشی از شورای منطقه ای «بودولند» هستند که قرار است انتخابات ماه آوریل در آن برگزار شود.

 

ساکنان و سازمان های محلی از جمله اتحادیه دانش آموزان اقلیت بودولند این اقدام خرابکارانه را در مسجد «Kalapani Anchalik» محکوم کردند و خواستار دستگیری متخلفان طی 24 ساعت شدند.

 

پلیس آسام اعلام کرد که در حال تحقیق در مورد هتک حرمت کتاب آسمانی قرآن در این مسجد است.

 

«پراتیک کومار»، رئیس پلیس منطقه ای در این باره گفت:مردم می دانند که باید آرامش را حفظ کنند ،در حالی که شرایط تحت کنترل قرار دارد.

 

پلیس اطمینان داد که عوامل این اقدام به زودی دستگیر شده و عدالت در مورد آنها اجرا می شود.

 

فرش‌های مسجدالحرام برای مقابله با کرونا تعویض شدند

 

 

«محمد الجابری»، معاون رئیس کل امور فنی و خدماتی مسجدالحرام گفت: به منظور رعایت نکات بهداشتی با دستگاه های ضد عفونی کننده سطوح و دیوارهای مسجدالحرام تمییز می شوند.

 
وی افزود: فرش های مسجدالحرام به سرعت تعویض و شستشو و جایگزین می شوند.
 
محمد الجزایری اظهار کرد: سرویس های بهداشتی ۶ بار در روز شسته و ضد عفونی می شود و مسجدالحرام از تهویه ۱۰۰ درصدی برخودار است.
 
همچنین در ورودی و خروجی مسجدالحرام ضد عفونی کننده دست قرار داده شده است.
 
 
لغو اعتکاف دانشجویی در مساجد دانشگاه‌های تهران، شریف و علم‌وصنعت
 
 
 

مسجد دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای از لغو مراسم اعتکاف رجبیه مسجد این دانشگاه و موکول شدن آن به دهه سوم ماه رمضان خبر داد

 

براساس این گزارش، در این اطلاعیه آمده است؛ با توجه به شرایط پیش آمده و با عنایت به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ویروس، برگزاری مراسم معنوی اعتکاف به دهه سوم رمضان المبارک سال ۱۳۹۹ موکول شد. چنانچه معتکفین به هر دلیلی قصد انصراف از شرکت در مراسم اعتکاف رمضانیه را دارند، از تاریخ ۱۱ تا ۲۱ اسفندماه، مراتب انصراف و درخواست عودت وجه خود را از طریق پایگاه اینترنتی اعتکاف مسجد دانشگاه تهران اعلام کنند. گفتنی است برای شرکت در مراسم اعتکاف رمضانیه نیاز به ثبت‌نام مجدد نیست و در صورت انصراف هر شخص از شرکت در مراسم، نفرات جدید از لیست انتظار جایگزین خواهند شد.

 

براساس این گزارش، هیئت الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مراسم اعتکاف دانشجویی دانشگاه شریف لغو شد. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به شرایط به‌ وجود آمده‌ ناشی‌ از شیوع بیماری کرونا و توصیه‌ پزشکان مبنی‌ بر پرهیز از حضور در اجتماعات و همچنین مصوبه‌ ستاد ملی مقابله‌ با کرونا مبنی‌ بر عدم برگزاری مراسم اعتکاف رجب، به اطلاع دانشجویان می‌رساند که برگزاری مراسم پرفیض اعتکاف رجب ۹۸ هیئت الزهرا(س) لغو شد. همان‌طور که سازمان تبلیغات اسلامی، از برنامه‌ریزی جدی برای اعتکاف رمضان خبر داد، هیئت الزهرا(س) نیز به یاری خداوند، قصد برگزاری هر چه پر شورتر مراسم پرفیض اعتکاف رمضان ۹۹ را دارد. اطلاعیه‌های مربوط به زمان برگزاری و ثبت‌نام این مراسم، از طریق کانال فصل بندگی و یا کانال هیئت الزهرا(س) منتشر می‌شود.

 

کانون قرآن و عترت دانشگاه علم و صنعت هم طی اطلاعیه‌ای از لغو مراسم اعتکاف این دانشگاه خبر داد. در اطلاعیه این کانون آمده است: به دلیل اهمیت حفظ سلامتی معتکفین عزیز و تعطیلی دانشگاه در این ایام، به اطلاع متقاضیان این مراسم معنوی می‌رساند، کانون قرآن و عترت دانشگاه علم و صنعت متأسفانه برگزاری مراسم پرفیض اعتکاف رجب ۹۸ را لغو کرد. جهت جا نماندن از این فیض معنوی اعتکاف رمضانیه سال ۹۹ که روایات محکم و مستدلی هم از پیامبر بزرگوار(ص) و ائمه اطهار(ع) برای ادای آن وجود دارد با قوت و پرشورتر از سال‌های گذشته در صورت مساعد بودن شرایط برگزار خواهد می شود.

پایان پیام/ 9