افق پیش روی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در جذب جوانان روشن است

افق پیش روی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در جذب جوانان روشن است

تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان‌اینکه افق پیش روی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد روشن است، گفت: فعالیت‌های شکل گرفته در این کانون‌ها توفیقی بزرگ برای جذب جوانان است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: آیت‌الله «ابوالقاسم علیدوست» درگفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای فهما، با اشاره به جایگاه والای مسجد در شکل‌گیری تمدن اسلامی، اظهارکرد: باید توجه کنیم نقش مسجد صرفا در بُعد تمدن‌سازی تعریف نشده و گستردگی فراوانی از نظر کارکرد می‌توان برای مساجد در نظر گرفت.

 

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: باید نقش وسیع‌تری را برای مساجد تعریف کرد، مسجد نهاد اسلامی است که به دستور پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) تاسیس شد. جزو اولین اقدامات مسلمانان در مدینه ساخت مسجد بود. مسجد نهادی اسلامی است که با هدایت خداوند و تدبیر پیامبر اکرم(ص) تاسیس شد، حتی اولین انحرافی که بعد از رحلت رسول‌الله (صل‌الله‌علیه وآله) گذاشته شد زمانی بود که مسجد جای خود را به غیر مسجد(سقیفه) داد.

 

وی با بیان اینکه در طول تاریخ اسلام همواره کارهای بزرگ در مساجد انجام می شده است، تصریح کرد: این مهم البته همراه با حفظ حریم مسجد بوده است. گاهی تا می گوییم مسجد باید کانون مشورت باشد، کانون صحبت و تبلیغ باشد، کانون جذب جوانان و نوجوانان باشد، فعالیت‌ها قالب دیگری پیدا می کند که در شأن مسجد نیست؛ بنابراین با حفظ قداست و حرمت مسجد می‌توان در آن فعالیت های مختلفی را تعریف کرد.

 

آیت‌الله علیدوست افزود: اگر مسجد کانون عبادت و مرکز تبلیغ و هدایت شد، اگر اردوگاه مسلمانان برای تصمیم گیری در شئون مملکت در جنگ و صلح شد، طبیعی است که نقش مسجد برای ساختن یک جامعه سالم، بیش از پیش آشکار می شود. ما در دهه های اخیر از شئون مسجد غفلت کردیم و کاری که امروز همه نهادهای مذهبی باید به شکل جدی روی آن کار کنند جذب جوانان به مساجد است. نباید کاری صورت بگیرد که نسل جوان از مسجد فاصله بگیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های شکل گرفته در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یک توفیق برای جذب جوانان است. فکر می‌کنم کانون‌های فرهنگی هنری ظرفیت بالقوه‌ای در آشنا کردن جوانان با مسجد دارند، افق پیش روی فعالیت کانون‌ها روشن است به ویژه زمانی که التزام به این داشته باشند که همواره شان و جایگاه مسجد حفظ شود.

 

پایان پیام/ 9