«فهما»؛ فصل تربیت نسل هنری تراز در گام دوم انقلاب

«فهما»؛ فصل تربیت نسل هنری تراز در گام دوم انقلاب

تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
استقبال بچه‌های مسجد از رشته‌های هنری رویداد ملی «فهما» همچون فیلم، سرود و نمایش و خلق آثار کیفی در آنها، نویدبخش شکل‌گیری نسلی جدید از هنرمندان مسجدی و تراز در گام دوم انقلاب است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نخستین رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» به ایستگاه پایانی یعنی معرفی استان ها و کانون های برتر و نیز پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران رسیده تا طبق وعده قبلی، همزمان با 18 اسفند ماه، سالروز تاسیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور که امسال با سالروز ولادت باسعادت امیرمومنان امام علی(ع) مقارن شده است، برترین های این رویداد منحصربفرد و جریان ساز در بین بچه های مسجد معرفی شوند.

از این رو، در سلسله گزارش هایی مروری داریم بر دستاوردها و برکات اجرای این رویداد ملی در عرصه ها و ابعاد مختلف طی 110 روز اجرا.

 

یکی از دستاوردهای مهم این رویداد ملی، ورود حرفه ای به عرصه هنر و شناسایی استعدادهای مسجدی و فرصت سازی برابر برای رشد و ارتقای این استعدادها در سراسر ایران اسلامی است چنان که با تعریف رشته هایی همچون نمایش، فیلم و سرود این فرصت را برای بچه های مسجد فراهم کرد.

 

کشف و آموزش استعدادهای هنری از میان بچه های مسجد

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» در جلسه داوری بخش فیلم نخستین رویداد ملی «فهما» بر ترسیم افق استعدادیابی و حمایت از استعدادها برای این رویداد تاکید و اظهار کرد: آموزش از جمله مهمترین محورها و رویکردهای ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در اجرای «فهما» است و می کوشیم پس از شناسایی استعدادها، آموزش را بیش از پیش در عرصه‌هایی چون نمایشنامه نویسی محور فعالیت‌ها قرار دهیم.

 

استقبال بالای بچه های مسجد از سرود

 

 

 

 

بنابر این گزارش، سرود یکی از بخش های پرمخاطب و جذاب این رویداد ملی بود که با استقبال گسترده ای از سوی بچه های مسجد مواجه شد؛ به گفته «مسعود نکویی»، داور بخش سرود این رویداد یک هزار و ۴۳۰ اثر در این بخش شرکت کرده که نهایتا 25 اثر در مرحله نهایی داوری ها به ارزیابی و قضاوت گذاشته شد.

وی درباره برکات توجه رویداد ملی «فهما» به مسئله سرود، اظهار کرد: جوانان دهه ۴۰ تا دهه۶۰ خیلی ملموس‌تر می‌توانند انقلاب و جنگ تحمیلی را درک کنند اما نوجوانانی که در دهه های ۸۰ و ۹۰ شمسی متولد شده و رشد کرده اند، باید با شنیده‌های خود آن دوران را قضاوت و درک کنند، در این میان سرود یکی از مهمترین راه‌های انتقال واقعیت‌های انقلاب و دفاع مقدس به نسل نوجوان امروز است. فرصتی که فهما برای این گروه سنی حساس ایجاد کرده است.

همچنین، «شهروز حقی»، دیگر داور بخش سرود رویداد ملی فهما بیان کرد: خوشبختانه در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سالیان سال است که کارهای عمیقی در رابطه با هنر سرود انجام شده به ویژه در جشنواره سرود روستایی شاهد تبلور این مهم بودیم تا جایی که خروجی این جشنواره به نسبت سایر جشنواره ها بیشتر بود. البته از مهمترین علت های این مساله کار زیربنایی است که در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور نسبت به هنر سرود انجام شده است.

 

مشارکت بالای بچه های مسجد در بخش نمایش «فهما»

 

 

 

این گزارش می افزاید: نمایش دیگر رشته هنری در رویداد ملی فهما بود که توانست در جلب نظر و مشارکت بچه های مسجد موفق عمل کند، چنان که 850 اثر نمایشی در این رویداد شرکت داده شد که نهایتا 30 اثر به مرحله نهایی داوری ها راه یافت.

«سیدحسین فدایی حسین»، داور بخش نمایش رویداد ملی «فهما» تاکید کرد: اگر نمایش نامه هایی متناسب با فضای مسجد فراهم شده و در اختیار گروه های نمایشی قرار بگیرد، شاهد تاثیرگذاری فرهنگی خواهیم بود ضمن اینکه باید در نظر داشت که اساسا محیط مسجد صرفا به عبادت اختصاص ندارد و می توان در کنار مسایل عبادی اتفاقات مهمی را در عرصه فرهنگ در فضای معنوی مسجد رقم زد که قطعا یکی از موثرترین آنها نمایش است، معتقدم رویداد ملی فهما در این عرصه قدم بزرگی را برداشته است.

 

فیلم؛ راه خروج بچه های مسجد در شهرستان ها از غربت

فیلم هم از دیگر رشته های موردپسند و جذاب رویداد ملی «فهما» برای بچه های مسجد بود که در پی استقبال آنها 500 فیلم در این رویداد شرکت داده شد که از میان آنها 27 اثر به مرحله نهایی راه یافت.

«انسیه شاه‌حسینی»، کارگردان سینما نیز گفت: مساجد امید مقام معظم رهبری هستند، و در عرصه‌های مختلف از جمله ادبیات داستانی ثابت کردند که چه قدر می توانند موثر باشند.

«فرهاد قائمیان»، بازیگر سینما و تلویزیون و داوری بخش فیلم نخستین رویداد ملی «فهما» تاکید کرد: این رویداد اقدامی است که اگر ادامه یابد می توانیم از مساجد و بچه‌های مسجدی غربت زدایی کنیم و اگر فعالیت‌های آنها در حاشیه قرار دارد با این رویداد این تلاش‌ها را به میدان بیاوریم. بنده نیز شهرستانی هستم و دغدغه‌های بچه های شهرستان را می‌دانم و امیدوارم این حرکت سبب شود تا توانایی آنها شناخته شود.

  

بنابر آنچه بیان شد و نتایج اعلام شده از برگزیدگان رویداد ملی «فهما» در بخش کانون ها، می توان دریافت این رویداد فرصت مناسب برای رشد و اعتلای هنر مسجدی و انقلابی است و می تواند با شناسایی و آموزش و پرورش استعدادها در معنویت موجود در فضای مسجد به تربیت نخبگان هنری تراز انقلاب آنهم در گام دوم انقلاب کمکی شایان کند.

پایان پیام/ 9