از درخشش در جشنواره‌ها تا نخبه‌پروری در مساجد همنام با امام جواد(ع)

از درخشش در جشنواره‌ها تا نخبه‌پروری در مساجد همنام با امام جواد(ع)

تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
مسجد و کانون امام محمدتقی(ع) با فعالیت‌های شاخصی همچون درخشش در جشنواره‌های رویش، عمّار و امام رضا(ع) و نیز راه‌اندازی پایگاه خدمات اجتماعی توانسته‌اند به نخبه‌پروی در پرتوی معنویت مسجد کمکی شایان کنند.

 به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد از صدر اسلام بستری برای اجتماع مردم و پایگاهی برای فعالیت های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و همچنین رسیدگی به محرومین بوده اند، در عصر کنونی نیز نقش مساجد و کانون های فرهنگی هنری که در جوار خانه های خدا فعالیت می کنند، غیرقابل انکار است.

 

در سلسله گزارش‌های «همنامان نور» مساجد و کانون های فرهنگی هنری که همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین هستند، معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتو ارتباط با آن معصوم (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند.

 

در این گزارش به مناسبت سالروز ولادت امام محمد تقی(ع) به معرفی یک مسجد و کانون های فرهنگی هنری همنام آن حضرت(ع) همزمان با ۱۰ رجب سالروز ولادت آن حضرت(ع) پرداخته ایم که در ادامه می آید:

 

 مسجد امام محمد‌تقی(ع) مشهد

 

تاریخ وقف مسجد امام محمد‌تقی (ع) مربوط به سال ۱۳۴۴ در شهر مشهد ورودی دروازه قوچان است. مسجد دارای دو پایگاه بسیج خواهران و برادران است و در سال‌های انقلاب و جنگ تحمیلی خوش درخشیده است.در پایگاه بسیج این مسجد که به نام‌های امام محمدتقی (ع) و شهید صدوقی است، فعالیت‌های بسیاری انجام می‌شود. فعالیت‌هایی مانند برگزاری جشن‌ها، مناسبت‌ها، سمینار، راهپیمایی و تهیه جهیزیه از فعالیت‌های مشترک آن‌هاست.

 

برپایی حلقه صالحین، کلاس‌های قرآن، کلاس‌های آموزشی و مشاوره و همسرداری و کلاس‌های آموزشی فرهنگ آپارتمان‌نشینی که در گذشته با حمایت شهرداری تشکیل می‌شد، کلاس‌های فرهنگی و تقویتی و اوقات فراغت و بازارچه فعالیت‌های هنری، کلاس‌های عقیدتی و کلاس‌های ورزشی مانند فوتبال، فوتبال‌دستی، دوومیدانی، دوچرخه‌سواری و کنگ‌فو از دیگرفعالیت هایی است که به همت پایگاه های بسیج این مسجد برگزار می شود.

 

 از دیگر بخش های مسجد امام محمد تقی(ع) کانون فرهنگی هنری سابقون است که از سال ۷۵ افتتاح شده است. داستان‌نویسی، فیلم‌نامه‌نویسی، فیلم‌سازی، تئاتر، سرود، نشریات و برنامه‌های اردویی از دیگر برنامه‌های کانون فرهنگی مسجد امام محمد‌تقی (ع) است که ۴۵ دختر و بیش از ۱۰۰ پسر نوجوان عضو دارد.

 

از این کانون تاکنون ۱۰ فیلم به جشنواره رویش فرستاده شده است که طی سال‌های ۸۷ تا ۹۳ با کمترین امکانات تهیه شده‌اند. چند فیلم نیز درجشنواره فیلم امام‌رضا (ع) برگزیده شده و در جشنواره فیلم عمار ۶ فیلم از تولیدات این مسجد شرکت کرده است. همچنین در سال ۸۷ گروه سرود و نمایشنامه این کانون در مسابقات خانه فرهنگ رتبه اول را کسب کرد.

 

این مسجد به واسطه فعالیت‌های بی‌شماری که در زمینه‌های هنری و فرهنگی و آموزشی نظامی در سال‌های جنگ تحمیلی انجام داده است، تاکنون لوح‌های سپاس بسیاری از شهرداری، سپاه و مشاوره آستان‌قدس دریافت کرده است.

 

مسجد جامع امام محمد تقی(ع) سهرابیه کرج

 

مسجد جامع امام محمد تقی(ع) در سهرابیه کرج یکی از مساجد فعال استان البرز است. یکی از اقدامات قابل توجه این مسجد راه اندازی پایگاه خدمات اجتماعی است که خدمات این پایگاه بررسی وآمارگیری خانواده های نیازمند از لحاظ مسائل اجتماعی ، فرهنگی و مالی و... و ارائه خدمات مشاوره ازدواج ، ترک اعتیاد و کمک های مالی و اعزام به کمپ (درمانگاه های ترک اعتیاد ) و... است.

 

از دیگر اقدامات قابل توجه در این کانون هیئت دانش آموزی تحت مدیریت مسجد جامع امام محمد تقی(ع) است. وظیفه هیئت دانش آموزی فقط مولودی و عزاداری نیست، بلکه یک هیئت کاملا تحصیلی و علمی است که به آموزش و پرورش نوجوانان کمک می‌کند.این هیئت علاوه بر برگزاری مراسم در اعیاد و شهادت معصومین(ع) اردوی های متنوع زیارتی و تفریحی، برنامه های ورزشی و آموزشی و حلقه های تربیتی نیز بهره مند است.

 

برگزاری اولین کارگاه آموزشی مداحان و شعرای آئینی شهرستان کرج در سالهای گذشته را به عنوان یکی دیگر از برنامه های مسجد جامع امام محمد تقی (ع) سهرابیه می توان نام برد. این کارگاه با هدف آموزش و تربیت مداحان حرفه ای و با چشم انداز پرورش مداحانی که روضه را به طور صحیحی بخوانند برگزار شد.

 

پایان پیام/ 40