عوامل توفیق کانون «صاحب الزمان(عج)» در رویداد ملی «فهما»/ از توانمندسازی اعضاء تا کارآفرینی و رونق اشتغال

عوامل توفیق کانون «صاحب الزمان(عج)» در رویداد ملی «فهما»/ از توانمندسازی اعضاء تا کارآفرینی و رونق اشتغال

تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۸
کانون فرهنگی هنری «صاحب الزمان(عج)» به عنوان یکی از برترین‌های رویداد ملی «فهما»، با آموزش و توانمندسازی، برگزاری دوره‌های متنوع هنری، انجام فعالیت‌های اجتماعی و رونق کتاب و کتاب‌خوانی توانسته به نیازهای مختلف مسجدی‌ها پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، 18 کانون برتر نخستین رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» در آستانه سالروز ولادت مولای متقیان، امام علی(ع) در 18 رشته معرفی شدند.

 

کانون فرهنگی هنری «صاحب الزمان(عج)» در جوار مسجد حضرت صاحب الزمان(عج) استان یزد با ۱۹ هزار و ۳۲۸ امتیاز توانست رتبه اول رشته «پاسداشت اربعین حسینی» را در این رویداد از آنِ خود کند و نام خود را جزء 18 کانون برتر به ثبت برساند.

 

به همین مناسبت مروری کرده ایم بر بخشی از فعالیت های این کانون اثرگذار مسجدی در دارالعباده ایران در قالب رویداد ملی «فهما».

 

آموزش و توانمندسازی در رشته هایی همچون زبان خارجه، درسی تقویتی، اخلاقی، بصیرتی با حضور فعالان سياسی و ولايی استان، سواد رسانه ای، نجوم همراه با رصد ستاره گان، سيارات و منظومه در شب، مهارتی، اعتقادی ویژه گروه های سنی نوجوان و جوانان از جلوه های فعالیت این کانون مسجدی است که توانسته در جذب اعضاء و فعالان موثر باشد.

 

از آموزش سنتی مداحی تا تولید فیلم کوتاه

 

 

 

 

هنر و فعالیت های هنری به عنوان یکی از شاخص های اصلی رویداد ملی «فهما» از دیگر زمینه هایی است که کانون «صاحب الزمان(عج)» استان یزد نسبت به آن اهتمام ویژه داشته و در رشته های مختلف مجری دوره ها و برنامه های هنری بوده و است؛ چنان که دوره های شعر و ادبیات به ویژه آموزش حافظ خوانی و گلستان خوانی، نمایش با اجراهای موفق در مناسبت های ملی مذهبی، فیلم سازی، نمایشنامه نویسی، داستان نویسی با حضور چهره نام آشنا و صاحب سبک در این حوزه، نقاشی، گرافیک، عکاسی، خوشنویسی، سرود که تشکیل گروه سرود «عاشقان ولایت» از دستاوردهای آن است و مداحی با آموزش مداحی سنتی يزدی و دعاخوانی و دستگاه و مقام های مداحی به همت این کانون برگزیده طرح ملی «فهما» برگزار شده و می شود.

 

 

 

 

همچنین، دوره های تولیدات هنری همراه با توليد نماهنگ يا فيلم کوتاه با گروه هنر و رسانه کانون يا از طریق همکاری با صدا وسيما و ساير گروه های کارگردانی در مناسبت های مختلف در این کانون ویژه اعضا و عموم علاقمندان برگزار می شود.

 

علی رغم تمرکز فعالیت کانون های مساجد بر فعالیت های فرهنگی هنری، این کانون ها نسبت به سلامت جسمی اعضا و فعالان خود نیز اهتمام دارند و در این راستا دوره های متنوع ورزشی را برگزار می کنند؛ چنان که کانون فرهنگی هنری «صاحب الزمان(عج)» مجری دوره های ورزشی تیراندازی، کوهپیمایی، شنا، والیبال، فوتبال، فوتسال ویژه کودکان و نوجوانان است.

 

شناسايی و تشکيل هسته های علمی پژوهشی

 

 

شبکه سازی و فضای مجازی به عنوان یکی از شاخص های اصلی رویداد ملی «فهما» در این کانون برتر و فعال مسجدی، به طرق مختلف دنبال شده است؛ شناسايی و تشکيل هسته های علمی پژوهشی با حضور طلاب و صاحب نظران، ارائه خدمات رايانه ای، توليد محصولات متناسب با فضای مجازی، تشکيل هيات انديشه ورز کانون، توليد محصولات متناسب با فضای مجازی، برگزاری دوره های تشکيلاتی و کادرسازی از ابعاد ورود اعضا و فعالان کانون صاحب الزمان(عج) استان یزد به این عرصه است.

 

همسو با تاکید مقام معظم رهبری بر تبدیل مساجد به پایگاه های فعالیت های قرآنی، این کانون فرهنگی هنری اهتمامی ویژه به برگزاری دوره های قرآنی دارد، آموزش روخوانی، روانخوانی و قرائت قرآن، تفسیر (هر شب یک صفحه از قرآن توسط امام جماعت تفسیر می شود) و حفظ آیات وحی، آموزش حکمت های نهج البلاغه (هر شب یک حکمت) در این شاخص فهما انجام شده است.

 

کتاب و کتابخوانی که دومین شاخص پرمخاطب رویداد ملی «فهما» در میان کانون های مسجدی است، در کانون فرهنگی هنری «صاحب الزمان(عج)» یزد نیز رونق بسیار دارد؛ برگزاری مسابقات کتابخوانی، اجرای طرح «شنبه های کتاب»، ترویج فرهنگ مطالعه از طرقی همچون برگزاری نشست های کتابخوانی بچه های مسجد، مطالعه و بیان کلمات کلیدی با حضور استاد مربوطه و دعوت از نویسندگان کتاب، گفتگو با بانیان خیر در هدیه یا نیم بهاء کردن کتاب ها از وجوه دغدغه مندی و اهتمام این کانون به کتاب و کتابخوانی است.

 

 

کانون صاحب الزمان(عج) همچنین، اهتمامی ویژه به فعالیت های اجتماعی دارد که برگزاری دوره های اردویی گردشگری همچون اردوهای داخل استانی و نیز اردوی مشهد مقدس، آموزش سبک زندگی اسلامی، کارآفرینی و مقابله با آسیب های اجتماعی ذیل این شاخص انجام شده و می شود.

 

نکته مهم آنکه اغلب این برنامه ها و دوره های این کانون برتر مسجدی به صورت رایگان و ویژه افرادی در گروه های سنی مختلف اعم از کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال در طیف سنی بین 7 تا 40 سال برگزار می شود که این روند، فرصت بهره مندی همه اقشار از فعالیت های مسجدی و نیز انس و پیوند با خانه های خدا را فراهم می کند.

 

پایان پیام/ 9