نهال فعالیت‌های کانون‌های مساجد در جامعه به ثمر خواهد نشست/ لزوم نگاه دقیق‌تر به کانون‌ها

نهال فعالیت‌های کانون‌های مساجد در جامعه به ثمر خواهد نشست/ لزوم نگاه دقیق‌تر به کانون‌ها

تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
اصلاح فرهنگی جامعه نیازمند اتحاد و هماهنگی همه آحاد جامعه بوده که اولین قدم برای رشد در این زمینه افزایش سطح مطالعه است، اما آنچه در قالب کانون‌های مساجد باید در جامعه نمود پیدا کند ایجاد یک نکته مثبت در اعضای کانون‌ها است.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی واژه بسیار وسیعی است که برای بررسی آن باید ماه‌ها و سال‌ها آن را با دقت واکاوی کرد، اما برای بررسی فعالیت‌های فرهنگی ابتدا باید خود کلمه فرهنگ را مشخص کرد، به‌عبارتی مشخص می‌شود که فرهنگ به چه موضوعی اطلاق می‌شود؛ کاملا روشن است که هر حرکتی در جهت اصلاح جامعه باشد به‌عنوان فرهنگ مطلوب یاد می‌شود.

 

اصلاح فرهنگی جامعه نیازمند اتحاد و هماهنگی همه آحاد جامعه است که اولین قدم برای رشد در این زمینه افزایش سطح مطالعه  است، اما آنچه در قالب کانون‌های فرهنگی باید در جامعه نمود پیدا کند این است که هر کانون باید یک نکته مثبت در عضو خود ایجاد کرده تا اثرات آن در جامعه پیدا شود؛ می‌دانیم که هر کانون فرهنگی به‌عنوان یک پایگاه نشر فرهنگ اسلامی عنوان شده که فرهنگ‌سازی و نشر آن در جامعه یکی از وظایف آن است.

 

اما باید توجه داشت که نگاه کلی به کانون‌های مساجد باید به نگاه دقیق‌تر و موشکافانه‌تر تبدیل شود و میان مسئولان فرهنگی به‌عنوان یک نهاد تاثیرگذار در جامعه مشخص شوند. هر چند که فعالیت‌های فرهنگی هنری در کانون‌ها مستلزم امکانات گسترده‌ای است اما کانون‌های فرهنگی با توجه به محدود بودن امکانات توانسته‌اند اقدامات مطلوبی در جامعه ارائه کنند.

 

بررسی الگوهای فرهنگی جوامع مختلف کمک بسیاری به افزایش سطح فرهنگی هر جامعه می‌کند زیرا از این طریق علل رشد یا پسرفت هر جامعه نمایان می‌شود، هر چند که این نکته را نباید فراموش کنیم هر محیط بافت فرهنگی خاص خود را دارد که باید نسبت به موضوعات روانشناختی آنها را مورد بررسی قرار داد و بر اساس آن خوراک فرهنگی به جامعه داد.

 

لزوم برگزاری دوره‌های اشتغالزایی در کانون‌ها

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مختار ثقفی اهواز در این باره اظهار کرد: با توجه به گستردگی فعالیت‌های فرهنگی و اهمیت پرداختن به جنبه‌های مختلف اولویت اول در فعالیت‌های فرهنگی پرداختن به موضوعات اعتقادی میان جوانان و نوجوانان است.

 

 

«حجت‌الاسلام سید هاشم موسوی» ادامه داد: به همین منظور می‌طلبد که مدیران فرهنگی کانون‌ها نسبت به پاسخ دادن به شبهات اعتقادی نوجوانان برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشند؛ ائمه جماعات مساجد در پاسخ‌گویی به پرسش‌های اعتقادی و دینی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

 

وی به تاثیرگذاری مربی فعال به منظور شادابی فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد و افزود: مربی خوب و دارای ایمان و علم می‌تواند اهداف فرهنگی یک کانون را به کلی اجرا کند، در غیر این‌صورت اگر یک مربی شاخصه‌های ایمان و علم را همزمان نداشته باشد نتایج مطلوبی را به همراه نخواهد داشت.

 

حجت‌الاسلام موسوی بیان کرد: برگزاری دوره های اشتغالزایی برای اعضا کانون ها بسیار لازم است زیرا یکی از مهمترین معضلات جامعه امروزی بیکاری جوانان است. اینکه بتوانیم دوره های اشتغال زایی را در مساجد برگزار کنیم می تواند به جذب بیشتر جوانان به مسجد کمک کند.

 

سرمایه گذاری روی فرهنگ سالم تر شدن فضای جامعه را در پی دارد

 

عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز بر این اعتقاد دارد که با توجه به وضعیت کلانشهر اهواز میزان مشکلات به صورت قابل توجهی بالا هستند و به همین میزان مطالبات شهروندان نیز افزایش می‌یابد، بنابراین برای بررسی هرچه بهتر موضوعات ابتدا باید برنامه‌ای برای کاهش خرابی‌های شهر وجود داشته باشد و پس از آن به منظور پیگیری مطالبات شهروندان تلاش شود.

 

 

«محمدرضا ایزدی» اضافه کرد: موضوعات فرهنگی در زیربنای فرهنگی یک جامعه نقش مهمی را ایفا می‌کنند، در صورتی که بنیه فرهنگی یک جامعه تقویت نشود آسیب‌پذیری آن جامعه افزایش خواهد یافت و این امر مشکلات متعددی را به بار می‌آورد.

 

وی تصریح کرد: به صورت عمومی اگر نگاهی به جامعه امروزی خودمان انداخته باشیم مشکلات مختلفی در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و خدماتی را مشاهده می‌کنیم، در صورتی که سرمایه‌گذاری روی وضعیت فرهنگی یک جامعه صورت گیرد قطعا فضای اقتصادی و سیاسی یک جامعه سالم تر و شفاف تر و خدمات بهتر خواهد بود.

 

لزوم حضور مربی توانمند در فعالیت‌های کانون‌ها

 

مدیر کانون فرهنگی هنری عترت اهواز در خصوص اولویت‌های کانون فرهنگی هنری بیان کرد: امروزه جمهوری اسلامی ایران در حال انجام یک نبرد اقتصادی با همه جهان است و این موضوع را از تحریم همه جانبه استکبار می‌شود مشاهده کرد.

 

«حجت الاسلام سید هاشم هاشمی» ادامه داد: بنابراین و با توجه به مشکلات اقتصادی موجود علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی انجام پیگیری فعالیت‌های اقتصادی از اولویت های هر کانون فرهنگی به‌شمار می‌آید؛ اشتغال جوانان یکی از مهم‌ترین راهکارهای برون‌رفت از مشکلات است.

 

وی با اشاره به حضور مربی توانمند در فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری عنوان کرد: محور اصلی فعالیت‌های فرهنگی هر کانون مربی است؛ پیگیری متربیان و سعی در برطرف کردند مشکلات آنها یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مربی خوب برای کانون‌های مساجد است.

 

بهره گیری از فضای مجازی به منظور پیشبرد اهداف فرهنگی

 

 همچنین مدیر کانون فرهنگی هنری عین الحسین (ع) اهواز اظهار کرد: کانون های مساجد همانگونه که از عنوان آنها پیدا است باید زمینه رشد و توسعه فعالیت‌های فرهنگی را در جامعه ایجاد کنند، هرچه بیشتر در این زمینه فعالیت داشته باشند، به ماهیت خود نزدیک تر شده اند.

 

«حجت‌الاسلام حمید سلمانیان» ادامه داد: با توجه به میزان نامطلوب مطالعه در جامعه امروزی یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می تواند زمینه توسعه فرهنگی را در جامعه ایجاد کند افزایش سرانه کتابخوانی در سطوح مختلف جامعه است، بنابراین یکی از مهم‌ترین وظایف کانون‌های مساجد توسعه کتابخوانی در میان اعضا است.

 

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه با گسترش اینترنت و فضای مجازی زمینه آموزش‌های غیرحضوری برای همگان فراهم شده است تصریح کرد: کانون‌های مساجد می‌توانند از این فرصت به نحو احسن و مطلوب استفاده کنند که در این راستا برگزاری دوره‌های آموزشی فضای مجازی برای والدین نتایج مطلوبی را به همراه خواهد داشت.

 

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع فرهنگ در جامعه لازم است که همه آحاد جامعه برای افزایش چشمگیر فرهنگ عمومی تلاش کنند، در این راستا وظیفه سنگین این تلاش را کانون‌های فرهنگی هنری عهده دار هستند، زیرا می‌توان از آنها به‌عنوان کوچکترین نهاد فعالیت‌های فرهنگی یاد کرد که در آن نهال موفقیت این فعالیت‌ها در جامعه به ثمر خواهد نشست.

 

پایان پیام/ 690