فرصت‌سازی بچه‌های مسجد از تهدیدات کرونا/ از ورود جهادی به میدان مقابله تا تامین بهداشت معنوی جامعه

فرصت‌سازی بچه‌های مسجد از تهدیدات کرونا/ از ورود جهادی به میدان مقابله تا تامین بهداشت معنوی جامعه

تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
مرور آنچه در این ایام به همت بچه‌های مسجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد انجام شده، نشان می‌دهد اگرچه این روزها به منظور پیشگیری از شیوع کرونا فعالیت مساجد و دیگر اماکن مذهبی محدود شده اما مسجدی‌ها در تلاشند تا این تهدید را به فرصتی بزرگ تبدیل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، این روزها اگرچه سایه نحس بیماری کرونا نه فقط بر سر ایران بلکه بیش از 100 کشور جهان سنگینی می کند و بسیاری از فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی را تحت تاثیر خود قرار داده اما اخباری که از همدلی ها و ورود جهادی اقشار مختلف به میدان شکست کرونا می رسد، نه تنها سبب دلگرمی می شود بلکه به مبارزه با این ویروس مرموز قدرت و قوت می بخشد.

چنان که از همان نخستین روزهای شیوع این بیماری، در کنار کادر بهداشت و سلامت و حضور جهادی پزشکان و پرستاران در عرصه بهبود بیماران، اقشاری همچون طلاب، اعضای هیئت ها و بچه های مسجد نیز به میدان آمده و به صورت آتش به اختیار و خودجوش در ضدعفونی کردن اماکن و سطح شهرها و محلات، توزیع مواد بهداشتی، آموزش راه های پیشگیری از ابتلاء به کرونا و مقابله با آن و ... اقدام کردند.

 

لذا مرور آنچه در این ایام به همت بچه های مسجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد انجام شده است، نشان می دهد اگرچه این روزها به منظور پیشگیری از شیوع کرونا فعالیت مساجد و دیگر اماکن مذهبی محدود شده اما بچه های مسجد در تلاشند تا این تهدید را به فرصتی بزرگ تبدیل کنند.

 

اقدام ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایجاد فرصت ثبت فعالیت  کانون های مسجدی در مقابله با کرونا در سامانه بچه های مسجد، تمهیدی است که به اعضا و فعالان کانونی برای ورود و فعالیت اثرگذار در این میدان انگیزه بخشیده است.

 

 

 

اطلاع رسانی و فرهنگسازی در مقابله با کرونا

یکی از مهمترین اقدامات کانون های مساجد در مقابله با این ویروس و جلوگیری از شیوع آن، اطلاع رسانی و فرهنگسازی درباره راه های پیشگیری از ابتلاء به آن است در این راستا بسته آموزشی پیشگیری از کرونا در بخش آموزش سامانه بچه های مسجد بارگذاری و فعالیت در فضای مجازی و اطلاع رسانی در آن نیز به همت فعالان و اعضای کانون ها انجام شده است.

چنان که کانون «شهید حججی» بیرجند اقدام به اطلاع رسانی درباره راه های پیشگیری از کرونا در فضای مجازی کرده است و همسو با پویش «#مقابله با کرونا» اطلاعات مفید و کاربردی در این باره را از طریق شبکه های اجتماعی منتشر می کند.

 

اقدام جهادی بچه های مسجد

 

 

 

مرور آنچه در این ایام به همت بچه های مسجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد انجام شده است، نشان می دهد اگرچه این روزها به منظور پیشگیری از شیوع کرونا فعالیت مساجد و دیگر اماکن مذهبی محدود شده اما بچه های مسجد در تلاشند تا این تهدید را به فرصتی بزرگ تبدیل کنند.

در بخش سخت افزاری و تجهیز هم با همکاری خیران، کانون های مساجد و کتابخانه های مسجدی به لزوم بهداشتی مجهز شده اند. علاوه بر این، بچه های مسجد در روز به توزیع مواد بهداشتی و اقلام پیشگیری از ابتلا به این ویروس همچون ماسک بین مردم اقدام کرده و شب ها و در خلوت و آرام شهرها به ضدعفونی کردن محلات، خیابان ها، معابر و ... می پردازند.

 

در این راستا ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری استان تهران با حضور و عضویت فعال در قرارگاه مردمی مدافعان سلامت استان تهران اقدام به ساماندهی و حمایت از کانون های مساجد فعال در مبارزه با شیوع ویروس کرونا کرده است.

لذا اعضای کانون های مساجد تهران در راستای ادای تکلیف اجتماعی و انسانی خود در همیاری و کمک به عموم شهروندان با تشکیل گروه های جهادی اقدام به ضدعفونی معابر عمومی محلات شهر تهران کرده اند.

 

 

توجه کانون های مساجد به بهداشت معنوی جامعه

 

 

مهم آنکه در فرآیند مبارزه با کرونا بچه های مسجد در کنار اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه به تلطیف فضای جامعه از طریق معنویت و فعالیت های مذهبی در عین محدود شدن این فعالیت های توجهی ویژه داشته و برای این مهم برنامه های متنوعی را در دست انجام دارند.

چنان که کانون فرهنگی هنری «شهید باکری» استان جنوب کرمان در ایام تعطیلی فعالیت های حضوری این کانون و نیز محدود شدن فعالیت های مسجدی، پویش «پدران علوی در خانه های ایرانی» را با چاشنی نشاط و معنویت اجرا کرد.

بنابر این پویش، مردم جنوب کرمان می توانستند تا 20 اسفند ماه با تزئین خانه و یا محله خود، جشن های کوچک خانگی برگزار کرده و تصاویر و یا عکس های یک دقیقه ای از این جشن های کوچک را به کانون ارسال کنند.

تصاویر و فیلم ها باید از قرائت خانوادگی قرآن کریم، زیارت عاشورا و یا دعای هفتم صحیفه سجادیه می بود.

 

علاوه بر این و در راستای عمل به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه در شرایط شیوع بیماری کرونا، کانون فرهنگی هنری «شهدای رودبال» سپیدان آئین قرائت این دعا را در شب ولادت باسعادت امام جواد(ع) برگزار کرد.

 

کانون فرهنگی و هنری «عاشورائیان» مسجد «المهدی (عج)» روستای «موسویه» شهرستان جهرم نیز طرح «یک دقیقه با معارف» را با هدف ترویج آموزه های دینی در پیشگیری از شیوع کرونا و روحیه دهی به مردم در فضای مجازی اجرا می کند.

 

ذبح قربانی با نیت سلامتی امام زمان(عج) و توزیع گوشت آن میان نیازمندان نیز به همت فعالان و اعضای کانون های مساجد استان لرستان انجام شد که با توجه به توصیه ائمه معصومین(ع) بر قربانی کردن به منظور رفع بلایا، اقدامی درخور از سوی بچه های مسجد در شرایط کنونی جامعه محسوب می شود.

در این راستا و با همکاری کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه سلام الله علیها شهر قم تا پایان سال 50 راس گوسفند به نیت سلامتی امام زمان(عج) و دفع بلایا از کشور، قربانی می شود.

 

بنابر آنچه مرور شد و عزم و همتی که بچه های مسجد در کنار دیگر جهادگران مبارزه با کرونا به کار گرفته اند، امید است به زودی شاهد ریشه کن شدن این بیماری و اضطراب های ناشی از آن نه فقط در ایران اسلامی بلکه در جهان باشیم.

پایان پیام/ 9