از اجرای پویش «احسان مالکین» تا لغو سمپوزیوم صلح در مساجد کریستچرچ در پی شیوع کرونا

از اجرای پویش «احسان مالکین» تا لغو سمپوزیوم صلح در مساجد کریستچرچ در پی شیوع کرونا

تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
لغو سمپوزیوم صلح در سالگرد حمله به مساجد کریستچرچ به دلیل شیوع کرونا، ضدعفونی کردن روزانه مسجدالحرام توسط ۴۵۰ کارگر و اجرای پویش «احسان مالکین» توسط کانون‌های مساجد خوزستان ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۲۱ اسفند ماه ۹۸ است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و یکمین روز از اسفند ماه ۹۸:

 

سنگ تمام کانون‌های مساجد استان خوزستان در مقابله با کرونا؛ از پویش احسان مالکین تا ضدعفونی معابر

 

 

 

حجت‌الاسلام «مرتضی همت‌پور» ، با اشاره به فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان خوزستان در مقابله با ویروس کرونا گفت: از زمانی که وزارت بهداشت در مورد این بیماری اطلاع‌رسانی کرد و نسبت به جدی بودن مساله هشدار داد، کانون‌های مساجد استان شروع به فعالیت کرده و هرکدام متناسب با ظرفیت‌هایی که داشتند وارد میدان شدند تا به مقابله با شیوع ویروس کرونا بپردازند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان خوزستان ادامه داد: در این راستا اعضای کانون‌ها به صورت خودجوش وارد عمل شده و ماسک و مواد ضدعفونی تهیه کردند و با حضور در اماکن عمومی، بازارچه‌ها، مساجد و برخی ادارات دولتی اقدام به ضدعفونی و گندزدایی کردند، برای مثال کانون «بصیرت» دزفول در این عرصه خدمات قابل توجهی داشت.

 

وی گفت:همه ۲۷ شهرستانِ استان اهواز، به صورت خودجوش وارد عمل شدند و از میان یکهزار و ۱۰۰ کانون، تعداد هزار کانون در مقابله با ویروس کرونا فعالیت داشتند و بازخوردها در این رابطه در میان مردم بسیار قابل توجه بود؛ ضمن اینکه اعضای کانون‌ها نیز اقدامات جالب توجهی داشتند که از جمله آنها می‌توان به پویش «احسان مالکین» اشاره داشت.

 

حجت‌الاسلام همت‌پور تصریح کرد: در پویش احسان مالکین، آن دسته از اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که موجر بودند، با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع بیماری کرونا، اقدام به بخشیدن اجاره مستاجران خود تا خروج از این شرایط کردند، که در این راستا سه تن از اعضای کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت زینب(س) رامهرمز پیش‌قراول شده و اجاره ملک خود را به مستاجرشان بخشیدند.

 

وی ادامه داد: بر این اساس «خسرو بهمئی» از اعضای اعضای کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت زینب(س) رامهرمز اعلام کرد موقتا تا خردادماه از مستاجران خود اجاره دریافت نمی‌کند و البته تا هر مدتی که شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا جریان داشته باشد این رویه را ادامه می‌دهد. او که مالک دو واحد آپارتمان در اهواز است؛ هدف خود را از پیوستن به پویش احسان مالکین، تشویق دیگران به این کار خیر عنوان کرد. همچنین «حمزه ممبینی» از اعضای دیگر این کانون که مالک یک باب منزل مسکونی بود اعلام کرد تا رفع بلا اجاره را می‌بخشد. همچنین «قدرت‌الله روزبه» عضو دیگر این کانون که خود از پیشکسوتان شاخص فوتبال رامهرمز محسوب می‌شود، طی پیامی اعلام کرد که از دریافت اجاره اسفندماه صرف نظر می‌کند تا هرچه زودتر بلا دفع شود.

 

هندوهای افراطی چهار مسجد را در هند به آتش کشیدند

 

 

به نقل از «عربی ۲۱»، روزنامه «ینی شفق» ترکیه روز سه شنبه، ۲۰ اسفندماه در گزارشی نوشت: طی ۴۸ ساعت گذشته گروهی از هندوهای نژادپرست، چهار مسجد از جمله مسجد "بابری" و مسجد جامع دهلی نو را آتش زدند.

 

این روزنامه نوشت: هندوهای افراطی با تحریک "ناریندا مودی"، نخست وزیر هند و همراهی پلیس دست به این اقدام زده اند.
 
 
این روزنامه در ادامه اعلام کرد: طی هفته گذشته با وجود منع رفت و آمد در هند، ۴۷ نفر کشته شده اند که بیشتر آنان مسلمان بوده اند.
 
 
این روزنامه در گزارش خود آورده است: طی هفته های گذشته حملات خشونت آمیز علیه مسلمانان و مساجد در هند افزایش داشته است و سوال اینجاست چرا پلیس با هندوها همراهی می کند.
 
 
 
نگهداری هدایای بازماندگان حمله به مساجد کریستچرچ در موزه کانتربری
 
 
 
 

 

به نقل از « odt»، حدود 100 هدیه از هدایایی که پس از حمله به مساجد «کریستچرچ» به مسلمانان در این شهر تقدیم شد در موزه کانتربری نگهداری می شود.

 

مسئولان موزه کانتربری با نمایندگان جامعه اسلامی کریستچرچ برای انتخاب این هدایا مشورت کردند و حالا این هدایا به عنوان بخشی از مجموعه موزه به طور رسمی به ثبت رسیده اند.

 

«سمیه جونز» از بازماندگان حمله به مسجد النور و یکی از نمایندگانی که به انتخاب اشیاء برای این موزه کمک کرده است در این باره گفت: وقتی به همه کارهایی که برای تهیه این هدایا انجام شده است فکر می کنم احساس می کنم مورد حمایت قرار گرفته ام و بسیار خوشحال می شوم.

 

وی افزود: با دیدن این هدایا احساس می کنم که جامعه بزرگ تری پشت ماست و از ما حمایت می کند.

 

جونز همچنین گفت: موزه کانتربری بهترین مکان برای نگهداری هدایای داده شده به مسلمانان است و آنها بعدها می توانند به این هدایا دسترسی داشته باشند.

 

این هدایا شامل گل،کارت،عروسک،صنایع دستی و دیگر وسایل و لوازم هستند.

 

«دانیل استیرلند»،مسئول نگهداری اشیاء ویژه موزه کانتربری در این باره گفت: احساس ها و داستان هایی که پشت هر یک از این هدایا وجود دارد دنیایی دارد که قابل وصف نیست.

 

«آنتونی رایت»،رئیس موزه کانتربری هم گفت: نگهداری این اشیاء و داستان هایی که پشت آنها وجود دارد لازم و ضروری است تا مسلمانان بتوانند در آینده به آنها دسترسی داشته باشند.

 

۴۵۰ کارگر روزانه مسجدالحرام را ضدعفونی می‌کنند

 

 

 

به نقل از «المداین»، بخش نظافت ریاست کل امور مسجدالحرام برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ پاکیزگی محیط مسجدالحرام روزانه این مسجد را ضدعفونی می کند.

 
مسجدالحرام روزانه با ۴۵۰ کارگر ضدعفونی می شود.
 
 
این اقدامات در راستای تلاش برای مقابله با ویروس کرونا صورت می گیرد.
 

لغو سمپوزیوم صلح در سالگرد حمله به مساجد کریستچرچ به دلیل شیوع کرونا

 

به نقل از «nzherald»،سمپوزیوم صلح که قرار بود در شب اولین سالگرد حمله به مساجد کریستچرچ برگزار شود برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا لغو شد.

 

سفارت امارات در «ولینگتون» نیوزیلند با همکاری شورای جوامع اسلامی جهان قرار بود جمعه شب میزبان سمپوزیوم «برادری انسانی برای صلح و همزیستی در کریستچرچ و فراتر از آن» باشند،اما شیوع ویروس کرونا موجب شد تا این مراسم به تعویق بیفتد.

 

برگزارکنندگان این سمپوزیوم ضمن معذرت خواهی از افرادی که قرار بود در این مراسم شرکت کنند دلیل لغو مراسم را حفظ سلامتی برای همه عنوان کردند.  سالگرد حمله به مساجد کریستچرچ است تصمیم قطعی اتخاذ نشده است.

 

با این وجود «جاسیندا آردرن» ،نخست وزیر نیوزیلند از مسئولان بهداشت این کشور خواست تا شرایط را برای برگزاری این مراسم در روز یکشنبه مهیا کنند.

 

حمله یک فرد مسلح با سلاح نیمه اتوماتیک به مساجد «النور» و «لینوود» در کریستچرچ که روز 15 مارس سال گذشته میلادی رخ داد منجر به کشته شدن 51 نفر شد.

 

پایان پیام/ 9