فعالیت های کرونایی کانون های مساجد هرمزگان/از فعالیت در فضای مجازی تا کمک به ضدعفونی محلات

فعالیت های کرونایی کانون های مساجد هرمزگان/از فعالیت در فضای مجازی تا کمک به ضدعفونی محلات

تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
با شروع اپیدمی کرونا و توصیه های بهداشتی مبنی بر ماندن افراد در خانه، کانون های فرهنگی هنری که بیش از ربع قرن است که با خلاقیت و ایده های ناب جوانان دغدغه مند و تجربه پیشکسوتان به فعالیت های مساجد رونق خاصی بخشده اند، این بار نیز طرحی نو درانداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، کرونا ویروس یا بیماری کووید 19 از شهر ووهان چین سربرآورد و طولی نکشید که کشورهای زیادی از دنیا ازجمله ایران را درگیر خود کرد و تاکنون واکسن و یا درمان مشخصی برای آن یافت نشده است.

 

رایج ترین علائم کووید-19 عبارتند از تب، بدن درد و سرفه های خشک. اما برخی بیماران ممکن است آبریزش و گرفتگی بینی، گلودرد یا حتی اسهال را هم تجربه کنند. این علائم معمولا خفیف بوده و به تدریج شروع می شوند. به علاوه بعضی افراد ممکن است آلوده شوند، اما هیچ علائمی را از خود بروز نداده و احساس بیماری هم نداشته باشند. خوشبختانه در حدود 80 درصد افراد بدون نیاز به درمان های پزشکی خاص بهبود پیدا می کنند.

 

شستن مرتب دست ها با استفاده از شوینده الکلی و یا آب و صابون، رعایت فاصله یک متری با افرادی در حال عطسه و یا سرفه هستند، خودداری از دست زدن به چشم، دهان و بینی، پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه یا سرفه با دستمال کاغذی و در صورت عدم دسترسی با آرنج، مراقبت پزشکی در صورت داشتن تب، سرفه و یا دشواری در تنفس و در خانه ماندن از توصیه های سازمان بهداشتی جهانی برای روزهای کرونایی است.

 

شاید روزی که شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب مصوبه شماره 302 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف به راه اندازی کانون های فرهنگی هنری در دل مساجد سراسر کشور کرد، به این موضوع فکر نکرده بود که روزی این مراکز موثر و پویا بتوانند با بهره گیری از نبوغ اعضای خود، یخ روزهای کرونایی را در کشور آب کنند و با اجرای برنامه های کارشناسی شده و هدفمند در جهت تقویت بنیه روحی و روانی افرادی که قرار است روزهایی را از خانه بیرون نیایند گام های اساسی بردارند.
این روزها به جهت جلوگیری از انتشار کروناویروس و تاکید بر پرهیز از تجمعاات و ماندن افراد در منزل، بسیاری از فعالیت های کانون ها از جمله برنامه هایی که نیاز به حضور افراد داشت همانند کلاس های درس مدارس، دانشگاه ها و حوزه های علمیه و حتی نماز جمعه، تعطیل شده است، اما اعضای کانون ها از ظرفیت سامانه بچه های مسجد(فهما) نهایت بهره را بردند و فعالیت هایشان را در فضای مجازی متمرکز کردند.

 

اعضای کانون های فرهنگی هنری استان هرمزگان نیز همراه با فعالان کانون های سراسر کشور که تربیت یافته فضای معنوی مساجد می باشند، هم همانند پدران و برادرانشان که در دوران شکل گیری انقلاب و دفاع مقدس در نبرد رودرو با دشمن به پاخواستند و دشمن را مجبور به پذیرش شکست کردند، با پس دردادن درس مقاومت در جنگ نرم، امروز برای یاری همشهریان خود به جنگ با کروناویروس آمده اند که به لطف خدا در این نبرد هم پیروز خواهند شد.

 

 

« مهدی مطلوبی »، مدیر کانون فرهنگی هنری الشهدا بندرعباس می گوید: این روزها، یادآور روزهای دوران هشت سال دفاع مقدس است و مساجد همان گونه که در آن دوران نقش آفرینی کردند امروز با توجه به شکل گیری کانون های فرهنگی هنری و انسجام هرچه بیشتر پایگاه های بسیج می توانند پررنگ از گذشته به ایفای نقش بپردازند.

 

وی به تشریح برنامه های کانون ویژه محله الشهدا پرداخت و افزود: برنامه های کانون فرهنگی هنری الشهدا مشتمل بر دو بخش مجازی و حضور فیزیکی در صحنه مبارزه است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری الشهدا بندرعباس ادامه می دهد: 20 نفر از جوانان عضو کانون و پایگاه بسیج در بخش حضور فیزیکی هر شب از ساعت 24 اقدام به ضدعفونی فضای داخلی و بیرونی مسجد و محله می کنند که همه وسایل مورد نیاز به همت اهالی تامین شده است.

 

وی به برنامه های فضای مجازی نیز اشاره کرد و افزود: با راه اندازی گروه های واتساپی و عضو کردن اهالی، برنامه های متنوع فرهنگی مزتبط با این ایام ازجمله ارسال پیام های بهداشت جسمی، روحی و روانی نظیر پیام های مورد تایید وزارت بهداشت و احادیث معصومین(ع) ازجمله این برنامه هاست.

 

 

مطلوبی می افزاید: تلاوت زوزانه یک صفحه از قرآن کریم به صورت تصویری و اجرای ویژه برنامه قائم شناسی و رهبرشناسی(هر روز بخشی از مطالب مرتبط با مهدویت و ظهور و همچنین بخش هایی از زندگینامه مقام معظم رهبری) از دیگر برنامه های بخش مجازی کانون الشهداست.

 

« امید باقرپور »، مدیر کانون فرهنگی هنری هجرت محله شیراول بندرعباس نیز می گوید: با تشکیل تیم 15 نفره اعضای کانون و تهیه وسایل مورد نیاز از محل کمک های مردمی و آتش نشانی هر شب اماکن عمومی نظیر داخل و بیرون مسجد، پل های عابر پیاده، نانوایی ها و مغازه ها را ضدعفونی می کنیم.

 

وی از راه اندازی پویش« همکاری مردم در جمع آوری زباله ها راس ساعت 21» و اعلام پیامک های بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت در رابطه با جلوگیری از شیوع کرونا را از دیگر برنامه های کانون اعلام کرد و افزود: بنرهای حاوی نکات بهداشتی مرتبط با کروناویروس چاپ و در محل های پرتردد محله نصب شده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری هجرت محله شیراول بندرعباس ادامه می دهد: هیات اندیشه ورز کانون به صورت مجازی تشکیل جلسه داده است و یکی از مصوبات آن تهیه پارچه و توزیع بین بانوان خیاط عضو کانون برای دوختن ماسک برای افراد سالخورده و دارای بیماری های زمینه ای در محله است که از روز شنبه هفته آینده عملیاتی می شود.

 

« سعید قلعه مینابی » از فعالان کانون فرهنگی هنری شهید موسی قریشی کولغانی شهرک توحید نیز می گوید: کار ضدعفونی درون و بیرون مسجد و کوچه منتهی به مسجد چند روزی است که توسط امام جماعت مسجد و یکی از جوانان عضو کانون در حال انجام است.

 

 

وی افزود: بزودی با راه اندازی پویش و فراخوان جذب جوانان عضو کانون، کار ضد عفونی محله قریشی های شهرک توحید کلید خواهد خورد.

 

« عیسی نارویی »، مدیر کانون فرهنگی هنری امام رضا(ع) کوی ملت بندرعباس نیز می گوید: همکاری اعضای کانون با مجموعه فرهنگی مذهبی مکتب الزهرا(س) در ضد عفونی کردن محله یکی از اقدامات کورونایی این مجموعه است.

 

وی می افزاید: راه اندازی کارگاه تولید ماسک و عرضه رایگان به اهالی و توزیع وسایل بهداشتی و ضدعفونی کننده نظیر ماسک، دستکش، ژل ضدعفونی کننده، وایتکس از دیگر اقدامات است.

 

 

« مهدی نایبی »، مدیر کانون فرهنگی هنری علویون مسجد جامع شهرستان رودان نیز می گوید: شش نفر از اعضای کانون با همکاری موکب حضرت علی اکبر(ع) هر شب راس ساعت 9 اقدام به ضدعفونی مسجد و محلات شهر می کنند.

 

وی می افزاید: تهیه منبع آب و نصب آن در بیرون از مسجد به همراه مایع دستشویی برای استفاده عابران جهت شستن دست ها و همچنین تولید محتوای مرتبط با رعایت موارد بهداشتی در زمینه کرونا در فضای مجازی از دیگر اقدامات است.

 

« خلیل آسودی »، مدیر کانون فرهنگی هنری اهل بیت(ع) بندرلنگه نیز می گوید: اعضای کانون با مشارکت ستاد اربعین شهرستان بندرلنگه گروه‌های جهادی تشکیل داده اند و با راه اندازی کمپین «شهری بدون کرونا» اماکن عمومی و ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی شهر بندرلنگه را ضدعفونی می کنند.

 

وی می افزاید: حسینیه حداد محله بحرینی های بندرلنگه که روزگاری از جبهه های جنگ پشتیبانی می کرد امروز به ستاد مبارزه با کرونا تبدیل شده تا جوانانی را جذب کند که به جنگ کروناویروس می روند.

 

 

حجت الاسلام « احمد پهلوانی »، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان نیز به تبیین جایگاه مسجد از صدر اسلام تاکنون پرداخت و گفت: مسجد در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسیار موثر و تعیین کننده ای داشت.

 

وی با اشاره به نقش آفرینی مساجد در دوران هشت سال دفاع مقدس، افزود: در دوران تهاجم فرهنگی نیز مساجد به خوبی ایفای نقش کردند که تربیت افرادی همچون شهید حججی یکی از آثار و برکات خانه های الهی است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان به چالش شیوع کروناویروس اشاره و عنوان کرد: امروز نیز کانون ها اگرچه بسیاری از برنامه هایشان که نیاز به حضور فیزیکی افراد داشت تعطیل شده است اما با ابلاغ ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و برگزاری نشست های هیات های اندیشه ورز کانون ها، برنامه هایی متناسب با این شرایط طراحی و در حال اجراست.

 

وی برنامه های کرونایی کانون های مساجد هرمزگان را در دو بخش حضور در میدان نبرد مبارزه با این ویروس کشنده از طریق ضدعفونی و گندزدایی کردن اماکن پرتردد در سطح محلات و همچنین اجرای برنامه های متنوع و جذاب در فضای مجازی برشمرد.

 

پهلوانی افزود: برگزاری مسابقات فرهنگی ازجمله کتابخوانی، کلاس های آموزشی و تولید محتوای مرتبط با کروناویروس در فضای مجازی بخشی از اقدامات کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان است.

 

 

وی با اشاره به پیشنهاد رهبری مبنی بر خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه، گفت: بیش از سه هزار نفر از اعضای کانون های مساجد هرمزگان با شرکت در دوره های فرهنگی آموزشی سفیران ولایت در قم با صحیفه سجادیه آشنایی دارند و این افراد می توانند مسابقات حفظ این دعا را از طریق فضای مجازی برگزار کنند.

 

این مقام مسئول همچنین به میزبانی کانون فرهنگی هنری انصارالحجه(عج) روستای شمیل از نخستین جشنواره ملی قصه گویی روستا و عشایر اشاره کرد و افزود: کانون ها می توانند افراد جامعه را تشویق به شرکت در این رخداد از طریق نوشتن و ارسال قصه به دبیرخانه ای جشنواره کنند.

 

وی بیان کرد: بیش از 10 کانون فرهنگی هنری مساجد هرمزگان در آستانه ایام ولادت باسعادت ائمه هدی(ع) در ماه رجب و در آستانه سال نو با همکاری کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه(س) قم که به حساب هر کانون استان مبلغ 20 میلیون ریال واریز می کند اقدام به تهیه گوشت و توزیع بین محرومین خواهند کرد.

 

در کنار این حرکت های بسیار موثر و کارآمد کانون های فرهنگی هنری، شاهد حرکت های بسیار زیبا در بین اقشار مختلف از جمله اعلام آمادگی پزشکان برای ارائه خدمات پزشکی رایگان از طریق فضای مجازی و یا پیوستن داوطلبانه جوانان شهر بندرعباس ازجمله دوچرخه سواران به کمپین نام برای کمک به آتش نشانان جهت ضدعفونی کردن شهر، یا تشکیل قرارگاه سلامت حوزوی و پیوستن طلاب به خط مقدم مبارزه با کرونا در هرمزگان و دیگر نقاط کشور و ... هستیم البته اگرچه عده ای زالوصفت نیز با احتکار موارد بهداشتی، درصدد لطمه وارد کردن به سلامت هم میهنانشان بودند.

 

امید است آحاد مردم با درک درست از شرایط موجود، خود را ملزم به رعایت موارد بهداشتی مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت کنند تا با عنایت خداوند از این بحرنه و گردنه سخت نیز به سلامت عبور کنیم.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/ 88