تبدیل کانون «منتظران ظهور» به قرارگاه مقابله با کرونا/ تا شکست «کرونا» در عرصه مبارزه با این بیماری هستیم

تبدیل کانون «منتظران ظهور» به قرارگاه مقابله با کرونا/ تا شکست «کرونا» در عرصه مبارزه با این بیماری هستیم

تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
نیکجو گفت: در راستای مقابله با گسترش بیماری کرونا و شیوع آن در میان مردم چند برنامه توسط کانون فرهنگی و هنری «منتظران ظهور» جهرم در حال انجام است که این برنامه ها تا پایان شکست این بیماری ادامه دارد.

خبرگزاری شبستان - جهرم«حادثه و بحران» که بیاید همه برای برطرف کردن آن پای کار می آیند و جهادگونه برای رفع مشکلات مردم بسیج می شوند. نمونه آن را در سال های اخیر به خوبی دیده اید و دیگر نیازی به بازگویی دوباره آن نیست. خدمت رسانی به مردم هم کوچک و بزرگ نمی شناسد و نمونه آن را این روزها می توانید مشاهده کنید که گروه های جهادی چگونه شبانه روز برای آسایش و امنیت مردم، پا به پای دیگر ارگان ها مشغول خدمت رسانی هستند. این بار نقش کانون های مساجد و بچه های مسجد پر رنگ تر است؛ «کرونا» همه را پای کار آورده؛ یکی مشغول ضدعفونی کوچه و خیابان ها است؛ دیگری به تولید و ساخت ماسک مشغول است. در این میان برنامه یک کانون فرهنگی و هنری برایم جالب و جذاب تر بود که به سراغ مدیر کانون رفتم تا با این برنامه ضد کرونایی که کانون مسجد جامع جهرم مشغول اجرای آن است بیشتر آشنا شوم. با ما همراه باشید و گفتگوی خبرنگار شبستان را با «رضا نیکجو»، مدیر کانون فرهنگی و هنری «منتظران نور» مسجد جامع جهرم مطالعه کنید.

 

 

اخیرا طرحی از سوی کانون شما برای خدمات رسانی به مردم در حال اجرا است. برایمان از این طرح بگویید؟

به منظور پیشگیری از ابتلای مردم به بیماری، کانون فرهنگی و هنری «منتظران نور» مسجد جامع جهرم در اقدامی خودجوش و آتش به اختیار به مقابله با این بیماری پرداخته است.

در این برنامه از مردم ساکن در اطراف مسجد جامع جهرم خواسته ایم تا به منظور رعایت اصول بهداشتی و عدم خروج از منازل خود، کارهای ضروری روزمره خود را به ما بسپارند تا به وسیله اعضای این کانون انجام شود.

محدوده فعالیت این طرح، خیابان های همجوار و اطراف مسجد است و با شماره تلفن هایی که در اختیار مردم قرار داده ایم خدمات را برای آنان ارائه می کنیم.

 

 

استقبال مردم از این طرح چگونه بوده و چه بازخوردی داشته است؟

ما در کنار این خدمات رسانی به مردم محله، اقدامات دیگری را در راستای مقابله با گسترش بیماری کرونا و شیوع آن در میان مردم انجام داده ایم. ضدعفونی کردن منازل و خودروهای شخصی و عمومی به صورت روزانه توسط اعضای کانون در حال انجام است و هر روز کوچه و خیابان های اطراف مسجد که به واسطه واقع شدن در مرکز شهر عبور و مرور بیشتر بوده، ضدعفونی و گندزدایی می شود.

همچنین افتتاح کارگاه تولید ماسک در کانون داشته ایم که روزانه صد عدد ماسک تولید می کنیم.

 

 

 چند نفر از اعضای کانون در این برنامه شرکت داشته و استقبال مردم از برنامه های شما چگونه بوده است؟

حدود ۵۰ نفر از اعضای کانون مشغول به کمک رسانی هستند و در واقع اعضای کانون و بچه های مسجد هستند که در طول سال نیز در سایر برنامه های جهادی همکاری دارند. این خدمات را محدود به سن و جنسیت خاص نکرده ایم و برای هر کسی که تمایل به همکاری داشته کار جهادی فراهم است.

حالا هر کس به فراخور سن و سال و توانایی خود کاری را انجام می دهد. یک نفر ماسک تولید می کند و یا در تهیه آن همکاری دارد. یک نفر از لحاظ مادی به کمک مان می آید و یا در ضدعفونی کردن کوچه ها و معابر کمک حالمان می شود.

استقبال مردم از برنامه های کانون و کارگاه تولید ماسک بسیار خوب بوده است و با کمک های مردم مشغول به فعالیت هستیم. البته از عموم مردم تقاضای کمک های مالی هم داریم.

 

 

 در زمینه اطلاع رسانی در مورد بیماری کرونا هم در سطح کانون برنامه ای داشته اید؟

بله. ما از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا دست به کار شدیم. سعی کردیم ضمن هماهنگی با دستگاه های مسئول در این زمینه خدماتی داشته و سهمی را ایفا کنیم. چاپ و پخش تراکت با کاغذهای قابل شستشو از کارهایی بود که در این مدت انجام داده ایم.

این تراکت ها حاوی مطالبی هستند که اصول بهداشتی و دستورات لازم در مقابله با ویروس کرونا را به مردم آموزش می دهند.

 

 

 تاکنون در برنامه های اجرایی شما به چند نفر ارائه خدمات شده و تا چه زمانی ادامه دارد؟

برنامه های کانون فرهنگی و هنری مسجد جامع به چند دسته تقسیم می شوند که هر کدام به نوبه خود مورد استقبال مردم قرار گرفته است. ما روزانه حدود یک هزار خودرو را ضدعفونی و گندزدایی می کنیم.

همچنین به همت بانوان کانون فرهنگی و هنری «منتظران ظهور» روزانه صد عدد ماسک نیز تولید می کنیم که از امروز ماسک ها را برای توزیع میان افراد، به بیمارستان پیمانیه جهرم تحویل می دهیم.

البته اگر در بحث بودجه حمایت بشویم تا پایان شکست کرونا در عرصه مبارزه با این بیماری می مانیم.

 

 

به نظر شما مساجد و کانون ها در شرایط بحرانی مانند این روزها چه نقشی باید داشته باشند؟

آتش به اختیار باید همه وارد این عرصه بشوند و هرکس هرکمکی می تواند انجام دهد. خوشبختانه حس نوعدوستی در میان مردم ما به ویژه بچه های مسجد مشاهده می شود و هر کسی هر چه در توان دارد برای کمک به همنوعان خود انجام می دهد. نظیر آن را می توانید در بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله که در سال های اخیر به وقوع پیوسته مشاهده کنید.

 

 

کانون شما در طول سال چه خدمات مشابه این طرح و یا فعالیت های جهادی دارد؟

ما در کانون مسجد جامع یک گروه جهادی به نام شهید «محمد هادی» راه اندازی کرده ایم که در در طول سال در عرصه های سازندگی و توزیع بسته های حمایتی ویژه اقشار کم درآمد فعالیت داریم.

گروه جهادی ما در بحث سازندگی و محرومیت زدایی امسال ساخت 2 منزل را در برنامه داشته است. ضمن اینکه دیوار نویسی کلانتری های ۱۱ و ۱۲ جهرم نیز توسط اعضای کانون فرهنگی و هنری «منتظران ظهور» انجام شده است و در ضمن سالانه چندین مورد توزیع بسته های حمایتی در بین اقشار کم درآمد را هم داریم.

 

 

پایان پیام/ 691