از ابتکارات بچه‌های مسجد در مقابله با کرونا تا تدابیر پیشگیرانه مساجد جهان

از ابتکارات بچه‌های مسجد در مقابله با کرونا تا تدابیر پیشگیرانه مساجد جهان

تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
ورود مسجدی‌ها به میدان دفاع از سلامت، تقدیر کانون‌های مساجد از خانواده مدافعان سلامت با سرود «فرشته‌های نجات» و تعطیلی مساجد در برخی کشورهای جهان برای مبارزه با کرونا ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۲۵ اسفند ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و پنجمین روز از اسفند ماه ۹۸:

 

ورود مسجدی‌ها به میدان دفاع از سلامت/ مساجد تعطیل نشده‌اند، ماموریت‌شان تغییر کرده است

 

 

 

«شهرام شاکری» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مسجد تنها نهادی است که هیج زمان فعالیتش تعطیل نمی شود، اظهار کرد: فعالیت مساجد در دوران دفاع مقدس، در روزهای تهدید صدام حسین به بمباران شهرهای مختلف کشورمان و در دوره انجام ترورها توسط گروهک های تروریستی ضد اتقلاب، و در سایر بحران های اجتماعی، سیاسی و امنیتی، هیچ‌ گاه تعطیل نشد.

 

این عضو هیئت امنای مسجد جامع امام رضا (ع) افزود: اکنون که کشور ما همچون ده ها کشور دیگر جهان دچار بحران فراگیر گسترش ویروس کرونا شده است نیز مسجد، تنها نهادی است که فعالیت آن تعطیل نشده است.

 

وی ادامه داد: ماموریت مساجد در زمان حاضر تغییر کرده است و این خانه های خدا، پایگاه و مسجدی ها و بسیجی ها، سربازان دفاع از سلامت آحاد مردم کشور عزیزمان هستند.

 

شاکری با بیان اینکه واحد بهداشت مسجد جامع امام رضا (واقع در تهران، خیابان خاوران، خیابان شهید ناصری) که پیش از این خدمات رایگان در حوزه پزشکی و سلامت به مردم ارائه می کرد، با ظهور ویروس کرونا اقدام به تشکیل کارگروهی در راستای مقابله با این ویروس کرده است، یادآور شد: واحد بهداشت این مسجد با همراهی و همکاری اعضای هیئت امنا و بسیجیان چندین بار به صورت دقیق و کامل اقدام به ضدعفونی کردن معابر عمومی منطقه و محلات مختلف منطقه ۱۵ شهر تهران کرده اند.

 

این عضو هیئت امنای مسجد جامع امام رضا (ع) افزود: اکنون زمان عمل و بسنده نکردن به وعظ و خطابه است بر همین اساس اعضای هیئت امنا، بسیجیان و نمازگزاران مسجد جامع امام رضا (ع) در راستای اجرایی شدن حداکثری طرح ملی مبارزه با ویروس کرونا در سطحی وسیع با نصب چندین بنر و توزیع بسته های آموزشی، در عمل با مبارزه با این ویروس منحوس اقدام کرده اند.

 

وی با بیان اینکه همه قدردان زحمات پرستاران، پزشکان و سایر نیروهای خط مقدم مقابله با ویروس کرونا هستیم، تاکید کرد: تلاش ما در راستای سرعت بخشیدن به تحقق پویش «#کرونا را شکست می دهیم» است که ان شاءلله در سایه وحدت ملی هرچه زودتر انجام می شود.

 

شاکری در پایان خاطرنشان کرد: اقدام مهم دیگر ما با همراهی جمعی از هیئتی ها و بسیجیان منطقه، ضدعفونی کردن وسیع معابر عمومی و محلات منطقه ۱۵ شهر تهران، امروز (یکشنبه، ۲۵ اسفندماه) است. انشالله هر چه زودتر با همراهی تمام مسئولان و مردم، شاهد ریشه‌کَن شدن این ویروس مهلک، و در پی آن، بازگشت وضعیت عادی به کشور باشیم.

 

تقدیر کانون‌های مساجد از خانواده مدافعان سلامت با سرود «فرشته‌های نجات»

 

 

 

«ابوالفضل کرمانی‌نسب» با اشاره به فعالیت‌های کانون‌ فرهنگی هنری «صاحب‌الزمان» در راستای مبارزه با ویروس کرونا و فرهنگ‌سازی لازم نسبت به آمادگی در مقابل شیوع این ویروس، گفت: از آنجایی که عمده فعالیت‌های ما در کانون قاب فرهنگی دارد، اقدام به تهیه سرودی به نام «فرشته های نجات» کردیم. سرود «فرشته های نجات » سروده «محمدصادق آتشی» است و آهنگسازی این سرود را نیز ایشان انجام داده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «صاحب‌الزمان» یزد ادامه داد: موضوع و محتوای این سرود قدردانی از خانواده‌های مدافعان سلامت است که در خط مقدم حوزه سلامت در حال خدمات‌رسانی به بیماران هستند.

 

وی گفت: از دقایق اول که قرار شد این اثر تولید شود، سعی کردیم که کار حساب شده ای هم از نظر ملودی و هم از نظر ترانه ارایه شود، بنابراین تلاش کردیم موضوع سرود حول خانواده‌های مدافعان سلامت باشد، ما در ابیات مختلف از آنان تقدیر کرده و در ادامه در قالب زبان شعر سعی کردیم این پیام را به مردم بدهیم که باید مراقب باشند و مسایل بهداشتی را رعایت کنند.

 

کرمانی‌نسب تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، اعضای گروه سرود به صورت مجازی تمرین کردند، در واقع گروهی به نام سرود مدافعان سلامت در فضای مجازی تشکیل شد و افراد قسمتی از سرود را خوانش کرده و بعد از تمرین ارسال می‌کردند، از میان این صداها، پنج نفر انتخاب شده و ضبط سرود با رعایت نکات بهداشتی انجام شد.

 

وی خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های کانون فرهنگی هنری «صاحب الزمان» خدمت‌رسانی به منطقه و مسجد محل بوده است. ضدعفونی کردن معابر، فضای مسجد، آماده کردن بسته ها و مواد ضدعفونی برای توزیع میان اقشار کم درآمد، همکاری در پویش (یزد، علیه‌کرونا) تهیه پوستر و همکاری رسانه‌ای در راستای تولید محتوا از دیگر برنامه‌های ما در این ایام بوده است.

 

مقابله بچه‌های مساجد جنوب کرمان با کرونا در پویش «جهاد ادامه دارد»

 

 

«مجید خوبی زاده» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه ها و رویکردهای کانون های مساجد جنوب کرمان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا به همت فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب کرمان «پویش جهاد ادامه دارد» با هدف آموزش پیشگیری از این ویروس منحوس آغاز شد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب کرمان بیان کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب کرمان در اقدامی جهادی پای کار آمدند تا بتوانند از انتقال و شیوع بیماری کرونا که در واقع یک بحران است، جلوگیری کنند و در همین راستا با بهره گیری از ظرفیت نیروی های خودجوش مردمی، اقدام به ضدعفونی مساجد، نصب پارچه نوشته با حاوی راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و آموزش راه های پیشگیری از این بیماری در فضای مجازی کرده اند.

 

وی خاطر نشان کرد: برخی از کانون های فرهنگی هنری با خرید مواد ضدعفونی کننده اقدام به گندزدایی معابر و خیابان های پرتردد در سطح شهرها کردند و برخی دیگر در فضای مجازی  و به منظور تشویق مردم به ماندن در خانه اقدام به تهیه و تولید محتوا برای مردم نمودند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب کرمان خاطرنشان کرد: علاوه بر آن برخی از کانون های فرهنگی هنری با تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده اقدام به توزیع در مراکز بهداشتی و بیمارستان ها می کنند، همچنین در قالب فیلمی اقدام به آموزش دوخت ماسک به مردم کردیم، تا خانواده ها بتوانند اقدام به تهیه و دوخت ماسک کنند.

 

ابتکار کانون فرهنگی هنری «قدس» برای محافظت از نمازگزاران مقابل کرونا

 

 

«حسین کی‌قبادی» با اشاره به برنامه‌های کانون فرهنگی هنری «قدس» گلستان در مبارزه با ویروس(کرونا) گفت: اقداماتی را در راستای ضدعفونی کردن محیط مسجد و محله انجام دادیم و تلاش‌مان این بود که با اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر نسبت به آگاه‌سازی اهالی فعالیت داشته باشیم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «قدس» ادامه داد: از جمله اقدامات ما علاوه بر ارایه نکات بهداشتی بین دو نماز، تهیه دستکش یکبارمصرف و قرار دادن آن در محیط مسجد جهت استفاده نمازگزاران بود. همچنین به هر نمازگزار یک «مُهر» دادیم و اعلام کردیم که همراه خود به منزل ببرند و برای اقامه نماز جماعت در مسجد نیز از همان مهر استفاده کنند.

 

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه بسیاری از فعالیت‌های کانون به دلیل شیوع ویروس (کرونا) تعطیل شده است، در سطح فضای مجازی با اعضا در ارتباط هستیم و فعالیت خود را ادامه می‌دهیم.

 

کی‌قبادی گفت: به نوبه خود از مردم تقاضا می‌کنم توصیه‌های بهداشتی را جهت ایمنی خود و خانواده‌هایشان جدی بگیرند و در منزل بمانند، سفر کردن در این شرایط اقدام عاقلانه‌ای نیست، بنابراین بهترین راه تا ریشه‌کن شدن این بیماری ماندن در منزل است. تصور می‌کنم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در راستای ترویج این مساله می‌توانند از گذرگاه فضای مجازی تقش موثری ایفا کنند.

 

تعطیلی مساجد در برخی کشورهای جهان برای مبارزه با کرونا

 

 

 

با شیوع ویروس کرونا در بیشتر کشورهای جهان، رعایت نکات بهداشتی و تعطیلی اماکن شلوغ و مساجد، یکی از کارهایی است که می تواند به پیشگیری از شیوع این بیماری کمک کند.

 

در همین راستا، برخی کشورهای جهان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مساجد را تعطیل کرده و یا ضد عفونی می کنند. از جمله مساجد در کشورهای امارات، سوئد، ایتالیا، سوریه، لبنان، اردن و کویت تعطیل شده است.

 

امارات

متولیان مسجد شیخ زاید اعلام کردند: درهای مسجد جامع شیخ زاید در ابوظبی از امروز (یکشنبه 25 اسفند) به روی نمازگزاران و بازدیدکنندگان بسته می شود.

متولیان مسجد افزودند: این مسجد به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و اقدام برای ضد عفونی کردن آن به طور موقت و تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.

 

کویت

وزارت اوقاف کویت اعلام کرد: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، نماز جماعت، نماز جمعه و تمامی برنامه های مساجد تعطیل می شوند. وزارت اوقاف کویت گفت: تنها اذان از مساجد پخش می شود.

 

سوئد

مسجد استکهلم سوئد نیز اعلام کرد: نماز جمعه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در این مسجد برگزار نمی شود.

وی افزود: درهای مسجد برای اقامه نماز یومیه باز است و برنامه کودکان در این مسجد برگزار نمی شود.

 

اردن

«محمد الخلایله»، وزیراوقاف و امور مقدسات اسلامی اردن اعلام کرد: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، نماز جمعه در مساجد برگزار نمی شود و مردم نمازهای یومیه خود را در منازل بخوانند و تنها از مساجد اذان پخش می شود.

 

سوریه

شورای علمی فقهی وزارت اوقاف سوریه و اتحادیه علمای بلاد شام با صدور فتوایی از امروز (یکشنبه، 25 اسفند ماه)، اقامه نماز جمعه و نماز جماعت را به صورت موقت در مساجد این کشور به حالت تعلیق در آورد.

 

لبنان

مفتی صیدا، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از تعطیلی اقامه نماز در مساجد این شهر تا اطلاع ثانوی خبر داد.

به نظر می رسد، یکی از راه های مقابله با ویروس کرونا دوری گزیدن از اماکن شلوغ و پر رفت و آمد است و همین امر باعث تعطیلی مساجد در برخی کشورهای جهان شده است، هر چند برخی با این مسئله مخالف هستند.

 

پایان پیام/ 9