تعطیلی مساجد در کشورهای اسلامی برای مقابله با ویروس کرونا

تعطیلی مساجد در کشورهای اسلامی برای مقابله با ویروس کرونا

تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
در پی شیوع ویروس کرونا در بیشتر کشورهای جهان، تعدادی از کشورهای اسلامی درهای مساجد را به صورت موقتی بسته و اقامه نماز را در آن تعطیل کردند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از «فرانس 24»، با شیوع ویروس کرونا در بیشتر کشورهای جهان، تعدادی از کشورهای اسلامی از جمله الجزائر، تونس، عربستان، اردن، کویت و امارات تصمیم گرفتند به صورت موقتی مساجد را ببندند.

 

این اقدام به این دلیل صورت گرفت که هنگام نماز، نمازگزاران می بایست در کنار هم به صورت ردیف قرار گرفته و بعد از نماز با یکدیگر دست داده و همدیگر را در آغوش می گرفتند و همین امر برای شیوع ویروس کرونا، کشورهای اسلامی را نگران کرد.

 

در این کشورها تنها قهوه ها خانه و پاساژها بسته نشدند و کار به بستن مساجد نیز کشید. در همین راستا، برخی کشورها مساجد را بسته و برخی تنها اقامه نماز را در مساجد تعطیل کردند.

 

الجزایر

مقامات الجزایری اعلام کردند: بعد از بستن مدارس، دانشگاه ها و باشگاه های ورزشی، تمامی مساجد در این کشور بسته و نماز جماعت و جمعه در آن تعطیل است. «یوسف بلمهدی»، وزیر اوقاف و امور دینی الجزایر گفت: کمیته فتوا این تصمیم را اتخاذ کرده است و تمامی نمازها در مساجد تعطیل و تنها اذان از مساجد پخش می شود.

 

تونس

«الیاس الفخفاخ»، نخست وزیر تونس نیز گفت: اقامه نماز برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، به حالت تعلیق در می آید.

دولت تونس همچنین مرزهای دریایی خود را به طور کامل بست و سفرهای هوایی با ایتالیا را لغو کرد و سفرهای هوایی به آلمان، فرانسه و انگلیس را محدود کرد.

 

عربستان

عربستان نیز برای مقابله با ویروس کرونا روز گذشته اعلام کرد: نمازجماعت در تمامی مساجد به جزء مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) تعطیل است. هیئت علمای برجسته عربستان گفت: درست آن است که نمازهای جماعت و جمعه در تمامی مساجد تعطیل شود و تنها به پخش اذان اکتفا کرد.

 

بنابراین تصمیم، درهای مسجد به صورت موقتی بسته می شود و موذن در هنگام اذان می گوید: «نماز خود را در خانه هایتان بخوانید». حج عمره نیز برای جلوگیری از ویروس کرونا به حالت تعلیق در آمده و ورود و خروج از استان «قطیف» نیز ممنوع است.

 

فلسطین

اداره اوقاف اسلامی قدس اعلام کرد: مصلاهای سرپوشیده در داخل مسجدالاقصی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، بسته است. شیخ«عمر الکسوانی»، مدیر مسجدالاقصی گفت: نماز در صحن های روباز مسجد اقامه می شود.

 

ترکیه

«علی ارباش»، هیئت امور دینی ترکیه نیز اعلام کرد: نماز جماعت و جمعه در مساجد تا اطلاع ثانونی تعطیل است. ترکیه 90 هزار مسجد خود را نیز ضدعفونی کرد. کشورهای اردن و امارات نیز اقامه نماز در مساجد را تا اطلاع ثانونی تعطیل کردند.

پایان پیام/ 43