رهاورد همنامی مساجد با موسی‌بن‌جعفر(ع)؛ از احیای سنت قرض‌الحسنه تا کمک به ازدواج آسان

رهاورد همنامی مساجد با موسی‌بن‌جعفر(ع)؛ از احیای سنت قرض‌الحسنه تا کمک به ازدواج آسان

تاریخ انتشار : ۱ فروردين ۱۳۹۹
ایجاد کارگاه اشتغال‌زایی برای بانوان، برپایی اتاق عقد برای ازدواج آسان جوانان و اهتمام به تربیت حافظان قرآن کریم از دستاوردهای مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری همنام با باب‌الحوائج(ع) حضرت موسی بن جعفر(ع) است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد مردمی‏ ترین پایگاه ارتباط با خدا در روی زمین هستند و همواره به عنوان مدرسه تزکیه و تعلیم دانش،زمینه ساز رشد و تعالی انسان‏ های خداجو و پناهگاه همیشگی بندگان خدا بوده اند. این خانه های خدا، بهشتی هستند که مردم در آنجا فراغ از روزمرگی ها طعم شیرین ارتباط با خدا را می چشند و مشکلات روزمره شان را آنجا پیگیری می کنند.

 

در سلسله گزارش‌های «همنامان نور» مساجدی که همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین هستند، معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتو ارتباط با آن معصوم (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند. در این گزارش به مناسبت ۲۵ رجب سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) مسجد وکانونی همنام با آن حضرت را معرفی کرده ایم.

 

مسجد امام موسی کاظم(ع) پردیسان قم

مسجد امام موسی کاظم(ع) در پردیسان قم فلکه شهرداری،  انتهای بلوارابوطالب، محله کاظمیه واقع است. این مسجدتجربه‌های موفق و موثری برای جذب بهتر اهالی محله و جوانان و نوجوانان به مسجد دارد که دانستن آنها برای اهالی مساجد و فعالان در هر مسجدی مفید است.

 

ایده‌های فرهنگی مسجد امام موسی کاظم(ع) از ایده های قابل توجه ای، برای رونق خانه های خدا است. یکی از ایده های این مسجد جذب جوانانی است که به هر علت با مسجد فاصله دارند و تنها در ایامی همچون ماه محرم در مسجد حضور می یابند. ایده دوم تکریم و دعوت از همه‌ی پیشکسوتان به مسجد است، زیرا که این افراد قبلا با مسجد ارتباط داشته و امروز به دلایلی حضور ندارند و یا فعال نیستند.  ایده سوم برقراری انس و الفت بیشتر بین اعضای هیئت امنا به دور از سلایق و حساسیت‌های سیاسی است.

 

تقویت بسیج مسجد با دعوت از نخبگان سیاسی، فرهنگی و انقلابی ایده دیگر این مسجد در احیای کارکردهای فرهنگی مسجد است.

 

 تقویت و اجرای برنامه‌های اعتقادی در مسجد امام موسی کاظم(ع)  از دیگر برنامه های این مسجد است، به عنوان مثال روزهای جمعه در بحث مهدویت مباحث مهدوی به نمازگزاران بیان می شود و در روزهای چهارشنبه نیز بحث حدیث خوانی در مسجد مورد توجه قرار می گیرد. ضمن اینکه دعوت از سخنرانان اخلاقی، انقلابی و ارزشی با بصیرت و ولایی در مراسمات از دیگر رویکردهای این مسجد  است.

 

 هم‌افزایی و ارتباط بیشتر بین مسجد با دیگر مساجد محله، استفاده بیشتر از ظرفیت کانون فخرالائمه مسجد در راستای باشکوه برگزار شدن برنامه‌های مسجد، کمک و تبلیغ و تقویت مراسمات اثرگذار در زمان‌های خاص مثل دعای ندبه در صبح جمعه‌ها، به کار گرفتن ابزار نوین و الکترونیکی جدید مثل ویدئو  پروژکتور جهت پخش کلیپ در ایام مختلف ازدیگر  رویکردهای این مسجد است.

 

بنابراین گزارش از دیگر برنامه های مسجد امام موسی کاظم(ع) که می توان به آن اشاره کرد، پرداخت وام قرض الحسنه به نیازمندان، کارگاه اشتغال‌زایی خیاطی برای بانوان، تأسیس اتاق عقد به صورت رایگان در حسینیه مسجد است.

 

 از آنجایی که در پردیسان اکثرا طلاب ساکن هستند، کوشش هایی برای دایرکردن دروس حوزه برای طلاب ساکن دراطراف مسجد صورت می گیرد، برپایی جلسات تخصصی خانواده و فرزندپروری را از دیگر برنامه های این مسجد می توان نام برد.

 

یکی از برنامه هایی که به تازگی در مسجد راه اندازی شده است، برنامه مناجات و دعا و نیایش در شب های جمعه است که این مراسم از ساعت ۱۲ شب آغاز می شود و تا قرائت دعای ندبه و صرف صبحانه ادامه دارد.حدود ۱۵۰نفر از جوانان این شب را با برنامه های متنوع و گفت‌وگوهای صمیمانه و بحث های قرآنی، معارفی، مشاوره های مذهبی و دینی و تشکیل حلقه های صالحین و معرفتی پشت سر می گذارند.

 

در بخش دیگری ازبرنامه ها خلوت گزینی و تفکر در رفتار وپرداختن به دعا و مناجات و نماز قرار دارد و همچنین مطالعه کتاب های دینی و درسی، مشاوره های اخلاقی و تربیتی و تصحیح نماز و قرائت حمد و سوره از دیگر برنامه هایی است که در این شب اجرا می شود.

 

مسجد موسی بن جعفر(ع) خیابان سبلان تهران

مسجد موسی بن جعفر(ع) با قدمت ۵۲ ساله در خیابان سبلان شمالی در منطقه 7 تهران واقع شده است. امام جماعت مسجد به همت کارگزاران،اعضای کانون فرهنگی هنری و پایگاه بسیج با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی، مذهبی و آموزشی توانسته افراد بسیاری را جذب فعالیت های گوناگون مسجد کند و  این مسجد را به عنوان قطب فرهنگی منطقه مبدل کند، به گونه ای که بارها به  عنوان امام مسجد نمونه معرفی و مورد تقدیر قرار گرفته است.

 

دعای توسل، ‌ندبه، سمات و زیارت عاشورا از برنامه‌های دائمی در این مسجد است. مسجد موسی بن جعفر(ع) تنها مسجدی است که در منطقه سبلان اقدام به برگزاری دعای ندبه می کند و می توان گفت مراسم های مذهبی ای مسجد یکی از پرشکوه ترین مراسم های این منطقه است.

 

هيئت امناء،پایگاه بسیج شهیدخیرآبادی،کانون فرهنگی هنری مسجد و هیئت محبان الزهرا(س) از دیگر بخش های این مسجد است که با برنامه ریزی و اجرای برنامه های مختلف فرهنگی در تلاش است برای کلیه مقاطع سنی خدمات فرهنگی ارایه دهد.

 

کانون مسجد موسی بن جعفر(ع) در بخش های مهد قرآن و قرآنی شامل روخوانی،روانخوانی،تجوید، صوت، لحن و حفظ و در کلاس های ویژه شامل آداب و روابط اجتماعی،مهارت های تفکر، قصه،نمایش و بازی و نیز رشته های ورزشی، رایانه و نیز رشته های هنری شامل عکاسی، تدوین فیلم،خیاطی، دوره های نقاشی و طراحی به مخاطبان خود خدمات ارایه می دهد و از این طریق توانسته نوجوانان و جوانان را به فعالیت های فرهنگی و هنری جذب کند و جزو کانون های فرهنگی هنری مساجد فعال این منطقه به شمار آید. از طرفی این کانون در فصل تابستان با برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی برای نوجوانان و جوانان سعی دارد تا گامی در جهت اوقات فراغت آنها بردارد.

 

کانون مسجد موسی بن جعفر(ع) در قالب بازی، نمایش، قصه، سرود، نقاشی، سفال و کاردستی تلاش دارد، تا احترام به پدر و مادر، نظم و انضباط و نیز کمک به دیگران، خوش بینی، مسئولیت پذیری، گذشت و راستگویی و صداقت در کار جمعی را به آنها بیاموزد.

 

اهتمام به تعلیم و حفظ قرآن کریم یکی دیگر از برنامه های کانون مسجد موسی بن جعفر(ع) است که می توان گفت این برنامه ها گامی در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در تربیت حافظان قرآنی است و در همین راستا تاکنون قریب به ۳۰ حافظ قرآن تربیت شده است.مسجد موسی بن جعفر(ع)، هیئت امنای فعال و تحصیلکرده و با تجربه ای دارد که در کنار امام جماعت در بروز کردن فعالیت های مسجد نقش دارند.

 

پایان پیام/ 40