آخرین اخبار مساجد جهان در روزهای مقابله با کرونا؛ از تعطیلی قبله نخست مسلمانان تا خدمت مجازی مساجد کانادا به مردم

آخرین اخبار مساجد جهان در روزهای مقابله با کرونا؛ از تعطیلی قبله نخست مسلمانان تا خدمت مجازی مساجد کانادا به مردم

تاریخ انتشار : ۴ فروردين ۱۳۹۹
تعطیلی مسجدالاقصی و «صندوق ساخت مساجد» برونئی برای جلوگیری از شیوع کرونا و پخش شبانه‌روزی قرآن از بلندگوی مساجد موریتانی برای دفع کرونا ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۴ فروردین ماه ۹۹ است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در چهارمین روز از فرودین ماه ۹۹:

 

مسجدالاقصی تا اطلاع ثانوی تعطیل شد

 

 

 

به نقل از «النعیم نیوز»، شورای اوقاف و مقدسات اسلامی اعلام کرد: از امروز (دوشنبه، چهارم فروردین ماه) ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی برای اقامه نماز به حالت تعلیق درمی آید.

 

شورای اوقاف و امور مقدسات اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی به حالت تعلیق در می آید و این اقدامی موقتی است.

 

در این بیانیه آمده است: این تصمیمی دردناک است که برای حفظ جان و سلامت شهروندان اتخاذ شده و فتوای مراجع بوده است، اما اذان همچنان در مسجد الاقصی پخش می شود.

 

این در حالی است که درهای مسجدالاقصی تاکنون به روی نمازگزاران باز بوده است. بر اساس جلسه ای که دو هفته گذشته درباره مسجدالاقصی گذاشته شد، قرار شد صحن های سرپوشیده بسته باشد و نمازگزاران در بخش های روباز و با حفظ فاصله نماز خود را بخوانند.

 

بسیاری از مساجد در شهرهای غزه و کرانه باختری و بیت لحم نیز برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بسته شدند و فعالیت های دینی نیز تعطیل شد. با وجود محدودیت برای نمازگزاران، شهرک نشینان بار دیگر به مسجدالاقصی حمله کردند و این حمله با حمایت نظامیان صهیونیستی صورت گرفت.

 

درهای مساجد سنگاپور هشتم فروردین به روی نمازگزاران باز می‌شود

 

 

به نقل از «channelnewsasia»، مساجد سنگاپور روز 27 مارس (جمعه ۸ فروردین)  پس از یک دوره ضد عفونی کامل و با رعایت نکات بهداشتی و اطمینان از سلامتی افرادی که می خواهند در نمازهای جماعت شرکت کنند درهای خود را به روی نمازگزاران باز خواهند کرد.

 

اما در حال حاضر «فضاهای کوچکی» از 19 مسجد در سنگاپور در ساعت های عصر به منظور اقامه نماز برای گروه هایی که نیازمند چنین فضایی برای برپایی نماز خود هستند در نظر گرفته می شود.

 

شورای مذهبی اسلامی سنگاپور در بیانیه ای اعلام کرد:19 مسجد در سراسر سنگاپور از روز 23 مارس (دوشنبه 4 فروردین) تا 25 مارس (پنج شنبه 6 فروردین) روزانه فضایی را در اختیار حدود 20 نفر برای اقامه نماز مغرب و عشاء قرار می دهند.

 

در میان مساجدی که درهای خود را به روی نمازگزاران باز می کنند تا فضای کوچکی را در اختیار آنها قرار دهند می توان به مسجد «دار الغفران» در «تامپینس» ، مسجد «النهضه» در «بیشان» و مسجد «پوسارا امان» در «لیم چو کانگ» اشاره کرد.

 

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که شورای مذهبی اسلامی سنگاپور از نیاز گروهی از افراد برای داشتن مکانی به منظور اقامه نماز خبر داد.

 

این در حالی است که روز 12 مارس این شورا اعلام کرده بود که 70 مسجد در سنگاپور به مدت پنج روز تعطیل خواهند بود.

 

 تعطیلی مساجد سنگاپور سپس به توصیه وزرات بهداشت 9 روز دیگر هم تمدید شد تا دوره انتقال ویروس کرونا که مدت 14 روز است سپری شود.

 

علت در نظر گرفتن این تعطیلی مثبت شدن تست کرونای چند نمازگزار در مساجد سنگاپور بود.

 

تعطیلی «صندوق ساخت مساجد» برونئی برای جلوگیری از شیوع کرونا

 

 

به نقل از «borneobulletin»، دفتر «صندوق ساخت مساجد» در کشور «برونئی دارالسلام» برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

 

دبیرخانه «صندوق ساخت مساجد» برونئی که بخشی از مرکز امور مساجد در وزارت امور مذهبی این کشور است در بیانیه ای از تعطیلی این دفتر به طور موقت تا اطلاع ثانوی خبر داد.

 

در این بیانیه آمده است که دلیل تعطیلی این مرکز تلاش برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در برونئی است.

 

مسئولان دفتر «صندوق ساخت مساجد» برونئی اعلام کردند که کمک های مردمی به این صندوق می تواند از طریق انتقال های بانکی با استفاده از حساب های این صندوق ادامه پیدا کند.

 

کشور برونئی با نام رسمی «برونئی سرای صلح» یا «برونئی دارالسلام» کشوری در جزیره بورنئو در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن «بندر سری بگاوان» است.

 

ویروس کرونا که در حال سفر به همه کشورهای جهان است ،کشور برونئی در همسایگی مالزی را نیز بی نصیب نگذاشته است.

 

برونئی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا همه پروازها و سفرها به خارج از این کشور را ممنوع کرده است.

 

خدمت‌رسانی مجازی مساجد کانادا به مردم در روزهای مقابله با کرونا

 

 

به نقل از «thestar»، رهبران مذهبی در سراسر کانادا برای محافظت از افرادی که همواره در مراسم عبادی شرکت می کنند و حالا به خاطر شیوع ویروس کرونا از این برنامه ها محروم شده اند ، فضای دیجیتال یا مجازی را برای خدمت رسانی به آنها انتخاب کرده اند.

 

به گفته رهبران مذهبی کانادا این موقعیت بی سابقه آنها را وادار کرده است تا به دنبال جایگزین های خلاقانه برای عبادت افراد جامعه در زمانی باشند که مردم نگران و نیازمند حمایت های معنوی هستند.

 

به همین دلیل سوق دادن مردم به سوی خدماتی که به صورت پخش زنده ارائه می شود در دستور کار رهبران مذهبی از جمله امامان جماعت مساجد و کشیش های کلیساها قرار گرفته است.

 

کشیش «مایک میلر» که هر هفته یکشنبه برای 400 نفر در کلیسای «هالیفکس» کانادا خطابه می کند اقدام انتشار پادکست های صوتی در وب سایت این کلیسا کرده است.

 

میلر در این باره گفت: از آنجا که انگیزه ها هیچ گاه تغییر نمی کنند برای رسیدن به خواسته های معنوی در شرایط اضطراری می توان شیوه ها را تغییر داد.

 

مسجد «شیده خدیجه» در «میسیساگا» هم اقدام به پخش دیجیتالی نمازهای جمعه در بحبوحه شیوع جهانی ویروس کرونا کرده است.

 

«حمید سلیمی»،امام جماعت این مسجد در این باره گفت:پیش بینی می شود که صدها نفر به پخش زنده نماز جمعه که جزو مراسم معنوی مسلمانان است بپیوندند.

 

به گفته رهبران مذهبی ،تنها چالشی که در مورد پخش زنده مراسم مذهبی در فضای دیجیتال وجود دارد محدودیت اینترنت به ویژه در مناطق روستایی است.

 

در همین راستا رهبران مذهبی کانادا درخواست هایی را برای رفع مشکل اینترنت در همه مناطق کوچک و بزرگ این کشور ارائه داده اند.

 

پخش شبانه‌روزی قرآن از بلندگوی مساجد موریتانی برای دفع کرونا

 

 

به نقل از «النعیم نیوز»، وزارت امور اسلامی و آموزش موریتانی اعلام کرد: به صورت شبانه روزی تلاوت قرآن کریم از بلندگوهای تمامی مساجد پخش می شود.

 

وزارت امور اسلامی موریتانی اعلام کرد: برای رفع بلا، حمایت ازکشور و امت اسلامی و تمامی جهانیان از ائمه مساجد خواسته شده تا قرآن کریم را از مساجد پخش کنند.

 

دولت موریتانی پس از ابتلای دو نفر به ویروس کرونا، مدارس را تعطیل و سفرهای هوایی را متوقف کرد. دولت موریتانی همچنین برخی نقاط مرزی را بست و منع رفت و آمد اعلام کرد.

 

شورای مفتی های روسیه نیز هفته گذشته در بیانیه ای اعلام کرد: آیات قرآن کریم به صورت شبانه روزی در مسجد بزرگ مسکو تلاوت می شود. شورای مفتی های روسیه همچنین اعلام کرد: از طریق یک لینک می توان به صورت زنده به تلاوت آیات قرآن کریم از مسجد جامع مسکو گوش فرا داد.

پایان پیام/ 9