از ابتکار مساجد آلمان برای روزهای قرنطینه تا ایراد خطبه مجازی ائمه جماعات در مساجد آمریکا

از ابتکار مساجد آلمان برای روزهای قرنطینه تا ایراد خطبه مجازی ائمه جماعات در مساجد آمریکا

تاریخ انتشار : ۶ فروردين ۱۳۹۹
بیان ویژگی‌های مسجد تراز در رادیو معارف، ایراد خطبه ائمه جماعات در فضای مجازی با تعطیلی مساجد در آمریکا و برگزاری مسابقه اینترنتی «امامت، بنیان مهدویت» ازجمله اخبار حوزه مسجد در ششم فروردین ماه ۹۹ است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در ششمین روز از فروردین ماه ۹۹:

 

پخش اذان از مساجد آلمان برای روحیه دادن به مردم در قرنطینه

 

 

به نقل از «دیلی صباح»،مسجد «مرکز» (Merkez) در شهر «دویسبورگ» واقع در غرب آلمان هر روز عصر زمانی که کلیساها برای روحیه دادن به مردمی که در قرنطینه هستند ناقوس های خود را به صدا درمی آورند اذان را از بلندگوهای خود پخش می کند.

 

این یک اقدام مشترک برای نشان دادن همبستگی میان پیروان ادیان مختلف در زمانی است که همه مکان های عبادی به خاطر شیوع ویروس کرونا باید بسته بمانند تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

 

 «هلیا چیلان»، رئیس انجمن منطقه ای اتحادیه اسلامی-ترکی امور مذهبی در آلمان در این باره گفت: طرح ابتکاری کلیساها مسلمانان را هم تشویق کرد تا دست به این اقدام خوشایند بزنند.

 

وی افزود: کلیساهایی که در همسایگی ما قرار دارند از ما خواستند تا در صورت تمایل هر روز عصر در این طرح که نشانه همبستگی میان جوامع مختلف است شرکت کنیم.

 

چیلان همچنین گفت: ما فکر کردیم که می توانیم از طریق پخش اذان به شیوه ای معنوی از مسلمانانی که در قرنطینه خانگی هستند،حمایت کنیم.

 

رئیس انجمن منطقه ای اتحادیه اسلامی-ترکی امور مذهبی در آلمان افزود: ما در شرایط اضطراری هستیم و می خواهیم روحیه مردم با بالا ببریم و آنها را قوی کنیم.

 

علاوه بر مسجد «دویسبورگ» مساجد دیگری از جمله یکی از مساجد هانوفر هم شروع به پخش اذان در هر عصر برای شرکت در این طرح کرده اند.

 

مسابقه اینترنتی «امامت، بنیان مهدویت» به همت مسجد جامع غدیر خم برگزار می‌شود

 

 

 

«محسن شکرنابی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از برگزاری مسابقه اینترنتی «امامت، بنیان مهدویت از منظر حضرت علی بن موسی الرضا(ع)» به همت مسجد جامع غدیر خم خبر داد و اظهار کرد: شورای فرهنگی مسجد جامع غدیر خم در راستاي ترویج و آشنایی بیشتر آحاد جامعه بویژه جوانان و نوجوانان با«فرهنگ مهدویت»، مسابقه سراسري و اینترنتی «امامت، بنیان مهدویت» برگزار می کند.

 

مدیر شورای فرهنگی مسجد جامع غدیر خم به شرایط شرکت دراین مسابقه اشاره و بیان کرد: خواهران و برادران از سن 12سال به بالا می توانند در مسابقه شرکت کنند و شرکت کنندگان در مسابقه، با ورود به کانال «ایتا»به نشانی masjed_ghadirkhom)@ و سایت مسجد جامع غدیر خم به نشانی www.masjedeghadier.ir در این مسابقه شرکت کنند.

 

وی ادامه داد: علاقه مندان به شرکت در این مسابقه ضمن مطالعه متن بارگذاری شده پیرامون مسابقه ابتدا از طریق لینک ورود به سامانه مسابقه، وارد مسابقه شـده و سـپس بـا پر کردن مشخصات کامل خود و پر کردن کد امنیتی که به رنگ مشکی درج شده، کلید« شروع» را بزنند. بعد از ورود به بخش سؤالات، تمام مطالب آن را به دقت بخوانند و سپس به سؤالات مسابقه پاسخ داده و در انتها کلید «ارسال» را بزنند.

 

مدیر شورای فرهنگی مسجد جامع غدیر خم خاطر نشان  کرد:حد اکثر مهلت شرکت در مسابقه، پایان روز هفدهم فروردین 99 است و ۸۰جایزه نفیس نقدي( پانصد هزار تومانی) به۸۰ برگزیده مسابقه در نظر گرفته شده است. برگزیدگان مسابقه نیز همزمان با روز نیمه شعبان 21 فروردین 99  در مسجد معرفی می شوند.

 

وی یکی از رویکردهای مسجدجامع غدیر خم را توسعه و ترویج امامت و ولایت برشمرد و افزود: واحد علمی فرهنگی مسجدجامع غدیرخم همواره با هدف ساماندهی، برنامه ریزی در جهت نشر«معارف قرآن» و «فرهنگ اهل بیت(ع)»  و توسعه فعالیت های «فرهنگی»، «تبلیغی»، «آموزشی»، «تربیتی»فعالیت دارد و در بزرگداشت مناسبت های «اسلامی» و «انقلابی و ملی» با هفکری و تبادل نظر کارگزاران مسجدتلاش در اهتمام ویژه به این مناسبت ها دارد. اجرای مسابقات علمی فرهنگی در مسجد در سه سطح «محل و منطقه»، ««استان تهران»، مسابقات «بزرگ و سراسری»  و همچنین دعوت از شخصیت های روحانی، اساتید حوزه و دانشگاه، کارشناسان مسایل و مباحث علوم «قرآنی و معارف اهل بیت(ع)»، «سیاسی»،«تربیتی و خانواده»، «فرهنگی واجتماعی» سخنرانان  مجالس و محافل (مناسبت های «دینی»، «انقلابی» و «ملی») از رویکردهای فعالیتی این مسجد است.

 

برپایی محافل معنوی «انس با قرآن و عترت»، «کرسی تلاوت»، «یادواره شهدا»، «بصیرت سیاسی»، مباحث «تربیتی»، «خانواده و مشاوره»، «طب اسلامی و سُنّتی» همراه با «پرسش و پاسخ» و نیز «ایام الله» انقلاب اسلامی  مانند «روز جهانی قدس»، «۲۲ بهمن»، «۱۳ آبان» بخشی از فعالیتهای مسجد جامع غدیر خم در طول سال است.

 

بنا بر این گزارش، مسجد جامع غديرخم كه تا سال ٨٣ به نام مسجد جامع ضرابخانه ناميده مي شد در محله ضرابخانه واقع است. اين مسجد در سال ١٣٥٠ با زيربناي ۵۰۰ مترمربع ساخته شد و در اوایل سال ١٣٥٧ با تلاش های آيت الله سيد جلال مجد هاشمي؛ امام جماعت این مسجد و همت نمازگزاران و افراد خيّر محله با زيربناي بيش از دو هزار مترمربع به طور كلي تجديد بنا شد، كه شامل شبستان بزرگ و دو طبقه ساختمان و زيرزمين جهت استقرار كتابخانه، كلاس هاي قرآن، امور فرهنگي و دفتر است.

 

در سال ١٣٨٠ برای افزايش فضاي شبستان مسجد و گسترش فعاليت هاي فرهنگي این مسجد در چند فاز تجديد بنا شد و طي نقشه اي جامع، كتابخانه با دو سالن قرائت برادران و خواهران، سالن كنفرانس، سالن ويژه مراسم، شبستان مردانه وسیع تر، شبستان زنانه در طبقه دوم، صندوق قرض‌الحسنه، كلاس هاي آموزشي براي واحد قرآن و عترت، اتاق هايي برای بسيج برادران و خواهران، دفتر مسجد، دفتر امام جماعت، محل سكونت خادم و… پيش بيني شد.

 

یادآور می‌شود؛ مسجد جامع غدیرخم در تهران، خیابان پاسداران، خیابان شهید کشوری (نگارستان هشتم) خیابان مسجد واقع است.

 

ایراد خطبه ائمه جماعات در فضای مجازی با تعطیلی مساجد در آمریکا

 

 

 

به نقل از «الجزیره»، شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان، تاثیر ویژه ای بر فعالیت های مذهبی مسلمان گذاشته است. در همین راستا، ایالت متحده امریکا نیز از این امر مستثنی نبوده است. با این وجود، ائمه مساجد و مبلغان در آمریکا اعلام کردند: سمینارها به صورت اینترنتی برگزار می شود.

 

سایت «میدل ایست آنلاین» انگلیس در گزارشی در این باره نوشت: بیشتر مساجد آمریکا با توجه به هشدارهای رسمی و مقامات مربوطه بسته شده است. در این گزارش آمده است: یک جمعیت آمریکایی مسلمان نیز با مشارکت برخی از علما و ائمه مساجد به برگزاری سمینار روزانه از طریق اینترنت اقدام کرده است. این سازمان هر روز بعد از ظهر دعا، قرآن کریم و سخنرانی ها را از طریق اینترنت پخش می کند.

 

در ادامه این گزارش آمده است: «عمر سلیمان»، یکی از امام جمعه های برجسته آمریکا  در جهت پاسخ به نیازهای معنوی نمازگزارانی که در منزل نماز خود را اقامه می کنند، اند، خطبه ها را تا زمانی که درهای مساجد باز شود، اینترنتی بیان می کند.

 

«نعیم بک» که به صورت هفتگی برای جوانان مسلمان در منطقه واشنگتن صحبت کی کرد، در این باره گفت: سخنرانی در شبکه های مجازی باعث می شود هر کسی خواست به آن گوش دهد و مسلمانان در کشورهای مختلف نیز می توانند آن را بشنوند.

 

نویسنده این گزارش در پایان نوشت: با استمرار شیوع ویروس کرونا در آمریکا ، مساجد در سراسر کشور با سختی رو به رو می شوند، به ویژه اینکه ماه مبارک رمضان را نیز در پیش داریم.

 

بیان ویژگی‌های مسجد تراز در رادیو معارف

 

 

برنامه «مسجد» همزمان با آغاز سال نو به تبیین کارکردهای مسجد تراز می پردازد.


این برنامه که با کارشناسی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود محققیان تقدیم شنوندگان رادیو معارف می‌شود به موضوعاتی همچون ویژگی های امام جماعت و اهمیت آن در جذب جوانان، فعالیت ها و وظایف مساجد در برهه های مختلف، شیوه‌های جذب جوانان و حضور پررنگ‌تر در فعالیت‌های فرهنگی مسجد می پردازد.


برنامه «مسجد» به تهیه کنندگی سید روح الله شجاعی و مجری کارشناسی سید مرتضی موسوی نژاد هر روز ساعت ۱۳:۳۰ از رادیو معارف به روی آنتن می رود.

 

صدای اذان یک بار دیگر از «ایاصوفیه» شنیده شد

 

 

 

به نقل از «eu.greekreporter»، صدای اذان یک بار دیگر پس از مدت ها از «ایاصوفیه» که زمانی یک کلیسای ارتدوکس بود،شنیده شد.

 

کلیسای جامع سابق در ویدئویی که در «یوتیوب» منتشر شده است به نام «مسجد ایاصوفیه» نامیده شده و صدای اذان از آن در حال پخش است.

 

شورای ایالتی ترکیه حدود چهار ماه پیش پروژه تبدیل کلیسای تاریخی ارتدوکس (کلیسای کورا) به مکانی برای عبادت مسلمانان را به تصویب رساند و قرار شد بر اساس این رای کلیسای بیزانس متعلق به قرن چهارم در ترکیه تبدیل به مسجد شود.

 

تحلیلگران بر این اعتقاد بودند که تبدیل این کلیسا به مسجد می تواند راه را برای تبدیل کلیسای جامع سابق به نام «ایاصوفیه» به مکان عبادت مسلمانان هموار کند و حالا این اتفاق افتاده است.

 

کلیسای جامع بزرگ «ایاصوفیه» در سال 1453 تبدیل به مسجد و سپس در سال 1935 میلادی تبدیل به موزه شد.

 

حزب اسلامگرای حاکم بر ترکیه سال ها رویای تبدیل این موزه به مسجد را در سر داشت و «رجب طیب اردوغان»،رییس جمهوری ترکیه گفته بود که امکان چنین اقدامی وجود دارد.

 

حالا پخش صدای اذان از ایاصوفیه نشان می دهد که دولت ترکیه بار دیگر در حال استفاده از این مکان به عنوان مسجد برای اقامه نماز و دیگر مناسک عبادی در آن است.

 

 

پایان پیام/ 9