صدای اذان یک بار دیگر از «ایاصوفیه» شنیده شد

صدای اذان یک بار دیگر از «ایاصوفیه» شنیده شد

تاریخ انتشار : ۶ فروردين ۱۳۹۹
پخش صدای اذان از ایاصوفیه نشان می‌دهد که دولت ترکیه بار دیگر در حال استفاده از این مکان به عنوان مسجد برای اقامه نماز و دیگر مناسک عبادی در آن است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از «eu.greekreporter»، صدای اذان یک بار دیگر پس از مدت ها از «ایاصوفیه» که زمانی یک کلیسای ارتدوکس بود،شنیده شد.

 

کلیسای جامع سابق در ویدئویی که در «یوتیوب» منتشر شده است به نام «مسجد ایاصوفیه» نامیده شده و صدای اذان از آن در حال پخش است.

 

شورای ایالتی ترکیه حدود چهار ماه پیش پروژه تبدیل کلیسای تاریخی ارتدوکس (کلیسای کورا) به مکانی برای عبادت مسلمانان را به تصویب رساند و قرار شد بر اساس این رای کلیسای بیزانس متعلق به قرن چهارم در ترکیه تبدیل به مسجد شود.

 

تحلیلگران بر این اعتقاد بودند که تبدیل این کلیسا به مسجد می تواند راه را برای تبدیل کلیسای جامع سابق به نام «ایاصوفیه» به مکان عبادت مسلمانان هموار کند و حالا این اتفاق افتاده است.

 

کلیسای جامع بزرگ «ایاصوفیه» در سال 1453 تبدیل به مسجد و سپس در سال 1935 میلادی تبدیل به موزه شد.

 

حزب اسلامگرای حاکم بر ترکیه سال ها رویای تبدیل این موزه به مسجد را در سر داشت و «رجب طیب اردوغان»،رییس جمهوری ترکیه گفته بود که امکان چنین اقدامی وجود دارد.

 

حالا پخش صدای اذان از ایاصوفیه نشان می دهد که دولت ترکیه بار دیگر در حال استفاده از این مکان به عنوان مسجد برای اقامه نماز و دیگر مناسک عبادی در آن است.

پایان پیام/ 7