مساجد درصف نبرد با کرونا ؛ از آموزش و آگاه سازی تا خدمات اجتماعی

مساجد درصف نبرد با کرونا ؛ از آموزش و آگاه سازی تا خدمات اجتماعی

تاریخ انتشار : ۷ فروردين ۱۳۹۹
حجت الاسلام صدر، مساجد را مردمی ترین و معنوی ترین مراکز مردم نهاد در عرصه های مختلف اجتماعی دانست و گفت: امروز مساجد،قابل اعتمادترین ظرفیت مردمی برای مقابله در برابر ویروس کرونا در بعد عملی،آگاه سازی، آموزش وآگاه سازی هستند.

حجت الاسلام «جلال صدر» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به نقش تاثیرگذار مساجد در ساماندهی و کمک رسانی به بحران های مختلف جامعه اظهار کرد: همان گونه که در صدر اسلام مساجد پایگاهی برای رسیدگی به مسائل و مشکلات جامعه اسلامی بودند،امروز هم ظرفیت قابل توجه برای حل این مشکلات در عرصه های مختلف محسوب می شوند.

 

امام جماعت مسجد جامع پیامبراعظم(ص) سعادت آباد افزود: مساجد به عنوان مردمی ترین و معنوی ترین مرکز مردم نهاد از ظرفیت بالایی برای جلب مشارکت مردمی در عرصه های مختلف اجتماعی در سطح منطقه و شهر برای پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی می توانند نقششان را ایفا کنند.

 

وی با تبیین کارکردهای مساجد در صدر اسلام تاکید کرد: قضاوت و رسیدگی به مشکلات حقوقی مردم، آماده سازی و بسیج نیروها برای جنگ،تعلیم و تربیت مردم، خدمات اجتماعی و اقتصادی از جمله کارکردهای مساجد در صدر اسلام بوده است. در عصر کنونی نیز مساجد به فراخور زمان در جامعه می توانند خدمات اجتماعی به مردم ارایه دهند.

 

حجت الاسلام صدر افزود: به عنوان مثال مساجد در حوادث و بحران های مختلفی همانند سیل، زلزله و شیوع ویروس کرونا با استفاده از ظرفیت و توانمندی فعالین و کارگزاران برای ساماندهی و مقابله با این ویروس در ابعادمختلف عملی، آگاه سازی و اطلاع رسانی نقش قابل توجهی می توانند ایفا کنند.

 

این کارشناس در حوزه دین خاطر نشان کرد: اگرچه درصدر اسلام مساجد مستقیما در رسیدگی به امور نیازمندان و حل مشکلات مردم وارد عمل می شدند و امروز خیریه های عام المنفعه و مراکزی همانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی مسئول ارایه خدمات اجتماعی به نیازمندان هستند، اما مساجد هم می توانند پل ارتباطی میان مردم، نیازمندان و خیرین با این سازمان ها باشند و بستری برای کمک رسانی به محرومین و مستضعفین شوند.

 

امام جماعت مسجد جامع پیامبراعظم(ص) با اشاره به دیگر خدمات مساجد در عصر کنونی خاطر نشان کرد: مشاوره های خانوادگی، تحصیلی، ازدواج، حقوقی قبل ازتشکیل پرونده در دادگستری و مراجع قضایی و کمک به اشتغال آفرینی جوانان از دیگر خدماتی است که مساجد می توانند برای اهالی محله ارایه دهند.

پایان پیام/ 40