هر وقت به خدا نزدیکتر بوده ام موفقیت هایم چشمگیرتر بوده است/ ضرورت جذب هنرمندان از سوی کانون های مساجد

هر وقت به خدا نزدیکتر بوده ام موفقیت هایم چشمگیرتر بوده است/ ضرورت جذب هنرمندان از سوی کانون های مساجد

تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
اکبری، نقش معنویت و نزدیکی به خداوند را مهمترین رکن در زندگی افراد می داند که خود نیز با بهره گیری از آن توانسته است در زندگی و خلق آثار هنری موفق باشد.

خبرگزاری شبستان - جهرم

هنر آن زمان که با معنویت تلفیق شود، رنگ و بوی خدایی گرفته و با انتقال انرژی مثبت، مخاطب را به سمت خود جذب می کند؛ آنگونه که خداوند، جهان هستی را با هنرمندی خود پدید آورده و جز زیبایی در آفرینش خلقت چیز دیگری نمی توان دید.

گوشه گوشه این دنیا حاصل هنرمندی خداوند بوده و در حقیقت، خداوند چشمه هنر و بزرگترین و برترین هنرمند هستی است. از زیبایی های هنر معنوی، «مسجد» است که مأمن و پناهگاه معنوی انسان ها بوده و در آن تلفیقی از هنر و معنویت با زیبایی خاص خود آمیخته و جلوه گری می کند.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد هم آنگونه که از نامش پیداست مکانی برای شناسایی و معرفی هنرمندان مسجدی است؛ هنرمندانی که هنر و معنویت را با هم تلفیق کرده و جلوه ای از زیبایی های خلقت را به نمایش می گذارند.

با هنرمندی مسجدی همراه شدیم تا برایمان از آثارش که تلفیقی از هنر و معنویت است، بگوید. «محمدحسین اکبری»، عضو کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» جهرم است که سال هاست از ذوق و هنر ذاتی خود بهره برده و آثار هنری بسیاری را خلق کرده که مورد استقبال داوران جشنواره های مختلف ملی و بین المللی قرار گرفته است. گفتگوی ما را با این هنرمند کارتونیست و کاریکاتوریست در ادامه بخوانید.

 

 

 

کمی از خودتان بگویید؟

«محمد حسین اکبری» هستم. 36  ساله، متولد و ساکن شهرستان جهرم. مدت 15 سال است که کارتون و کاریکاتور کار می کنم.

 

 

حس هنر چگونه در شما پدید آمد و به طور رسمی در چند سالگی وارد عرصه کارتون و کاریکاتور شدید؟

از زمان کودکی عاشق طراحی و نقاشی، کارتون و کاریکاتور بودم؛ یادم هست زمان بچگی مداد رنگی هایم را خیلی دوست داشتم و حتی مداد رنگی های کوچولو  را نگه می داشتم. کتابهای درسی ام پر بود از کاریکاتور و نقاشی. در سن 22 سالگی به حرفه حفاری (دستگاه حفاری چاه آب) به عنوان یک شغل رو آوردم. در یکی از روزها در چادر محل اقامتمان زمانی که داشتم تلویزیون نگاه می کردم  توسط اخبار جوانه ها متوجه برگزیده شدن چند نوجوان و جوان ایرانی در مسابقات جهانی کارتون و نقاشی شدم که جرقه ای شد برای حضور من به عرصه طراحی. هم طراحی و نقاشی بلد بودم و هم ذهنم فعال بود. به یاد دارم آن روزها چند ایده به ذهنم رسید و فهمیدم که چقدر می توانم در این هنر موفق باشم. دقیقا از 23 سالگی وارد دنیای کارتون و کاریکاتور شدم.

 

تا آنجا که می دانیم در جشنواره های مختلفی شرکت کرده اید. در مورد جشنواره ها و عناوینی که کسب کردید برایمان بگویید.

هر ساله در کشورمان و در سطح دنیا جشنواره های متعددی با موضوعات مختلف برگزار می شود که بیشتر این جشنواره ها نیز جایزه های نسبتا خوبی به نفرات برگزیده اهدا می کنند و البته از نفرات برتر  نیز برای اهدای جوایز دعوت به عمل می آورند. به لطف خدا جایزه های بسیاری از جشنواره های معتبر کارتون و کاریکاتور داخلی و خارجی کسب کرده ام که مهمترین آنها مقام نخست جشنواره بین المللی کارتون اندونزی 2020،  مقام نخست جشنواره بین المللی کارتون طنز بجنورد ایران 2012،  مقام سوم جشنواره بین المللی کارتون نروژ 2020، جایزه ویژه جشنواره کارتون برایلا رومانی 2011 و مقام نخست جشنواره ملی کارتون اصفهان 1398 بوده است.

 

 

از شما اثری به نام «چهل حدیث تصویری» منتشر شده؛ درباره این کتاب برایمان بگویید.

کتاب «40 حدیث تصویری» برای اولین بار در جهان اسلام به چاپ رسید. ایده اولیه این کتاب توسط روحانی جوان حجت الاسلام «مهدی نجفی» بود، یک روز بعد از نماز جماعت در مسجد ایده خلق چنین کتابی را به بنده پیشنهاد داد و من نیز آن را پذیرفتم. خلق این کتاب که تلفیقی از کارتون و تصویر سازی و احادیث ائمه (ع) بود بسیار جالب و خلاقانه است. در کتاب شماره 2 چهل حدیث تصویری  تجربه بسیار بهتری نصیب ما شده بود و یک نکته حائز اهمیت اضافه شدن اشعار زیبای شاعر توانای جهرم، «جواد شادمند» بود که به احادیث و کارتون های مختلف این کتاب افزوده شد.

 

 ارتباط شما با مسجد چگونه است و چه فعالیت هایی در کانون فرهنگی و هنری مساجد داشته اید؟

 در سال های اخیر در سطح شهرستان جهرم بسترهای مناسبی برای  هنرمندان نخبه بین المللی  و خواسته ها و نیازهای آنها فراهم نبوده است. به نظرم کانون های فرهنگی مساجد می توانند این مشکلات و مسائل را برطرف سازند  به خصوص امروزه که بازار جنگ نرم داغ است و جهان امروز نگاه خاصی به هنرمندان این عرصه دارد.  دوستان مسجدی زیادی دارم و گاهی اوقات در مورد ایجاد فعالیت های هنری و ایجاد انجمن و کلاس کارتون و کاریکاتور در کانون های مساجد با آنها صحبت کرده ام، چندین مرتبه از آنها خواسته ام که مکانی برای آموزش نوجوانان و جوانان در اختیارم بگذارند و یا اینکه کار کتاب  40 حدیث دیگری را آغاز کنیم اما متاسفانه تا هنوز هم منتظر جواب هستم. افراد بسیاری از شهرهای مختلف کشور با من تماس گرفتند و خواستار کتاب چهل حدیث تصویری بودند اما بودجه ای نبود تا کتابی چاپ شود؛ تقاضا زیاد بود و خیلی ها عاشق کتاب بودند اما به دلیل نبود بودجه کافی امکان انتشار مجدد کتاب برایمان مقدور نبود.

 

 

 پیوند هنرمندان با مسجد چگونه امکان پذیر است؟

پیوند هنرمندان با مساجد می تواند بسیار راحت باشد. در صورتی که مسئولان کانون های مساجد بتوانند به خوبی هنرمندان را درک و جذب کنند، یقینا وجود افراد هنرمند و شاخص و فعالیت های هنری می تواند برای اهالی مسجد خصوصا جوانان و نوجوانان بسیار روحیه بخش باشد. ما در احادیث ائمه اطهار (ع) هم داریم که : «بشتابید جوانان را جذب کنید تا دشمنان آنها را جذب نکرده اند».

 

 

 مسجد چه تاثیری بر خلق آثار هنری شما داشته است؟

مطمئنا فضای مساجد و آرامشی که مساجد و یاد خداوند به انسان می دهد بسیار می تواند موثر باشد؛ من همیشه گفته ام که هر چه دارم از خداست و در مورد هنرم هم اینگونه است چون تا به حال کلاسی نرفته ام یا استادی نداشته ام. خداوند بسیاری از ایده های ناب را به من هدیه می دهد و من آنها را بر روی مقوا می آورم. هر وقت به خدا نزدیکتر بوده ام موفقیت هایم چشمگیرتر بوده است.

 

 

 توصیه شما برای علاقمندان به هنر به ویژه کارتون و کاریکاتور چیست؟

بنده همیشه خود را شاگرد همه می دانم، اما تقاضایی که از دوستداران هنر خصوصا هنر کارتون و کاریکاتور دارم این است که صبور باشند و همیشه توکل به خدا و پشتکار داشته باشند. به یقین هر کسی بر مرکب صبر بنشیند به میدان پیروزی خواهد رسید .

 

 

بهترین اثری که توسط شما خلق شده چه بوده است؟

بسیاری از همشهریان لطف دارند و همیشه از آثار بنده تمجید و تعریف می کنند؛ اما به نظر خودم اثری با عنوان کار و روزی حلال می تواند یکی از بهترین ها باشد .

 

 در پایان اگر صحبت دیگری دارید بفرمایید.

از شما به خاطر این فرصت که در اختیار من گذاشتید بسیار تشکر می کنم، از خداوند منان سالی سرشار از سلامتی، پیروزی و سربلندی را برای همه همشهریان و هموطنان خواستارم.

 

 

پایان پیام/ 691