آنچه مساجد ایران و جهان برای شکست کرونا انجام می‌دهند

آنچه مساجد ایران و جهان برای شکست کرونا انجام می‌دهند

تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
عزم جهادی کانون‌های مساجد برای شکست کرونا، اجرای پویش مردمی «چراغانی دل‌های منتظران»، پخش اذان از مساجد برلین در ایام مقابله با کرونا و ادامه ممنوعیت فعالیت مساجد در مصر ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۷ فروردین‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در هفدهمین روز از فروردین ماه ۹۹:

 

تبدیل پایگاه ترویج ازدواج به مرکز مقابله با کرونا/ عزم جهادی کانون‌های مساجد برای شکست این ویروس

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید حسین خلیلی تهرانی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مسجدی ها، هیئتی ها و حوزوی ها با روحیه بسیجی در خدمت اجرای طرح ملی مقابله با کرونا هستند، اظهار کرد: ائمه جماعات، هیّت امنا، کانون های فرهنگی و هنری، بسیجیان، کانون های قرآن و عترت (ع)، مراکز مشاوره و خانواده، پایگاه های ترویج ازدواج آسان و سایر کارگزاران و نهادهای مسجدی، با روحیه جهادی، مخلصانه و صادقانه و با همت مضاعف در کنار پرستاران، پزشکان و سایر پرسنل درمانی و بهداشتی کشور، جزو مدافعان سلامت هستند.

 

امام جماعت مسجد خاتم الانییا (ص) افزود: شیوع کرونا در کشور بسیار دردناک و ناراحت کننده است که با درگدشتن و ابتلا و قرنطینه شدن شمار زیاری از همطونانمان، موجب تاثر بیشتری نیز شد، با وجود این، درس های زیادی به ما داد که وجود روحیه ایثار و گذشت در میان شاغلان در تمام صنوف از جمله درمانی و بهداشتی از جمله آنها است‌.
 
 
وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری درباره مانور بودن مقابله با ویروس کرونا، گفت: این اتفاق همچون پدافند غیرعاملی است که همه گروه های مردمی کشور را جهادگونه با هم متحد کرد و بار دیگر نشان داد برخلاف تمام ادعاها مردم ما به مسئولانشان اعتماد دارند و در صفی مشترک در برابر دشمنی واحد ایستادگی کرده اند.
 
 
خلیلی تهرانی با بیان اینکه مسجدی ها اعم از ائمه جماعات، نمازگزاران، کانون های فرهنگی و هنری، بسیج و هیئت امنا در تمام دوره مقابله با ویروس کرونا در تامین نیازهای بهداشتی به منظور سمپاشی کوچه ها و خیابان ها بسیار فعال بوده اند، ابراز کرد: الحمدالله این جهاد همچنان ادامه دارد و به لطف الهی طی چند روز آینده شاهد نابودی کامل ویروس کرونا خواهیم بود.
 
 
وی در پایان از همه مردم تقاضا کرد: همچنان به توصیه های بهداشتی عمل کنند، در خانه بمانند و با انجام اعمال وارده در ماه شعبان، به رسیدن هر چه زودتر دوران بدون کرونا و در همه حال، به رحمت بی انتهای الهی امیدوار باشند.
 

پویش ملی «چراغانی دل‌های منتظران» اجرا می‌شود

 

 

پویش «چراغانی دل‌های منتظران» در آستانه نیمه شعبان با هدف مزین شدن دل‌های منتظران به نور عنایت امام عصر (عج) به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد راه اندازی شد.

 

بنابراین گزارش، در این پویش بناست منتظران ظهور امام زمان (عج) شب نیمه شعبان تا شب عید سعید فطر هر شب ساعت ۲۱ به قرائت و زمزمه جمعی و خانوادگی دعای سلامتی امام زمان(عج) بپردازند.

 

تکذیب بازگشایی درهای مساجد در مصر

 

 

به نقل از «الیوم السابع»، به دنبال انتشار اخبار دروغین، دولت مصر اعلام کرد: مساجد مصر تا زمانی که وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا به ثبات نرسد، باز نمی شود.

 
مرکز اطلاع رسانی شورای وزیران مصر خبر از وجود شایعاتی داد که در آن آمده بود که وزارت اوقاف هفته آینده درهای مساجد را باز و نماز جمعه و جماعت را دایر می کند.
 
 
در همین راستا، وزارت ا‌وقاف مصر اعلام کرد: اقامه نماز جمعه و جماعت در مساجد برای هفته آینده صحت ندارد و ما برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با وزارت بهداشت هماهنگ هستیم.
 
 
این  وزارتخانه افزود: جان مردم در اولویت است و با هر گونه درخواست غیر قانونی برخورد می شود.
 
 
دولت مصر همچنین اعلام کرد: مسئولان مساجدی که درهای خود را باز کنند، برکنار می شوند.
 

پخش اذان از مساجد برلین در ایام مقابله با کرونا

 

 

 

به نقل از «الجزیره»، با شیوع ویروس کرونا در بیشتر کشورهای جهان، برخی از مساجد برای ایجاد آرامش مردم از بلندگوهای خود اذان پخش می کنند.

 

همین اقدام روز جمعه در مسجد «دارالسلام» برلین انجام شد. برای نخستین بار این مسجد در برلین با اجازه مقامات برای تحکیم همبستگی و مقابله با ویروس کرونا، از بلندگوهای خود اذان پخش کرد.

 

مدیریت مسجد دارالسلام گفت: پخش اذان به صورت روزانه تا پایان شکست کرونا ادامه دارد . این در حالی است که کلیسایی در محله «نیوکلن» نیز ناقوس را به صدا در می آورد.

 

برخی این اقدام را مثبت ارزیابی کرده و معتقدند شنیدن صدای اذان باعث آرامش می شود و این در مسلمانان مشهود است.

 

«محمد صبری طه»، امام مسجد دارالسلام در این باره گفت: در شرایطی که به سبب کرونا در آن به سر می بریم دعای جمعی می تواند مثمرثمر باشد.

 

وی تاثیر پخش اذان را برای مسلمانان مثبت ارزیابی کرد و گفت: صدای اذان آرامش بخش است.

 

صبری طه افزود: ویروس کرونا که مردم آلمان و دیگر کشورهای جهان را درگیر کرده، مردم را به هم نزدیک کرده است، زیرا همه در یک شرایط قرار داریم.

 

وی تصریح کرد: مردم آلمان به ویژه غیر مسلمانان  کلمه اذان را می شناسند و می گویند در زبان آلمانی این کلمه موجود است.

 

همچنین، «محمد موصلی»، عضو شورای عالی مسلمانان در این باره گفت: در ده ها مسجد شهرهای آلمان و اروپایی به صورت خودجوش اذان پخش شده است و مردم این اقدام را  را در  شرایط کنونی مثبت ارزیابی کرده اند.

 

وی افزود: در برخی از کشورهای اروپایی برای ایجاد آرامش به مردم اجازه داده شد تا از مساجد اذان پخش کنند و در آلمان نیز همین اتفاق افتاد.

 

این عضو شورای عالی مسلمانان در ادامه اظهار کرد: برلین نخستین شهری نبوده که در این ایام اذان پخش کرده است، بلکه حدود ۲۰ مسجد در شهرهای مختلف از جمله شهر «دیسبورگ» اذان پخش کردند.

 

همچنین ده ها کشور همچون اسپانیا، انگلیس، فرانسه، بلژیک و هلند نیز دست به این اقدام زدند.

 

با این وجود، راست گرایان افراطی در شبکه های اجتماعی از این اقدام مسلمانان انتقاد کرده و مدعی هستند که مسلمانان از وضعیت کرونا بهره وری کرده اند.

 

اتحاد مساجد سراسر هند برای شناسایی و کمک به فقرا در بحران کرونا

 

 

به نقل از «timesofindia»،مساجد هند دست به دست هم داده اند تا در دوره کنونی بحران شیوع گسترده کرونا در این کشور به داد نیازمندان برسند.

 

پس از اینکه مسجد جامع دهلی نو کمک به فقرا در این شرایط را آغاز کرد مساجد دیگر هم به روی صحنه آمدند تا نقش خود را ایفا کنند.

 

مسجد جامع تا کنون به بیش از یک هزار خانواده از همه ادیان و مذاهب کمک کرده است.

 

«مولانا عثمان رحمانی» از مسجد جامع دهلی در این باره گفت:ما از 76 مسجد در منطقه «لودهیانا» پنجاب تقاضا کرده ایم تا به افراد نیازمند در همسایگی خود کمک کنند.

 

وی افزود:افراد زیادی از طبقه متوسط هستند که نیاز ضروری به کمک های مادی در دوران بحران کرونا دارند اما به خاطر مناعت طبعی که دارند تقاضای کمک نمی کنند ،بنابراین ما تصمیم گرفته ایم این افراد را شناسایی کنیم و کمک هایمان را به آنها ارائه بدهیم.

 

امام رحمانی همچنین گفت:ما یک بسته حمایتی شامل آرد گندم،برنج،شکر،روغن و انواع ادویه ها به این افراد نیازمند می دهیم.

 

این در حالی است که نمازهای جماعت در همه مساجد هند از جمله مسجد جامع دهلی نیز به دستور دولت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا لغو شده و مساجد هم نهایت همکاری را با این دستورالعمل به عمل آورده اند.

پایان پیام/ 9