از تدارک مساجد برای نیمه شعبان تا تداوم تعطیلی مساجد جهان برای مقابله با کرونا

از تدارک مساجد برای نیمه شعبان تا تداوم تعطیلی مساجد جهان برای مقابله با کرونا

تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
برگزاری مسابقات مجازی به مناسبت نیمه شعبان، تمدید ممنوعیت اقامه نمازهای جماعت در مساجد مسکو تا پایان آوریل و ختم گروهی قرآن مجید در آستانه نیمه شعبان با همکاری کانون‌های مساجد ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۸ فروردین‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در هجدهمین روز از فروردین ماه ۹۸:

 

ختم گروهی قرآن مجید در آستانه نیمه شعبان با همکاری کانون‌های مساجد کیانشهر

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «یونس ستاری» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری آل نبی (ع) و پایگاه بسیج مسجد جامع حضرت رقیه (س) کیانشهر با همکاری قرارگاه محرومیت زدایی شهید سردار حسین همدانی، طرح ختم گروهی قرآن کریم را در آستانه نیمه شعبان اجرا می کنند، اظهار کرد: این طرح با مشارکت پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی هنری مساجد کیانشهر و به نیت سلامتی و تعجیل در فرج مولایمان، حضرت صاحب الامر (عج) در حال برگزاری است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری آل نبی (ع) (واقع در کیانشهر، خیابان ابراهیمی، خیابان امیری) افزود: به تعدادی از افرادی که در طرح ختم گروهی قرآن مجید شرکت می کنند به قید قرعه جوایز فرهنگی و مادی اهدا می شود.

 

وی اضافه کرد: تمام مراحل ثبت نام و قرعه کشی این طرح به صورت مجازی و از طریق شبکه های اجتماعی مسجد جامع حضرت رقیه (س) و قرعه کشی میان تمام افراد شرکت کننده، انجام می شود.

 

وی افزود: افراد علاقمند به شرکت در طرح ختم گروهی قرآن از یکشنبه شب (۱۷ فروردین) تا جمعه، ۲۲ فروردین ماه برای ثبت نام در این طرح فرصت دارند.

 

ستاری در ادامه خدمت به مردم به ویژه محرومان و نیازمندان را از مهم ترین ویژگی های منتظر واقعی حضرت ولی عصر (عج) دانست و خاطرنشان کرد: اعضای قرارگاه محرومیت زدایی شهید سردار سلیمانی، کانون های فرهنگی هنری و پایگاه بسیج مساجد کیانشهر بر همین اساس حضوری فعال در مقابله با ویروس کرونا دارند و هر شب در سم‌پاشی سراسر شهرک بزرگ کیانشهر شرکت می کنند.

 

مساجد مصر در صورت استمرار شیوع کرونا، ماه رمضان نیز تعطیل خواهند بود

 

 

به نقل از «الیوم السابع»، «محمد مختار جمعه»، وزیر اوقاف مصر ضمن تکذیب خبر بازگشایی مساجد در هفته آینده، تاکید کرد:‌ در صورت استمرار شیوع ویروس کرونا در کشور، ماه رمضان نیز درهای مساجد باز نمی شود.

 

وی افزود: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و محافظت از عدم تجمعات در کشور، اجازه برپایی هیچ گونه سفره افطاری در مساجد و اطراف آن داده نخواهد شد.

 

محمد مختار جمعه اظهار کرد: خداوند ماه شعبان، خداوند ماه رمضان نیز است و به همین دلیل اجازه بازگشایی مساجد را به خاطر حفظ جان مردم به کسی نمی دهیم، زیرا جان مردم مهم است و حفظ جان یکی از مهم ترین مقاصد دین است و بر آن تاکید شده است.

 

دولت مصر همچنین با کسانی که خودسرانه اقدام به بازگشایی مساجد می کنند، برخورد کرده و آنان را از کار برکنار می کند. وزیر اوقاف مصر از مردم خواست برای انجام کارهای خیر در ماه رمضان به صورت نقدی یا با اعطای سبد غذایی تا پیش از ماه رمضان به فقیران کمک کنند.

 

وزارت بهداشت مصر در روز جمعه اعلام کرد: آمار مبتلایان در کشور به ۹۸۵ نفر و فوتی ها به ۶۶ نفر رسیده است.

 

تمدید ممنوعیت اقامه نمازهای جماعت در مساجد مسکو تا پایان آوریل

 

 

به نقل از « ilawjournals»،در پی افزایش شیوع ویروس همه گیر کرونا در روسیه لغو نمازهای جماعت در مساجد مسکو،پایتخت این کشور  تا پایان ماه آوریل تمدید شد.

 

این خبر در بیانیه ای در وب سایت اداره معنوی مسلمانان فدراسیون روسیه منتشر شد.

 

در متن این بیانیه آمده است: به دستور شیخ « Ravil Gainutdin» ، رئیس اداره معنوی مسلمانان فدراسیون روسیه و شورای مفتی های روسیه ، دستور لغو برگزاری نمازهای جماعت و مناسک عبادی در مساجد مسکو که مقرر شده بود تا روز 17 مارس اجرایی شود تا پایان آوریل سال جاری میلادی تمدید می شود.

 

بر اساس این بیانیه درهای مساجد به روی نمازگزاران بسته است اما امامان جماعت و افرادی که در مسجد کار می کنند می توانند نماز را با همین تعداد محدود اقامه کنند تا فضای معنوی در مساجد حفظ شود.

 

«دمیر محی الدینوف» ،معاون شورای مفتی های روسیه و رئیس دانشگاه اسلامی مسکو در روزهای اول شیوع ویروس کرونا در روسیه ضمن تاکید بر اینکه خطر شیوع بیماری کرونا را نباید نادیده گرفت از تعطیلی مساجد مسکو به مدت سه هفته خبر داد.

 

حالا با افزایش شیوع ویروس کرونا در روسیه تعطیلی مساجد تمدید شده و تا 30 آوریل ادامه خواهد داشت.

 

برگزاری مسابقات مجازی به مناسبت نیمه شعبان/فعالیت پیک‌های سلامت و همیار مردم ویژه ایام مبارزه با کرونا

 

 

حجت الاسلام «احمد بصیری» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه های تدارک دیده شده از سوی مساجد ناحیه شهید باهنر مرکز رسیدگی به امور مساجد به مناسبت نیمه شعبان اظهار کرد: پویش قرائت دعای امام زمان(عج) در آستانه نیمه شعبان از سوی فعالین مساجد این ناحیه به منظور رفع گرفتاری ها و ظهور حضرت مهدی(عج) راه اندازی شده است.

 

مدیر ناحیه شهید باهنر مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: در آستانه نیمه شعبان و فرصتی که مردم در منزل هستند، برخی از مساجد ناحیه اقدام به برگزاری مسابقات فرهنگی در فضای مجازی کرده اند و همچنین برخی دیگر از مساجد مسابقاتی از تزیین در منزل به مناسبت ولادت حضرت مهدی(عج) برپا کرده اند.

 

وی خاطر نشان کرد: همچنین به منظور مهار ویروس کرونا و به مناسبت اعیاد شعبانیه، فعالین تعدادی از مساجد این ناحیه اقدام به برپایی ایستگاههای صلواتی سلامت و توزیع رایگان مواد ضدعفونی کننده و ماسک به مردم کرده اند. به عنوان مثال فعالین مسجدی مسجد النبی(ص) ولنجک  به مناسبت این اعیاد در چندین نوبت اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی در میان مردم توزیع و اقدام به تب سنجی مردم کردند و تعدادی از مساجد هم اقدام به توزیع رایگان ماسک و نیز غربالگری مردم کردند.

 

حجت الاسلام بصیری به اقدامات گروههای جهادی مساجد ناحیه شهید باهنر مرکز رسیدگی به امور مساجد برای مهار کرونا اشاره کرد و افزود: در شرایط حاضر اگرچه اقامه نماز جماعت در مساجد لغو شده است و مردم برای اقامه نماز در مساجد حضور نمی یابند، اما همانند دوران دفاع مقدس که مساجد سنگر پشتیبانی از جبهه ها بودند، امروز نیزبچه های مساجد در این سنگر عبادی برای مقابله با کرونا در میدان عمل هستند.

 

 وی اضافه کرد: راه اندازی کارگاه تولید ماسک، دستکش، لباس ویژه پرستاران و پزشکان و تولید مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی در مساجد، معابر و اماکن عمومی، پمپ بنزین، در منازل، تولید آبمیوه برای بیماران و کادر بیمارستان مسیح دانشوری از اقداماتی است که فعالان مسجدی مناطق شمیرانات و شمال تهران از زمان شیوع ویروس کرونا در حال انجام آن هستند.

 

 مدیر ناحیه شهید باهنر مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: برخی از فعالین مسجدی نیز به صورت خودجوش به منظور کاهش خروج افراد سالخورده و نیز خانواده ها از منزل اقدام به راه اندازی پیک های موتوری رایگان تحت عنوان «پیک سلامت» و «همیار مردم» برای خرید اقلام و مایحتاج ضروری آنها کرده اند.

 

گفتنی است، ناحیه شهید باهنر مرکز رسیدگی به امورمساجد شامل مناطق لواسان، ۱ و ۳ شهرداری تهران و دارای بیش از ۲۰۰ مسجد است.

 

درخواست مساجد از دولت پاکستان برای دریافت بسته‌های امدادی

 

 

به نقل از «thenews»، رئیس «اتحاد جمهوری اسلامی» و رهبر گروه «جماعت اهل حدیث» از دولت فدرال پاکستان و دولت ایالتی پنجاب درخواست کرد تا بسته های ویژه امداد را برای مساجد و متولیان آنها فراهم کنند.

 

علامه «زبیر احمد ظهیر» در این باره گفت:علما و متولیان مساجد و حوزه های علمیه همه تلاش خود را برای آگاه سازی مردم و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام می دهند اما برای ادامه این کار و کمک به مردم و همچنین برای سازماندهی کردن امور مساجد نیازمند کمک های مالی از سوی دولت هستند.

 

وی افزود:بسیاری از مساجد و حوزه های علمیه از داشتن منابع مالی مشخص محروم هستند و هزینه های خود را از راه کمک های مردمی تامین می کنند.

 

به گفته ظهیر،دولت پاکستان تا کنون در عمل به وعده های خود برای ارائه بسته های امدادی به فقرا و نیازمندان در سطح کشور ناتوان بوده است و اگر این شرایط ادامه پیدا کند یک فاجعه انسانی رخ می دهد.

 

رهبر گروه جماعت اهل حدیث از دولت پاکستان خواست تا ضمن عمل به وعده های خود برای کمک به نیازمندان در دوره شیوع ویروس کرونا بسته های امدادی برای مساجد و متولیان آنها هم فراهم کند.

پایان پیام/ 9