کانون‌های مساجد نوجوانان و جوانان را در مقابله با کرونا فعال کردند/۷۰ هزار بسته غذایی همسو با رزمایش مواسات توزیع می‌شود

کانون‌های مساجد نوجوانان و جوانان را در مقابله با کرونا فعال کردند/۷۰ هزار بسته غذایی همسو با رزمایش مواسات توزیع می‌شود

تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام مرادی همراه کردن نسل جوان مسجدی با فعالیت‌های قرارگاه مردمی سلامت و نیز اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی را کار ویژه کانون‌های مساجد در این قرارگاه معرفی کرد و گفت: ۷۰ هزار بسته غذایی همسو با رزمایش مواسات تهیه و بین محرومان توزیع می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، با توجه به حضور اثرگذار مسجدی ها و اعضا و فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد و نیز طلاب و روحانیون در قرارگاه مردمی «مدافعان سلامت» که برای مقابله با کرونا تشکیل و فعال شده است و به منظور اطلاع از آنچه این گروه ها در قرارگاه انجام داده اند با حجت الاسلام «حسن مرادی»، جانشین و مسئول کمیته حوزوی این قرارگاه و دبیر بسیج اساتید حوزه های علمیه استان تهران گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

کیفیت حضور و همراهی مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد و نیز حوزویان با قرارگاه مردمی «مدافعان سلامت»، در ایام مقابله با کرونا چگونه بوده است؟

 

از همان بدو تشکیل این قرارگاه، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد تهران و نیز رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در قرارگاه حضور یافته و برای همکاری اعلام آمادگی کردند.

همچنین، حجج اسلام رحیمی صادق، مدیر حوزه های علمیه استان تهران و کبیریان، مدیر حوزه های علمیه خواهران این استان، در قرارگاه حضور یافتند و هماهنگی خوبی شکل گرفت.

 

رهاورد این هماهنگی و همکاری چه بوده است؟

 

در پی این هماهنگی و همکاری در 22 منطقه تهران 22 رابط داریم که آنها نیز با رابطانی در مناطق در ارتباط هستند و اینچنین شبکه ای از رابطان به ویژه با تکیه بر ظرفیت مساجد و کانون های مساجد و روحانیون شکل گرفت به گونه ای که 16 نفر از مسئولان مناطق در قرارگاه، از ائمه جماعات و روحانیون فعال هستند. البته ما این رابطان را تعیین نکردیم بلکه آنها را شناسایی و با قرارگاه مرتبط‌شان کردیم.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد و اعضا و فعالان آنها چه کارویژه هایی را در قرارگاه مردمی مدافعان سلامت به انجام رسانده اند؟

 

یکی از مهمترین اقدامات قرارگاه با همراهی کانون های فرهنگی هنری مساجد، افزودن پیوست فرهنگی به فعالیت های مبارزه با کرونا است همچون فضاسازی محلات، اهدای بسته های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان شامل بازی و کتاب.

علاوه بر این، همراه کردن نوجوانان و جوانان مسجدی با فعالیت ها و برنامه های قرارگاه همچون ضدعفونی کردن معابر و محلات و نیز انجام برنامه های فرهنگی کار ویژه کانون های مسجدی در قرارگاه است. همچنین در بسیاری از مناطق و محلات، رابطان قرارگاه مدیران و مسئولان همین کانون های فرهنگی هنری مسجدی هستند.

به طور کلی، کانون های مساجد در برنامه های فرهنگی و آموزشی قرارگاه مردمی مدافعان سلامت حضوری اثرگذار داشته اند.

 

قرارگاه مردمی مدافعان سلامت در حوزه امدادرسانی و کمک به عدم شیوع و قطع زنجیره مبتلایان به این ویروس چه کارهایی انجام داده است؟

 

ضدعفونی کردن محلات، رسیدگی به بیماران خاص، تولید و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده و ... با کمک ائمه جماعات و اعضا و فعالان کانون های مساجد انجام شده و می شود.

علاوه بر این، چند کار تخصصی هم در قرارگاه مردمی مدافعان سلامت انجام شده است، که حضور روحانیون و ائمه جماعات در بیمارستان ها در قالب طرح «همیاری سلامت» به منظور خدمت رسانی و نیز روحیه دهی معنوی و پاسخ به سوالات شرعی ازجمله این اقدامات خاص است.

 

آیا قرارگاه در حوزه هایی همچون تغسیل و تدفین درگذشتگاه کرونا نیز ورود کرده است؟

 

بله، در 29 بیمارستان تهران تیمم درگذشتگان کرونا با کمک بسیج اساتید حوزه علمیه تهران انجام شد و با پیگیری های صورت گرفته، از 16 فروردین، عملیات غسل و تجهیز این درگذشتگان در بهشت زهرا(س) با همکاری 120 استاد و طلبه بسیجی خواهر و برادر و همکاری سازمان تبلیغات اسلامی در حال انجام است.

 

برای عمل به توصیه رهبری معظم انقلاب در موضوع رزمایش مواسات و خدمت مومنانه، قرارگاه چه برنامه ای را مدنظر دارد؟

 

با هماهنگی نهادهایی مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان تهران، بنیاد علوی، بنیاد خاتم الاوصیاء(عج) و ... برای توزیع اقلام غذایی میان محرومان اقدام می کنیم. چنان که قرار است 70 هزار بسته غذایی تهیه و میان نیازمندان توزیع شود.

 

آیا پیوست فرهنگی نیز برای این رزمایش در نظر دارید؟

 

بله، پیوست ها و مکمل های فرهنگی برای فعالیت قرارگاه مردمی مدافعان سلامت در نظر گرفته شده، و با توجه به آنکه ماه مبارک رمضان را در پیش داریم، باید به جنبه های فکری فرهنگی فعالیت های مقابله با کرونا نیز اهتمام داشت لذا در کنار بسته های غذایی، ارائه محصولات فرهنگی برای گروه های سنی مختلف نیز در دستور کار قرارگاه است.

 

پایان پیام/ 9