تقویت فرهنگ منافع ملی در کشور/ شورای فرهنگ عمومی قرارگاه دیدبانی جریان فرهنگ عمومی کشور است

تقویت فرهنگ منافع ملی در کشور/ شورای فرهنگ عمومی قرارگاه دیدبانی جریان فرهنگ عمومی کشور است

تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
<p>وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه پایش فرهنگ عمومی ملی استانی و منطقه ای از طریق&nbsp;شورای فرهنگ عمومی انجام می شود، گفت: شورای فرهنگ عمومی دیده بان جریان فرهنگ عمومی کشور است</p>

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز 25 مرداد در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با اشاره به سبقه فرهنگی و مذهبی استان زنجان و سابقه چند هزار ساله این منطقه در مذهب تشیع گفت: تشیع مولود اسلام است و این منطقه جایگاه والایی در تاریخ انقلاب از دوره فدائیان اسلام تا انقلاب و دوران دفاع مقدس دارد.

 

صالحی با اشاره به اینکه این استان از استان هایی است که در حوزه فرهنگ عمومی نمره بالاتر از میانگین دارد، افزود: در حوزه آسیب های اجتماعی رهبری تاکیداتی دارند که در اولویت شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: برخی از موضوعات جلسات شورای فرهنگی در ارتباط با فرهنگ شادی و شادکامی مردم است و اینکه تفاوت های هنجاری و ارزشی در این حوزه با دیکر فرهنگ ها داریم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دین اسلام به شادی دل مومن تاکید شده است، ادامه داد: زنجان در حوزه شادی و احساس خوشبختی مردم نمره خوبی دارد.

 

صالحی به جایگاه علمی استان زنجان هم اشاره کرد و گفت: در حوزه تحصیلات دانشگاهی استان در جایگاه بالایی قرار دارد که سرمایه ای برای استان محسوب می شود.

 

وی با اشاره به اینکه فداکاری و تعصب به خاک وطن در بین زنجانی ها بالاست، گفت: در پیمایشی که در سطح کشور انجام شد 90 درصد از زنجانی آمادگی خود برای مقابله با دشمن اعلام کردند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حضور پرشور مردم در دسته عزاداری محرم اشاره کرد و گفت: در این استان ولایت شاخص قابل توجهی داشت و در این پیمایش 95.3  درصد ارادت خود به اهل بیت را خیلی زیاد انتخاب کردند.

 

صالحی اتصال به اهل بیت را عامل نورانیت جامعه خواند و افزود: در شاخص تقلید مراجع بیش از 75 درصد تقلید از مراجع را تاکید کردند.

 

وی به شاخص نماز و پاسخ مردم زنجان که 58 درصد اعلام به اقامه منظم نماز داشتند را مطرح کرد و افزود: در استان زنجان 57 درصد به فریضه روزه توجه ویژه دارند.

 

صالحی افزود: در استان زنجان در مقایسه با دیگر استان به جهت سرمایه انسانی و اجتماعی که نشات گرفته از الگوگیری مردم از بزرگان دینی است رقم آسیب های اجتماعی پایین تر است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد بار سنگینی بر دوش مدیران این استان به جهت سرمایه های اجتماعی و فرهنگی است.

 

صالحی با بیان اینکه هیچ شبکه مشابهی همانند شورای فرهنگ عمومی در کشور وجود ندارد گفت: این شبکه گسترده و وسیع مباحث فرهنگ عمومی را در مرکز و استان ها با حضور اعضا بررسی می کند.

 

وی با یادآوری اینکه پایش فرهنگ عمومی ملی استانی و منطقه ای از طریق شورای فرهنگ عمومی انجام می شود، ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی دیده بان فرهنگ عمومی و نقطه قرارگاهی دیدبانی جریان فرهنگ عمومی کشور است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: از طریق این شورا نگرش ایرانیان به صورت موج های اول تا چهارم در حال اجراست و انتظار می رود وقتی این پایش به استان ها می رسد پیمایش ها تحلیل ثانوی شوند.

 

این مقام کشوری افزود: انتظار می رود تحلیل ثانوی پایش های ملی  در استان ها پیگیری شود و اعضای شورا به پیمایش های منطقه ای و خاص تعلق خاطر نشان دهند.

 

صالحی ادامه داد: امکان اختلاف نظرهایی در میدان پیمایش ها وجود دارد و همانطور که در حوزه بهداشت مرکز پایش داریم سعی داریم در حوزه فرهنگ عمومی هم مرکز پایش داشته باشیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از جهت گیری ها وزارتخانه تقویت سیستم پایش در مرکز و استان هاست گفت: تلاش می شود که مجموعه کشور احساس کنند مجموعه پایش ها شورای فرهنگ عمومی است.

 

به گفته وی حل مشکلات و آسیب های اجتماعی از طریق هم افزایی دستگاه های اجرایی و به جهت اینکه آسیب های اجتماعی در سطح ملی و استانی مشاهده می شود سعی شود این اسیب ها در استان بررسی و راهکارهای معقول ارائه شود.

 

صالحی به طلاق و نزاع به عنوان بخشی از آسیب های اجتماعی در کشور اشاره کرد و افزود : افزایش سواد رسانه ای در شورای فرهنگ عمومی مورد تاکید قرار گرفته است.

 

صالحی با اشاره به اینکه زیرساخت توسعه اجتماعی، توسعه فرهنگ عمومی است، گفت: باید فرهنگ منافع ملی در بین عموم تقویت شود.

 

به گفته وی اکنون در شرایطی هستیم که استکبار جهانی بر ایران تحمیل کرده است و اینکه منافع ملی را بیشتر مورد توجه قرار دهیم یک حوزه فرهنگ عمومی است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مولفه های مورد تاکید رهبری در نامگذاری های سال اشاره کرد و گفت: فرهنگ ایثار، کار دسته جمعی، انظباط اجتماعی در این شورا مورد تاکید است.

 

به گفته وی، حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی از طریق توسعه فرهنگی از وظایف شورای فرهنگ عمومی است و استان زنجان به جهت شرایط خوبی که در شاخص های سلامت اجتماعی و دینی دارد می تواند پایلوت حوزه عمل شورای فرهنگ عمومی باشد.