
کانون حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
مسجد مسلم ابن عقيل(ع)
امتياز فهما (1401) : 42693 امتياز (از 240 هزار)
امتياز فهما (1400) : 19790
رتبه سال (1399) : شايسته تقدير

خوشنویسی در ایران
خوشنويسي در ايران بعد از فتح اسلام
تاریخ انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان انتشار : 09:24:00
در ایران بعد از فتح اسلام، خطّاطی به شیوهٔ نسخ وجود داشت. در پرتو حمایت ابوبکر بن سعد زنگی در فارس، دهها نسخه قرآن خطی به وجود آمد. در زمان حکومت ایلخانیان، به دلیل نفوذ هنر چین و سلطهٔ مغولها، اوراق مُذهّب کتابها، نخستین بار با نقشهای تزیینی زینت یافت. در زمان حکومت تیموریان در ایران، خط و خوشنویسی اهمیتی ویژه یافت.[۱] میرعلی تبریزی خط نستعلیق را که از ترکیب خط نسخ و تعلیق بهتدریج ایجاد شده بود را قوام بخشید. از شاهزاده بایسنقر میرزا بهعنوان مشهورترین خطاط قرآن در این دوره یاد میشود. آنچه که بهعنوان شیوهها یا قلمهای خوشنویسی ایرانی شناخته میشود بیشتر برای نوشتن متون غیر مذهبی نظیر دیوان اشعار، قطعات ظریف هنری یا برای مراسلات و مکاتبات اداری ابداع شده و بهکار رفتهاست. این در حالی است که خط نزد اعراب و ترکان عثمانی بیشتر جنبه دینی و قدسی داشتهاست. هرچند آنان نیز برای امور منشیگری و غیرمذهبی قلمهایی را بیشتر بهکار میبرند، اما اوج هنرنمایی آنان - بر خلاف خوشنویسان ایرانی- در خط ثلث و نسخ و کتابت قرآن و احادیث قابل رویت است. در ایران نیز برای امور مذهبی مانند کتابت قرآن یا احادیث و روایات و همچنین کتیبهنویسی مساجد و مدارس مذهبی بیشتر از خطوط ثلث و نسخ بهره میگرفتند که نزد اعراب رواج بیشتری دارد. هرچند ایرانیان در این قلمها نیز شیوههایی مجزا و مختص به خود آفریدهاند. در حال حاضر علاقهمندان به هنر خوشنویسی امکان شرکت در کلاسهای انجمن خوشنویسان ایران یا کلاسهای خصوصی توسط استادان مرتبط با این رشته را دارند. برای شرکت در کلاسهای انجمن خوشنویسان ایران باید به دفاتر این انجمن در محل سکونت خود مراجعه کنید.
نام کانون: حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
نام مدیر: سيد علي معيني