masajed

کانون ثامن الائمه(ع)

مسجد الرضا(ع)


امتياز فهما (1401) : 4130 امتياز (از 240 هزار)

امتياز فهما (1400) : 6643

دنبال کننده: 233 کاربر

عضویت در کانون

اعضای کانون: 326 نفر

روز آزاد سازی سوسنگرد شهر عاشقان شهادت

روز آزاد سازی سوسنگرد شهر عاشقان شهادت

تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲
26 آبان ماه سالروز آزاد سازي سوسنگرد شهر عاشقان مبارک باد
حماسه بزرگ آزادسازي سوسنگرد از جمله نقاط درخشان ، تاريخي
و الهام‌بخش دوران پرفراز و نشيب دفاع مقدس است که با اراده راسخ رزمندگان اسلام و هوشمندي امام خميني(ره) به ثمر نشست و درس ايستادگي و پايداري را به مردمان اين ديار کهن يادآوري کرد.
تحميل جنگي نابرابر به وسيله استکبار جهاني و رژيم بعثي صدام که در سال هاي آغازين حيات جمهوري اسلامي و در شرايطي که کشور هنوز از فتنه ها و غائله هاي ضدانقلاب فارغ نشده بود، مهم ترين بحران فراروي انقلاب اسلامي و ملت ايران بود . در آخرين روز شهريور ۱۳۵۹ خورشيدي و در حالي که يکي ۲ ساعت از ظهر گذشته بود، ارتش رژيم بعثي با استعداد بالغ بر ۱۲ لشکر به سراسر نوار مرزي غرب ايران از شمالي‌ترين نقطه تا جنوبي‌ترين آن هجوم آورد
در اين تهاجم، ارتش بعث با استعدادي شامل لشکرهاي ۳، ۹ و ۱۰ زرهي ۱ و ۵ مکانيزه و تيم‌هاي ۳۱ و ۳۳ نيروي مخصوص از سه محور به جبهه جنوب حمله کرد. هدف اصلي متجاوزان در محور شمالي جبهه جنوب، دستيابي به شهر راهبردي دزفول در محور مياني اشغال شهر اهواز و در محور جنوبي افزون بر تصرف سواحل شمالي اروندرود، اشغال شهرهاي خرمشهر و آبادان در قسمت شرقي اروند رود بود.
هنگامي که خبر اشغال سوسنگرد به امام خميني(ره) مي رسد، ايشان در پاسخ فرمودند: فردا سوسنگرد بايد آزاد شود. به همين دليل در حالي که جبهه سوسنگرد وضعيت بحراني و حساسي داشت، رزمندگان جوان و انقلابي به پيام مراد خود لبيک گفتند و براي اجراي فرمان امام(ره) براي دفع تجاوز دشمن آماده شدند.
حضورميداني و نقش ارزنده و محوري حضرت آيت‌الله خامنه اي دراين عمليات پيروزمندانه که در آن زمان نماينده وقت امام در شوراي عالي دفاع بودند، همراه با شجاعت و شهامت مصطفي چمران که از فرماندهان آن عمليات افتخار آميز بود، زمينه خَلق حماسه شگفت‌آور آزادي سوسنگرد در شرايط بسيار سخت و غيرقابل باور را فراهم کرد و تيرخلاصي به صدام معدوم وارد آورد.
شهيد چمران در خصوص آزادسازي سوسنگرد اظهار مي کند: اين پيروزي بزرگ، نتيجه قطعي همکاري و هماهنگي نزديک ميان نيروهاي ارتش و نيروهاي مردمي (سپاه و چريک) بود. هيچ‌يک به‌تنهايي قادر نبود چنين موفقيتي را تامين کند.
پس از شکست محاصره سوسنگرد، ارتش بعث از حالت تهاجمي به حالت دفاعي تغيير روش داد و در تمامي منطقه ها، اقدام به ايجاد مواضع مستحکم پدافندي کرد و اينگونه پرونده بلندپروازي‌هاي حزب بعث براي اشغال خوزستان بسته شد. عمليات آزادسازي سوسنگرد با تکيه بر مقاومت، ايثار و ازخودگذشتي رزمندگان اسلام به پيروزي رسيد.
ياد همه شهداي دوران پرافتخار دفاع مقدس به خصوص شهداي آزادسازي سوسنگرد را گرامي مي‌داريم.