masajed

کانون جواد آل محمد(ع)

مسجد امام جواد(ع)


امتياز فهما (1401) : 1301 امتياز (از 240 هزار)

امتياز فهما (1400) : 7425

دنبال کننده: 18 کاربر

عضویت در کانون

اعضای کانون: 39 نفر

رونق مسجد امام جواد(ع) با طرح‌های دانش بنیان

رونق مسجد امام جواد(ع) با طرح‌های دانش بنیان

تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
مسجد پايگاه بزرگ مسلمانان به شمار مي رود و در وصف اهميت آن همين بس که پيامبر مکرم اسلام (صلي الله عليه و آله وسلم) فرمودند: «مساجد بازاري از بازار آخرت است که کالاي آن مغفرت و ارمغان آن بهشت است».



دشمن نيز به خوبي از نقش مساجد در انسجام و اتحاد مسلمانان مطلع است چرا که امروز در برابر تمامي هجمه هاي فرهنگي و دسيسه هاي رسانه اي، فعالان مساجد قد علم کردند.



به طور قطع وجود مسجد در محلات موجب مي شود برنامه هاي فرهنگي، ديني، سياسي و اجتماعي در آن محل پربارتر و با مسئوليت پذيري بيشتر دنبال شود.



در سال‌ هاي نخست انقلاب اسلامي، مسجد علاوه بر آنکه محل عبادت به شمار مي رفت محلي براي ارشاد، مبارزه و تعليم نيز بود.



در حالي که اين مهم طي سال هاي اخير کمرنگ تر شده بود شيوع ويروس کرونا تلنگري ديگري براي مسئولان بود تا بار ديگر نقش اثرگذار مساجد و بچه هاي مسجد را به ياد آورند.



در حالي که پس از شيوع کرونا مسئولان خسته با تکيه بر صندلي مسئوليت به دنبال راهکاري براي مهار ويروس کرونا بودند اين جوانان دلسوز و انقلابي بودند که جلوتر از مسئولان آستين همت و اراده را بالا زدند و براي مقابله با اين ويروس منحوس از سلامتي خود گذر کردند تا سلامت را براي جامعه به ارمغان بياورند.



فعاليت هاي اثربخش کانون فرهنگي و هنري جواد آل محمد(صلي الله عليه و آله وسلم) آزادشهر بهانه اي شد تا گفتگويي را با «محمدجواد سديدي»، مدير اين کانون فرهنگي هنري اختصاص دهيم که در ادامه از نظر مي گذرانيد؛
اقدام جهادي بچه هاي مسجد امام جواد(ع) براي مقابله با کرونا

*از ابتداي شيوع کرونا تاکنون براي مقابله با کرونا چه اقداماتي توسط کانون شما انجام شده است؟

از 20 اسفندماه و از همان ابتداي شيوع ويروس کرونا براي مقابله با اين ويروس منحوس وارد ميدان شديم، در مرحله نخست که هنوز مساجد تعطيل نشده بود نسبت به ضدعفوني مسجد اقدام کرديم و اقدامات بهداشتي و فاصله گذاري اجتماعي را براي نمازگزاران توضيح داديم تا از شيوع اين بيماري جلوگيري شود.



در ادامه ضدعفوني محله را در دستور کار قرار داديم و اماکن شلوغ و پرتردد که امکان آلودگي در آن بيشتر بود را ضدعفوني و گندزدايي کرديم.



در مرحله بعدي با توجه به احساس نياز جامعه به اقلام بهداشتي تصميم گرفتيم در حد توان براي توليد ماسک اقدام کنيم در همين راستا با يک خياطي هماهنگ شديم و با تهيه پارچه براي دوخت ماسک گام برداشتيم که در مجموع حدود يک هزار و 500 ماسک توليد و پخش شده است.



همچنين توزيع بسته هاي بهداشتي حاوي اقلام مختلف اعم از دستکش، دستمال کاغذي، مايع ضدعفوني کننده و غيره از ديگر اقدامات ما بود که در اين بخش نيز 300 بسته بهداشتي تهيه و بين مردم توزيع شده است.



*در مقابله با کرونا چند نفر با شما همکاري داشتند؟

حدود 30 نفر در امر مقابله با کرونا با ما مشارکت داشتند.



*قطعاً اين افراد داوطلبانه و براساس خواسته شخصي در اين کار خيرخواهانه مشارکت داشتند انگيزه و هدف از حضور در ميدان مقابله با کرونا و اين کار جهادي را چه چيزي عنوان مي کردند؟

شايد برايتان جالب باشد همه کساني که براي مقابله با کرونا با ما همکاري داشتند از قشر مذهبي و جزو بچه هاي مسجد نبودند شايد برخي از اين افراد ظاهر مذهبي هم نداشتند اما براي کمک به هم نوع و حس انسان دوستانه وارد ميدان شدند.



از طرفي مقام معظم رهبري فرمودند کمک به سلامت جامعه و عدم شيوع اين بيماري، حسنه است و در نقطه مقابل هر چيزي که به شيوع اين بيماري کمک کند سيئه است و همين پيام معظم له کافي بود تا بچه هاي مسجد پا به عرصه مقابله با کرونا بگذارند و به سلامت جامعه کمک کنند.



در واقع ما فرمان رهبر معظم انقلاب را يک امر ديني و واجب کفايي دانستيم و در لبيک به فرمان معظم له براي مقابله با کرونا احساس وظيفه کرديم.
توزيع روزانه ۱۰۰ پرس غذاي گرم بين افراد بي خانمان/ توزيع ۲۰۰ بسته غذايي در لبيک به فرمان رهبر انقلاب

* لطفا اقدامات انجام شده در رزمايش کمک مؤمنانه را هم تشريح کنيد؟

همزمان با ضدعفوني و گندزدايي اماکن عمومي و پرتردد با افراد بي خانمان و کارتن خواب مواجه مي شديم و همين مسئله موجب شد تا يکي از فعالان مسجد ما به صورت خودجوش در حد توان در منزل خود براي پخت غذاي گرم اقدام کند و غذاي طبخ شده را بين اين افراد توزيع مي کرد.



پس از آنکه مقام معظم رهبري فرمان رزمايش مواسات و همدلي را صادر کردند ما از اين بزرگوار درخواست کرديم طبخ غذاي گرم را گسترش دهيم و اين اقدام را در مسجد محل پيگيري کنيم.



به همين منظور روزانه 100 پرس غذاي گرم در آشپزخانه مسجد طبخ و بين افراد نيازمند و آسيب ديده از کرونا توزيع شد که تاکنون 2 هزار پرس غذاي گرم طبخ و توزيع شده است.



همچنين اجراي طرح «نذر نان» از ديگر اقداماتي بود که در اين طرح طبق هماهنگي انجام شده با نانوايي محل هزينه نان تقبل مي شد و در اين طرح افراد نيازمند شناسايي و نان رايگان دريافت مي کردند.



البته قبل از مشارکت ما نيز نانوايي هاي محله اين اقدام خداپسندانه را انجام مي دادند و مردم محله در اجراي اين طرح مشارکت داشتند که رزمايش مواسات موجب شد ما دامنه اين طرح را گسترده تر کنيم تا افراد نيازمند بيشتري از آن بهره مند شوند.



توزيع بسته هاي غذايي از ديگر اقدامات ما بود که در پنج مرحله 200 بسته غذايي حاوي اقلام ضروري اعم از برنج، روغن، مرغ، حبوبات، مواد ضدعفوني کننده، خرما، قند و چاي را بين نيازمند و افراد آسيب ديده از کرونا در محله توزيع کرديم، همچنين دو گوسفند نيز براي دفع بلا قرباني شد و گوشت آن بين نيازمندان محله توزيع شد.



*بعد از شيوع کرونا بسياري از فعاليت ها تحت تأثير قرار گرفت کدام يک از فعاليت هاي کانوني شما بر اثر کرونا تعطيل شد؟

يکي از اقداماتي که با شيوع کرونا تعطيل شد برپايي نماز جماعت بود ما در کنار نماز جماعت اقدامات فرهنگي مختلف را برنامه ريزي مي کرديم که از جمله آن طرح ها «شنبه هاي کتاب» بود البته پس از شيوع کرونا و تعطيلي مساجد ما بچه هاي مسجد را ترغيب مي کرديم تا اين کار را در محيط منزل ادامه دهند.



تعطيلي مراسم هاي مذهبي به ويژه در ماه مبارک رمضان از ديگر برنامه هايي بود که با شيوع کرونا با تعطيلي مواجه شد.
*امسال توسط مقام معظم رهبري به سال جهش توليد نامگذاري شد به نظر شما مساجد چگونه مي توانند در تحقق شعار سال اثرگذار باشند؟

يک نمونه خوبي که در منطقه ما از تأثير مسجد بر اقتصاد وجود دارد روستاي وامنان است که امام جماعت مسجد روستاي وامنان توانست با کشت زعفران اقتصاد روستا را از ورشکستگي و مهاجرت به شهر نجات دهد.



ما نيز درصدد هستيم از ظرفيت مسجد براي تحقق شعار سال و رونق توليد استفاده کنيم و در حال حاضر در حال ارزيابي و انجام کار تحقيقاتي هستيم.



مي خواهيم پس از شناسايي ظرفيت هاي موجود، اقدامات دانش بنيان و دانش محور را در دستور کار قرار دهيم و اين مهم را در تابستان امسال اجرايي کنيم تا ضمن فعال کردن توليد، زمينه اشتغال جوانان فراهم شود.



*مقام معظم رهبري در فرامين خود به واگذاري مسئوليت به جوانان تأکيد کردند در اين خصوص چه نظري داريد؟

ما به عينه مسئولان بي انرژي و بدون توان اجراي کار را مشاهده کرديم اين در حالي است که اگر يک جوان دلسوز و انقلابي جايگزين اين مسئول خسته مي شد و با انرژي و همت در ميدان عمل حضور مي يافت و مشکلات را از نزديک مشاهده مي کرد به طور قطع بسياري از مشکلات حل مي شد.



متأسفانه ما با کمبود مسئولان جهادي روبه رو هستيم و اين مهم نياز جامعه امروز است.



اگر مسئولان ما با انرژي بيشتر و جهادي تر وارد ميدان مقابله با کرونا مي شدند بهتر از اين مي توانستيم کرونا را مديريت کنيم و چه بسا اين ويروس مجدد نمي توانست اوج بگيرد.



اعزام رايگان برگزيدگان کلاس اربعيني ها به کربلاي معلي

*در حال حاضر شهرستان آزادشهر از لحاظ شيوع ويروس کرونا در چه وضعيتي قرار دارد؟

شهرستان آزادشهر در هفته گذشته در وضعيت سفيد کرونا قرار گرفت تا حدي که نماز جمعه نيز در اين شهر برگزار شد اما متأسفانه شنيده ها حاکي از آن است که مردم پروتکل هاي بهداشتي را رعايت نکردند و مجلس ختم و عروسي در اين شهرستان برگزار شد و همين مسئله شيوع مجدد کرونا را رقم زده است.



متأسفانه مسئولان هم جدي نگرفتند و برخي از دستگاه هاي نظارتي نيز نظارت ها را ناديده گرفتند.



رئيس شبکه بهداشت و درمان آزادشهر در همين هفته گذشته دو هشدار درباره شيوع کرونا صادر کرد که متأسفانه بي توجهي ها موجب شد شهرستان آزادشهر در آستانه وضعيت قرمز کرونا قرار بگيرد.
*نکته پاياني...

براي فصل تابستان با همکاري مساجد فعال شهرستان آزادشهر کلاس هاي اربعيني ها را برگزار مي کنيم، «کلاس هاي اربعيني» برنامه اي است که براي فصل تابستان تدارک ديده شده و منتخبان اين دوره اربعين حسيني به صورت رايگان به کربلا اعزام مي شوند و ساير شرکت کنندگان اين دوره نيز با هزينه کمتري به اربعين مي روند.



در اين دوره برنامه هاي مختف از جمله کتابخواني، اصول عقايد و برنامه هاي تفريحي با رعايت پروتکل هاي بهداشتي در مساجد برگزار مي شود و اگر به دليل شيوع کرونا امکان برگزار دوره حضوري نبود به صورت مجازي برگزار خواهد شد.