
کانون امامزاده سید ابراهیم
مسجد امامزاده سيد ابراهيم
امتياز فهما (1401) : 13058 امتياز (از 240 هزار)
امتياز فهما (1400) : 6565

شهید مطهری پرچمدار منش، اخلاق و الگوی معلمان در جهان معاصر بود
تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
به گزارش روابط عمومي کانون فرهنگي هنري امامزاده سيد ابراهيم(ع) شهر لاهرود، اسماعيل دستگزار در نشست و گفتگو با فعالان اين کانون به مناسبت گراميداشت ياد و خاطره استاد شهيد مطهري (ره) اظهار کرد: ايشان پرچمدار منش، اخلاق و الگوي معلمان در جهان معاصر بود که طبق فرمايش رهبر معظم انقلاب به مسائل فکري تسلط کامل داشت.
وي افزود: هفته معلم فرصتي است تا با اقتباس از اين استاد شهيد، تجليل و پاسداشت از مقام معلم و عالماني که جهت دهندگان متربيان به سوي حيات طيبه و غايت انساني مي باشند را وظيفه خود بدانيم.
دستگزار با استناد به فرمايشات رهبر معظم انقلاب بيان کرد: استاد شهيد مطهري(ره)، بزرگ مردي دانشمند، متفکر، فيلسوف، فقيه و واقعا عالم بود. اين خصوصيات در اين بزرگوار وجود داشت اما آن خصوصيت خيلي مهم و ويژگي ايشان اين بود که هم توليد فکر و هم نشر فکر مي کرد.
مدير کانون فرهنگي و هنري امامزاده سيدابراهيم خراساني(ع) لاهرود در ادامه به ويژگيهاي معلم نمونه اشاره کرد و گفت: احترام به شخصيت و نام شاگردان بسيار مهم و حائز اهميت است که يک معلم کاردان و وظيفهشناس معمولاً راجع به نام، نسب، فاميلي، شهر، احوال و مشخصات دانشآموزان در جلسه درس خود، اطلاعاتي را کسب کرده و از آن در ارائه درس خوب بهره ميگيرد، بهويژه آنکه اگر آنان را با قشنگترين نامشان صدا بزند و محترمانه خطاب کند و از توهين و تحقير آنان بپرهيزد و در تکريم آنان بکوشد.
وي يادآور شد: در سوره حجرات آمده است«اي کساني که ايمان آورده ايد! نبايد گروهي از مردان شما گروه ديگر را مسخره کنند، شايد آن ها از اين ها بهتر باشند و نه زناني زنان ديگر را، شايد آنان بهتر از اينان باشند و يکديگر را مورد طعن و عيبجويي قرار ندهيد و با القاب زشت و ناپسند يکديگر را ياد نکنيد، بسيار بد است که بر کسي پس از ايمان نام کفرآميز بگذاريد و آن ها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند!»
دستگزار تاکيد کرد: تکريم و خطاب کردن محترمانه، نوعي تجليل از شخصيت شاگردان است که علاوه بر جذب قلوب آنان، اعتماد بهنفس را نيز در وجودشان تقويت ميکند و در کمال شخصيتشان مؤثر است.
مدير کانون فرهنگي و هنري امامزاده سيدابراهيم خراساني(ع) لاهرود، عشق به تربيت و گريز از دنياپرستي را از ديگر ويژگيهاي معلم نمونه دانست و افزود: مربي و معلم حقيقي همواره به کار خود عشق ميورزد و هرگز جايگاه مقدس تعليم و تربيت را وسيلهاي براي رسيدن به مطامع دنيوي قرار نميدهد. البته متوليان امر تربيت بايد مسائل و مشکلات دنيوي معلمان را برطرف کنند، اما او خود هرگز رسيدن به زخارف دنيوي را هدف اصلي قرار نميدهد، چراکه ميداند خداوند متعال وعده فرموده است، کسي که بهرههاي آخرت را بخواهد، ما نيز به تلاشهاي او برکت و افزايش ميدهيم و بر محصولش ميافزاييم و کسي که فقط بهره دنيا را بطلبد. کمي از آن به او ميدهيم، اما در آخرت هيچ بهرهاي ندارد.
وي با بيان اينکه يک معلم نمونه بايد عامل به گفتهها باشد، تصريح کرد: حضرت امام صادق(ع) در تفسير آيه «إِنَّمَا يَخْشَي اللهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء» فرمود: دانايان و راهنمايان خداشناس و بيمناک از او، عبارت از کساني هستند که عمل آنها گفتار آنها را تأييد کرده و با آن هماهنگي دارد. اگر کردار کسي، گفتار او را تأييد نکند و ميان کردار و گفتارش ناهماهنگي مشهود شود، نميتوان عنوان عالم دانشمند و معلم و مربي جامعه بر او اطلاق کرد.
دستگزار، سعه صدر را از ديگر ويژگيهاي يک معلم نمونه عنوان کرد و گفت: تعليم و تربيت کار آساني نيست، مسئوليتي دشوار است که هر کس، توان پذيرفتن آن را ندارد. کار آموزش صبر، تحمل و شرح صدر ميخواهد. شرح صدر يعني ظرفيت روحي بسيار بلند و تحمل بسيار زياد داشته باشيم. وقتي حضرت موسي(ع) مأمور اصلاح و تربيت فرعون شد، احساس کرد که بار بسيار سنگين بر دوشش نهاده شده است. از اينرو، چنين از خدا درخواست کرد: خدايا، به من شرح صدر عنايت کن. کارم را آسان کن و از زبان من گره بگشاي تا حرفهايم را بفهمند.
مدير کانون فرهنگي و هنري امامزاده سيدابراهيم خراساني(ع) لاهرود خاطرنشان کرد: حضرت موسي(ع) براي اصلاح و رويارويي با فرعون به جاي لشگر، از خدا شرح صدر ميخواهد تا دلي به وسعت دريا داشته باشد که بتواند در برابر مشکلات بردبار باشد.
وي بيان کرد: نتيجه مي گيريم که از آيات و روايات به وضوح پيداست که علم وعلم آموزي از اهميت فراواني برخوردار است.تا آنجا که علم را تضمين کننده سعادت انسان ها دانسته اند. چه بسا که تنها علما و دانشمندان از خداوند خوف و وحشت دارند. کلامي الهي را بهتر و خوبتر مي فهمند و قدرت و عظمت خداوند را بهتر درک مي کنند.
دستگزار در خاتمه ابراز اميدواري کرد: انتظار مي رود معلمان و مربيان جامعه به طور جدي تر، تعليم و تربيت قرآن مدار را در دل و جان فرزندان اين مرز و بوم جا دهند. آيات خداوند را بر فطرت پاک آنان تلاوت کنند و اساس کار خود را بر مبناي کتاب انسان ساز و آسماني قرآن قرار دهند تا رسيدن به سرمنزل مقصود و پيمودن راه کمال سهل تر و دست يافتني تر و هدف تعليم و تربيت محقق تر شود.
وي افزود: هفته معلم فرصتي است تا با اقتباس از اين استاد شهيد، تجليل و پاسداشت از مقام معلم و عالماني که جهت دهندگان متربيان به سوي حيات طيبه و غايت انساني مي باشند را وظيفه خود بدانيم.
دستگزار با استناد به فرمايشات رهبر معظم انقلاب بيان کرد: استاد شهيد مطهري(ره)، بزرگ مردي دانشمند، متفکر، فيلسوف، فقيه و واقعا عالم بود. اين خصوصيات در اين بزرگوار وجود داشت اما آن خصوصيت خيلي مهم و ويژگي ايشان اين بود که هم توليد فکر و هم نشر فکر مي کرد.
مدير کانون فرهنگي و هنري امامزاده سيدابراهيم خراساني(ع) لاهرود در ادامه به ويژگيهاي معلم نمونه اشاره کرد و گفت: احترام به شخصيت و نام شاگردان بسيار مهم و حائز اهميت است که يک معلم کاردان و وظيفهشناس معمولاً راجع به نام، نسب، فاميلي، شهر، احوال و مشخصات دانشآموزان در جلسه درس خود، اطلاعاتي را کسب کرده و از آن در ارائه درس خوب بهره ميگيرد، بهويژه آنکه اگر آنان را با قشنگترين نامشان صدا بزند و محترمانه خطاب کند و از توهين و تحقير آنان بپرهيزد و در تکريم آنان بکوشد.
وي يادآور شد: در سوره حجرات آمده است«اي کساني که ايمان آورده ايد! نبايد گروهي از مردان شما گروه ديگر را مسخره کنند، شايد آن ها از اين ها بهتر باشند و نه زناني زنان ديگر را، شايد آنان بهتر از اينان باشند و يکديگر را مورد طعن و عيبجويي قرار ندهيد و با القاب زشت و ناپسند يکديگر را ياد نکنيد، بسيار بد است که بر کسي پس از ايمان نام کفرآميز بگذاريد و آن ها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند!»
دستگزار تاکيد کرد: تکريم و خطاب کردن محترمانه، نوعي تجليل از شخصيت شاگردان است که علاوه بر جذب قلوب آنان، اعتماد بهنفس را نيز در وجودشان تقويت ميکند و در کمال شخصيتشان مؤثر است.
مدير کانون فرهنگي و هنري امامزاده سيدابراهيم خراساني(ع) لاهرود، عشق به تربيت و گريز از دنياپرستي را از ديگر ويژگيهاي معلم نمونه دانست و افزود: مربي و معلم حقيقي همواره به کار خود عشق ميورزد و هرگز جايگاه مقدس تعليم و تربيت را وسيلهاي براي رسيدن به مطامع دنيوي قرار نميدهد. البته متوليان امر تربيت بايد مسائل و مشکلات دنيوي معلمان را برطرف کنند، اما او خود هرگز رسيدن به زخارف دنيوي را هدف اصلي قرار نميدهد، چراکه ميداند خداوند متعال وعده فرموده است، کسي که بهرههاي آخرت را بخواهد، ما نيز به تلاشهاي او برکت و افزايش ميدهيم و بر محصولش ميافزاييم و کسي که فقط بهره دنيا را بطلبد. کمي از آن به او ميدهيم، اما در آخرت هيچ بهرهاي ندارد.
وي با بيان اينکه يک معلم نمونه بايد عامل به گفتهها باشد، تصريح کرد: حضرت امام صادق(ع) در تفسير آيه «إِنَّمَا يَخْشَي اللهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء» فرمود: دانايان و راهنمايان خداشناس و بيمناک از او، عبارت از کساني هستند که عمل آنها گفتار آنها را تأييد کرده و با آن هماهنگي دارد. اگر کردار کسي، گفتار او را تأييد نکند و ميان کردار و گفتارش ناهماهنگي مشهود شود، نميتوان عنوان عالم دانشمند و معلم و مربي جامعه بر او اطلاق کرد.
دستگزار، سعه صدر را از ديگر ويژگيهاي يک معلم نمونه عنوان کرد و گفت: تعليم و تربيت کار آساني نيست، مسئوليتي دشوار است که هر کس، توان پذيرفتن آن را ندارد. کار آموزش صبر، تحمل و شرح صدر ميخواهد. شرح صدر يعني ظرفيت روحي بسيار بلند و تحمل بسيار زياد داشته باشيم. وقتي حضرت موسي(ع) مأمور اصلاح و تربيت فرعون شد، احساس کرد که بار بسيار سنگين بر دوشش نهاده شده است. از اينرو، چنين از خدا درخواست کرد: خدايا، به من شرح صدر عنايت کن. کارم را آسان کن و از زبان من گره بگشاي تا حرفهايم را بفهمند.
مدير کانون فرهنگي و هنري امامزاده سيدابراهيم خراساني(ع) لاهرود خاطرنشان کرد: حضرت موسي(ع) براي اصلاح و رويارويي با فرعون به جاي لشگر، از خدا شرح صدر ميخواهد تا دلي به وسعت دريا داشته باشد که بتواند در برابر مشکلات بردبار باشد.
وي بيان کرد: نتيجه مي گيريم که از آيات و روايات به وضوح پيداست که علم وعلم آموزي از اهميت فراواني برخوردار است.تا آنجا که علم را تضمين کننده سعادت انسان ها دانسته اند. چه بسا که تنها علما و دانشمندان از خداوند خوف و وحشت دارند. کلامي الهي را بهتر و خوبتر مي فهمند و قدرت و عظمت خداوند را بهتر درک مي کنند.
دستگزار در خاتمه ابراز اميدواري کرد: انتظار مي رود معلمان و مربيان جامعه به طور جدي تر، تعليم و تربيت قرآن مدار را در دل و جان فرزندان اين مرز و بوم جا دهند. آيات خداوند را بر فطرت پاک آنان تلاوت کنند و اساس کار خود را بر مبناي کتاب انسان ساز و آسماني قرآن قرار دهند تا رسيدن به سرمنزل مقصود و پيمودن راه کمال سهل تر و دست يافتني تر و هدف تعليم و تربيت محقق تر شود.