masajed

کانون محراب اندیشه

مسجد چهارده معصوم(ع)


امتياز فهما (1401) : 5359 امتياز (از 240 هزار)

امتياز فهما (1400) : 8792

رتبه سال (1398) : شايسته تقدير

دنبال کننده: 5 کاربر

عضویت در کانون

اعضای کانون: 144 نفر

برکات همجواری کانون و مسجد//مسجد محراب اندیشه است نه عبادت صرف

برکات همجواری کانون و مسجد//مسجد محراب اندیشه است نه عبادت صرف

تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
نگين زيبايي که تقريبا در مرکز شهرک جوان و تازه ساخت "پرواز" شهرستان تبريز مي درخشد و محل حضور و فعاليت صدها جوان و نوجوان است، به نام "چهارده معصوم" عليهم السلام مزين شده است.
اين مسجد که با مناره هاي بلند خود نماد انساني است که خاضعانه دست به طلب از پروردگار خود برداشته، نشان استعانت و طلب مردم نمازگزاري است که بيش ترين درصد آن را جوانان تشکيل مي دهند و اين جوانان با حضور در اين مکان مقدس تمناي عافيت و کامراني از رب خود دارند.
شايد حضور اين همه جوان که نيازمند محلي براي استفاده از انرژي و شور جواني و همچنين در جستجوي کانوني امن و پربار براي رشد و تربيت خود بودند، موجب ايجاد جرقه اي در ذهن هيئت امناي مسجد چهارده معصوم شهرک پرواز شهرستان تبريز براي تشکيل کانون شد.
تجمع و گرد آمدن جوانان همراه با فعاليت هاي مذهبي، فرهنگي، ديني و قرآني نام اين مکان را مزين به " کانون فرهنگي هنري " کرد تا اين مکان محل تجمع تاثيرگذارترين اقشار جامعه در حساس ترين، ناب ترين و پرشور ترين برهه زندگي خود (جواني) باشد.


آنچه در هنگام شنيدن واژه محراب در ذهن عجول بشر تداعي مي شود، سجده و راز و نياز و عبادت و اوج عبوديت است، ولي زيبايي عنوان کانون مستقر در مسجد چهارده معصوم شهرک پرواز تبريز در "محراب انديشه" بودن آن است. همان محور و انتظاري که از محلي مملو از شور جواني و دل بي آلايش و پاک جوانان فعال در اين مکان مد نظر است و ذهن را جهش مي دهد به حديثي پربار با اين مضمون که يک لحظه انديشه و تفکر را گرامي تر و پرارزش تر از 70 سال عبادت مي شمارد و اين کانون هر دو محور را همزمان پيگيري مي کند، هم عبادت و هم فکر و انديشه و علم آموزي را.


مسئوليت چنين مکاني با اين جذبه براي جمع کردن حضور پرشور جوانان را فردي به عهده دارد که کارشناس حقوق قضايي و کارشناسي ارشد حقوق خصوصي است و اين تحصيلات هم راه و رسم دنيا را به آدمي مي آموزد و هم راه و رسم عقبي را که حاصلش مديريت پربار اين مکان است.
محمود عادلي، مدير مسئول کانون فرهنگي هنري محراب انديشه تبريزکه بيش از 12 سال است مديريت اين کانون فرهنگي هنري را برعهده دارد با اشاره به برنامه هاي اين کانون به خبرنگار شبستان گفت: اعضاي اين کانون از لحاظ سطح علمي همچون سطح اعتقادي داراي زمينه اي بالقوه هستند. اکثر اعضاي اين کانون را افرادي با تحصيلات ليسانس و بالاتر تشکيل مي دهند و هر سال بسياري از اعضاي کتابخانه اين کانون با رتبه هاي خوب در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي پذيرش مي شوند.

تداعي زيباترين انديشه ها

کانون هاي فرهنگي هنري در جوار مساجد براي رشد ديني، اعتقادي، فرهنگي و علمي جوانان پراستعداد ايران اسلامي تلاش مي کنند و استعداد ها و توانايي هاي بالقوه اعضاي کانون ها در سايه مديريت مديران مسئول و متدين بالفعل و شکوفا مي شود و مساجد نه تنها زيباترين عبادات را در خود مي پروراند بلکه زيباترين انديشه ها را نيز تعالي مي بخشد.


عادلي مساجد را داراي کارکردهاي فرهنگي و آموزشي بسياري در جامعه دانست و براي همين نقش کانون فرهنگي هنري مساجد را در تربيت جوانان و نوجوانان بسيار مهم برشمرد و معتقد است: افرادي که بيشتر به مسجد رفت و آمد دارند، کمتر حقوق ديگران را ضايع کرده و زندگيشان با نظم بيشتري توأم است و آثار و رفتار ديني و برکات حضور در فضاي معنوي مساجد در زندگي اجتماعي آنان به چشم مي خورد.


وي راهکارهاي جذب جوانان به مساجد را در چند مولفه بيان کرد و گفت: ائمه جماعات مساجد به عنوان رکن اصلي اين مراکز تبليغي و ترويجي بايد افرادي جوان، پرانرژي و با سواد باشند و اگر هم افرادي سالخورده اند، بايد معلم فضل و اخلاق باشند. هيئت امناي مساجد نيز به عنوان بازوان اجرايي امام جماعت بايد افرادي توانمند و خلاق باشند. اخلاق خادمان و نظافت و پويايي مساجد به ويژه در مناسبت ها از ديگر عوامل تأثيرگذار در جذب جوانان به مسجد است.


عادلي با تاکيد بر لزوم ايجاد فضاي شاد و اميد بخش در مساجد خاطرنشان مي کند: داشتن برنامه هاي متنوع و ائمه جماعات آشنا به مسايل روز با تحليل هاي منصفانه مي تواند ارتباط جوانان و مساجد را تقويت کند. از سوي ديگر نيز فضاهاي ورزشي و هنري که در برخي مساجد وجود دارد، موجب حضور مستمر آنان در اين مراکز مي شود. بايد اين موضوع که کارکرد مسجد فقط اقامه نمازجماعت نيست، تبيين شود اگرچه مهم ترين رسالت آن است اما با برنامه هاي جانبي و متنوع مي توان ساير کارکردهاي مساجد را احيا کرد.


به گفته عادلي کانون فرهنگي هنري و تخصصي محراب انديشه تبريز در سال 1377 با امکاناتي چون کتابخانه و قرائتخانه تأسيس و بعد از گذشت پنج سال و فعاليت چشمگير در زمينه هاي فرهنگي هنري به عنوان کانون فرهنگي هنري و کتابخانه اي محراب انديشه در ستاد عالي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد کشور به ثبت رسيد که کانون با حمايت و پشتيباني حجت الاسلام شيخ حسين صحيفه، امام جماعت مسجد 14 معصوم(ع) در طبقه همکف مسجد 14 معصوم(ع) تاسيس شد.


اين کانون به متراژ 130 متر مربع فضاي مطالعه و 75 متر مربع مخزن کتب و اتاق هاي مديريت کانون و امور تخصصي کانون و تقريبا حدود 7هفت هزار جلد کتاب و جذب سالانه بيش از 270 نفر عضو فعال، داير است و کتابخانه کانون فرهنگي هنري محراب انديشه تبريز در هر شبانه روز 16 ساعت ميزبان اعضا و مراجعه کنندگان است که با اجراي برنامه هاي مختلف سالانه به بيش از يک هزار نفر عضو جوان و نوجوان خدمات ارايه مي کند.
تاسيس چنين مراکزي درکنار مساجد، نسل جوان را با مساجد پيوند مي دهد. هر قدر در مساجد جاذبه هاي معنوي و مورد قبول جوانان تقويت شود، آسان تر و سريع تر مي توان آنها را به مساجد سوق داد واين پيوند را استمرار بخشيد.

ازبرگزاري برنامه هاي مناسبتي تا نمايشگاههاي متنوع

کانون فرهنگي هنري محراب انديشه علاوه بر فعاليت فرهنگي هنري، کتابخانه و قرائتخانه در انجام فعاليت هاي تخصصي در زمينه برگزاري مناسبت ها، همايش ها، نمايشگاه ها و اردوهاي داخل استاني و کشوري نيز بسيار موفق و شاخص عمل کرده است از همين رو از سال 1388 با انتخاب اين کانون به عنوان کانون تخصصي همايش ها، مراسمات، نمايشگاه و اردوها توسط دبيرخانه کانون هاي فرهنگي هنري استان آذربايجان شرقي به عنوان کانون تخصصي فعاليت خود را ادامه داد.


از فعاليت هاي شاخص اين کانون که به صورت پربار و موفق در سطح استان آذربايجان شرقي اجرا شده است مي توان به برگزاري همايش افتتاحيه و توجيهي طرح تابستاني اوقات فراغت آسماني ها به همراه تجليل از فعالان اين عرصه و نخبگان کانون هاي فرهنگي هنري استان، محفل انس با قرآن با حضور قاريان برجسته بين المللي و استاني و اردوي کشوري آموزش روحانيان و ائمه جماعت کانون هاي فرهنگي هنري مساجد با عنوان سفيران آسماني، برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي کانون فرهنگي هنري مساجد اشاره کرد.


جوانان مسجد چهارده معصوم و کانون فرهنگي هنري محراب انديشه با ذهني پرشور و خلاق شکوه و زيبايي مناسبت هاي ديني و مذهبي و ملي همچون اعياد، وفيات و ايام پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي را در تلالو نور چراغ ها و ريسه هايي که با شور جوانيشان اطراف مسجد و محل آراسته اند، نمايان مي کنند.


هيئت عزاداري با عنوان قافله عشق که در مسجد چهارده معصوم فعاليت مي کند، برگزارکننده کاروان هاي زيارتي اماکن مقدس همچون مشهد مقدس، قم و جمکران، کربلاي معلا و سوريه است. همچنين اجراي طرح تلاوت نور و تفسير قرآن و نهج البلاغه به صورت مستمر توسط حجت الاسلام حسين صحيفه، امام جماعت مسجد همه روزه بعد از نماز مغرب و عشا با حضور جوانان و نوجوانان و همچنين نمازگزاران در محل مسجد چهارده معصوم نشان از پيوند عميق اين کانون با هويت عبادي مسجد دارد.