masajed

کانون امام باقر (ع)

مسجد ايت الله طالقاني (ره)


امتياز فهما (1401) : 156 امتياز (از 240 هزار)

امتياز فهما (1400) : 600

دنبال کننده: 1 کاربر

عضویت در کانون

اعضای کانون: 772 نفر

درباره پایگاه هوایی عین‌الاسد چه می‌دانیم؟

درباره پایگاه هوایی عین‌الاسد چه می‌دانیم؟

تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸
پايگاه هوايي عين‌السد (به فارسي به معناي چشم شير)، پايگاهي است که اصلي‌ترين بخش حمله موشکي بامداد روز ۱۸ دي ماه ۱۳۹۸ مصادف با هفت ژانويه ۲۰۲۰ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در انتقام خون حاج قاسم سليماني و ياران شهيدش، نسبت به اين پايگاه صورت گرفت.

اين پايگاه از نظر جغرافيايي در ۱۶۰ کيلومتري غرب بغداد، در استان الانبار، در شهرستاني به نام هيت و در ۸ کيلومتري روستايي به نام خان‌البغدادي است.

اين پايگاه يکي از پنج پايگاه بزرگي بود که عراق به عنوان درس عبرتي از جنگ بين اعراب و اسرائيل، از سال ۱۹۷۵ براي ساختن آن برنامه‌ريزي کرد و گفته شده که در سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۰ توسط کمپاني‌هاي دولتي يوگسلاو و با هزينه‌اي معادل ۲۸۰ ميليون دلار آمريکا براي اين کشور ساخته شده است. نام اين پايگاه در آن زمان، القادسيه بود که به ياد نبرد معروف اعراب و ايرانيان به اين نام گذاشته شده بود. بعد از آن براي مدتي اين پايگاه به عنوان Objective Webster شناخته شد و حالا عين الاسد نام دارد.

عين الاسد، بزرگ‌ترين پايگاه فعلي نيروهاي آمريکايي در عراق است که مساحت آن به اندازه منطقه سبز بغداد يعني حدودا ۱۰ کيلومتر مربع است. اين پايگاه توسط نيروهاي عراقي نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد و پيش از اين توسط نيروهاي بريتانيا نيز مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

نخستين نيروهايي هم که در جريان عمليات به اصطلاح آزادي عراق، اين پايگاه را تصرف کردند، نيروهاي کشور استراليا بودند. بعد از آن اين پايگاه، توسط نيروهاي آمريکايي مورد تصرف قرار گرفت و دومين پايگاه بزرگ در عمليات عراق بود.

دونالد ترامپ، چند روز پيش از اين پايگاه به عنوان پايگاهي ياد کرده بود که آمريکا ميلياردها دلار براي آن خرج کرده و اگر عراقي‌ها خواهان اخراج نيروهاي آمريکايي از عراق هستند بايد آن هزينه را پرداخت کنند. دونالد ترامپ در ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸ به همراه همسر خود ملانيا از اين پايگاه ديدن کرده بود و در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۹ (يعني در نزديکي ايام کريسمس امسال) نيز معاون رئيس جمهور، مايک پنس به همراه همسر خود از اين پايگاه ديدن کرد.

عين الاسد در مرحله اول حضور آمريکايي‌ها در عراق تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ فعال بود و بعد از آن از سال ۲۰۱۴ و با حضور مجدد آمريکا از سال ۲۰۱۴ به عنوان مقري براي نيروهاي آمريکايي عضو ائتلاف بين‌المللي عليه داعش مورد استفاده قرار گرفت و داعش نيز در چند مورد تلاش کرد که به اين پايگاه حمله کند که اصلي‌ترين مورد آن در دسامبر ۲۰۱۴ بود.