خدمت مومنانه بچه‌های مسجد با طرح ملی «راهکار»/ الزامات کانون‌های مساجد در رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان

خدمت مومنانه بچه‌های مسجد با طرح ملی «راهکار»/ الزامات کانون‌های مساجد در رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان

تاریخ انتشار : ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
سعادتی با بیان‎‌اینکه طرح ملی «راهکار» در دو بسته‌برنامه و ۱۴ محور عملیاتی در کانون‌های مساجد سراسر کشور اجرا می‌شود، گفت: ایجاد نهضت خدمت‌رسانی، تقویت بنیه ایمان، همدلی، کار و ایثار در محیط خانواده و محله به‌صورت خودجوش هدف این طرح مجازی است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام تعطیلی موقت مساجد و فعالیت های مذهبی به دلیل شیوع ویروس کرونا و در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مواسات و کمک مومنانه در ماه مبارک رمضان، طرح ملی «راهکار (رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان)» را اجرا می کند، درباره اهداف، اولویت ها و برنامه های این طرح ملی با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد کانون های مساجد کشور گفتگویی ترتیب داده ایم که بخش اول آن در ادامه می آید:

 

طرح ملی «راهکار» با چه کیفیتی در دستور کار کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور قرار گرفته است؟

 

طرح ملی راهکار شامل 14 برنامه عملیاتی است که در قالب دو بسته‌برنامه و چهار محور ایمان، همدلی، کار و ایثار ارایه شده و مسئولیت اجرای این طرح در هر استان بر عهده مسئول ستاد استانی است.

راه اندازی مرکز تماس و نظارت در ستاد استانی با استفاده از ظرفیت همکاران در هر استان پیش بینی شده است، بدین صورت که همکاران استانی در قالب شبکه رابطین شهرستانی فهما به صورت مستمر و روزانه نسبت به توجیه و اطلاع رسانی طرح به کانون ها و ثبت اقدامات صورت گرفته در سامانه بچه های مسجد و همچنین در قالب پویش مردمی «#بچه_ ها_ مسجد» در فضای مجازی اقدام می کنند.

اطلاع رسانی به کانون های فرهنگی هنری از طریق پیامک، تماس تلفنی و فضای مجازی به منظور مشارکت حداکثری در این طرح نیز پیش بینی شده است. کارشناسان فرهنگی موظف اند ارزیابی و تعیین وضعیت گزارش کانون ها را در سامانه فهما بارگزاری کنند.

 

چه الزاماتی از طریق ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور برای اجرای هر چه بهتر این طرح به ستادهای استانی ابلاغ شده است؟

 

استفاده از شبکه تخصصی کانون ها در موضوعات مرتبط با طرح همچون سلامت، کتاب و کتابخوانی، کارآفرینی فضای مجازی و ... و رعایت اقتضائات و استفاده از خلاقیت ها و ابتکارات باید در اجرای برنامه ها لحاظ شود. همچنین ستاد استانی موظف است در کنار رعایت دستورالعمل های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و نیز مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا، توان خود را بر استفاده از خدمات دیگر دستگاه ها و نیز جلب مشارکت های مردمی و بکارگیری آن در اجرای طرح ملی «راهکار» متمرکز کند.

مستندسازی اقدامات کانون های فرهنگی هنری مساجد در چهارچوب طرح ملی راهکار و پخش آن از طریق شبکه های استانی رسانه ملی، فضای مجازی و خبرگزاری ها به ویژه خبرگزاری شبستان باید انجام شود که در این راستا مبلغ حمایتی برای این امر از ستاد مرکز اختصاص یافته است. مهم آنکه عملکرد استان در اجرای طرح ملی راهکار در ابعاد کمی و کیفی در نظام ارزیابی فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران) در سال 1399 لحاظ می شود.

 

چه اهدافی در اجرای طرح ملی راهکار دنبال می شود؟

 

ایجاد و تقویت نهضت خدمت رسانی، تقویت بنیه ایمان، همدلی، کار و ایثار در محیط خانواده و محله با استفاده از ظرفیت های خودجوش و داوطلبانه مردمی و محوریت کانون های مسجدی هدف اصلی از اجرای این طرح است.

 

برای تحقق این اهداف چه رویکردهایی را لحاظه کرده اید؟

 

در این راستا، رویکردهایی در کانون های فرهنگی هنری مساجد با محوریت امام جماعت و همراهی هیئت امنای مسجد و سایر تشکل های محله به صورت جهادی دنبال می شود. این رویکردها عبارتند از: اعتمادسازی که بر اساس آن کانون های مسجدی باید با اجرای این برنامه ها اعتماد مردم و فعالان اجتماعی را به کانون و مسجد افزایش دهند.

شبکه سازی: یعنی کانون های مسجدی با راه اندازی شبکه های تخصصی و استفاده از ظرفیت شبکه های موجود می توانند مردم و فعالان فرهنگی و اجتماعی و محلات را در اجرای این برنامه ها مشارکت دهند.

جریان سازی: یعنی کانون ها با انجام برنامه های متعدد و موثر می توانند به ایجاد یک جریان خدمت رسانی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی محله و جذب حداکثری مردم به کانون و مسجد نقش آفرینی کنند.

 

این سه رویکرد را با چه برنامه هایی به میدان عملیاتی سازی وارد می کنید؟

 

در این طرح 14 برنامه عملیاتی در قالب دو بسته برنامه و در چهار محور ایمان، همدلی، کار و ایثار طراحی شده تا کانون های فرهنگی هنری در زمان تعطیلی موقت مساجد و نمازهای جماعت این برنامه ها را اجرا کنند. کانون های فرهنگی هنری مساجد، ائمه جماعات و خانواده ها می توانند با ارسال فیلم و عکس از فعالیت های انجام شده در قالب این طرح از سه طریق در پویش مردمی بچه های مسجد شرکت کنند، نخست: بارگزاری در صفحه اختصاصی هر کانون در بخش طرح ملی راهکار در سامانه بچه های مسجد به نشانی   https://bachehayemasjed.ir/  ،   دوم عضویت در کانال فهما به نشانی gap.im/fahmabot و ارسال گزارش ها به مدیر گروه با شناسه adminfahma @ و سوم انتشار در فضای مجازی و پیام رسان های اجتماعی با عنوان پویش مردمی بچه های مسجد.

 

ملاحظات اجرای طرح ملی راهکار در کانون های مساجد شامل چه مواردی است؟

 

به منظور اجرای موفق این طرح، ملاحظاتی پیش بینی شده که عبارتند از: مسئولیت اجرای طرح ملی راهکار در سطح ملی با استفاده از ظرفیت ها و توانمندسازی اهالی محله، تشکل های مردمی و نهادهای محلی بر عهده مدیر کانون است. هماهنگی با امام جماعت مسجد و همفکری با هیئت اندیشه ورز جهت غنابخشی به محتوای برنامه های عملیاتی، اعتمادسازی، شبکه سازی و جریان سازی جهت پیگیری و اجرای برنامه در سه سطح مسجد، محله و خانواده بر عهده کانون فرهنگی هنری باشد.

همچنین است، رعایت موازین شرعی و دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان و مراجع ذی صلاح، مستندسازی و اطلاع رسانی در رسانه های مرتبط و فضای مجازی از طریق خبرگزاری ها به ویژه خبرگزاری شبستان، بارگزاری اطلاعات، گزارش ها و آثار تولیدشده در سامانه بچه های مسجد در بخش طرح ملی راهکار به منظور ارزیابی و کسب امتیاز، ایجاد کانال ارتباطی با اهالی محله (نمازگزاران، اعضای کانون و ...) در بستر پیام رسان های داخلی توسط مدیر کانون است و ثبت آن در سامانه بچه های مسجد، فضاسازی و تبلیغات محیطی طرح در سطح محله،  استفاده از خیرین و سایر تشکل های مردمی به منظور تامین منابع و اعتبارات لازم در اجرای طرح.

 

تقویم زمانی اجرای طرح ملی «راهکار» چگونه است و چه جوایزی به برگزیدگان اعطا می شود؟

 

بازه زمانی اجرای این طرح از یک اردیبهشت تا 31 خرداد سال جاری پیش بینی شده است. به 114 کانون برتر و 114 شرکت کننده برتر در این طرح جوایزی نفیس و ارزنده اهدا می شود.

 

پایان پیام/ 9