از عزم بچه‌های مسجد برای شکست کرونا تا استقبال فعالان کانون‌های مساجد از جشنواره‌های دهه فجر

از عزم بچه‌های مسجد برای شکست کرونا تا استقبال فعالان کانون‌های مساجد از جشنواره‌های دهه فجر

تاریخ انتشار : ۷ اسفند ۱۳۹۸
پیوستن بچه‌های مسجد به پویش «مقابله با کرونا»، شرکت ۱۶۹۱ اثر در رویداد ادبی هنری «سردار آسمانی»، ارسال نزدیک به ۱۰۰ اثر به جشنواره «سرود انقلاب» و سوختن مسجد دهلی در آتش اختلافات فرقه‌ای ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۷ اسفند ۹۸ است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در هفتمین روز از آخرین ماه سال:

 

بچه‌های مسجد به پویش «مقابله با کرونا» پیوستند/ تدابیر بهداشتی در کانون‌های مساجد اتخاذ شده است

 

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» در گفت وگو با خبرنگار ستاد ارتباطات رسانه‌ای فهما، با اشاره به شیوع بیماری کرونا و مشاهده مواردی از ابتلا هموطنانمان به این بیماری، اظهار کرد: شبکه‌سازی و ارتباط دوسویه برای اطلاع رسانی و انتقال تجربیات موفق کانون‌ها یکی از زیرساخت های اصلی رویداد ملی فهما است. این قابلیت سامانه بچه‌های مسجد در مواجه با بحران جهانی ویروس کرونا و شیوع آن در ایران، ظرفیت بالا و ارزشمندی خود را به خوبی نشان داده است.

 

مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، افزود: بچه‌های مسجد با پیوستن به کمپین ملی مقابله با «ویروس‌کرونا» به صورت خودجوش و فعال وارد عرصه اطلاع‌رسانی و آموزش راه‌های پیشگیری و مقابله با این بیماری در سامانه فهما، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شده اند.

 

وی با اشاره به آخرین توئیت دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: «کرونا را می‌توان با مهر و همکاری زمین‌گیر کرد»، بیان کرد: قطعاً با همدلی، همکاری و همراهی می‌توانیم به صحت و سلامت از این بحران نیز گذر کنیم. تنها لازمه آن توکل به خدا، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، اطلاع‌رسانی و آموزش به افراد خانواده، دوستان و آشنایان است.

 

حجت الاسلام ارزانی، با اشاره به نشر اخبار کذب و ایجاد رعب و هراس میان مردم، ابراز کرد: ورود آگاهانه، جهادی و خودجوش اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای آموزش و اطلاع‌رسانی و باز نشر اخبار و اطلاعات از منابع موثق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا حد زیادی به کاهش این هیجانات و هراس و نگرانی مردم از شیوع این بیماری کمک می‌کند.

 

وی در پایان با اشاره به ابلاغ دستور مبنی بر لغو اجتماعات و جلسات ستادهای استانی تا اطلاع ثانوی، خاطرنشان کرد: تدابیر بهداشتی در ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور، ستادهای استانی، کانونهای فرهنگی هنری مساجد، کتابخانه‌ها و مراکز دیجیتال اتخاذ شده و در این خصوص آموزش‌های لازم به کارکنان و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ارائه شده است.

 

شرکت ۱۶۹۱ اثر در رویداد ادبی هنری «سردار آسمانی»/ عزم بچه‌های مسجد برای زنده نگاه داشتن مکتب حاج قاسم

 

 

 

«سعید سعادتی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به استقبال بی نظیر فعالان و اهالی مساجد از رویداد ادبی هنری «سردار آسمانی»، اظهار کرد: این رویداد در پی شهادت سیدالشهدای جبهه مقاومت، حاج قاسم سلیمانی طراحی و اجرا شد و هدف اصلی آن گرامیداشت و زنده نگاه داشتن مکتب سردار سلیمانی و سبک زندگی ایشان با اتکاء به ابزار هنر و توسط بچه های مسجد بوده است.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با بیان اینکه یکی از اهداف و کارویژه های این ستاد آشنا کردن نسل آینده با ارزش ها و آرمان های انقلاب است، تصریح کرد: این نسل نه محضر امام خمینی(ره) را درک کرده اند نه دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس را، از این رو، آشنا کردن آنها با ارزش ها انقلاب به ویژه از طریق هنر ضرورت دارد.

 

وی اعلام کرد: در پی استقبال بی نظیر هنرمندان مسجدی از رویداد ادبی هنری «سردار آسمانی»، در مجموع 1691 اثر در مدت زمان فراخوان که تا 25 بهمن ماه اعلام شده بود، در سامانه «بچه های مسجد» به ثبت رسید.

 

وی ادامه داد: از این تعداد، 234 اثر در بخش نامه ای به سردار آسمانی، 835 اثر بخش عکس و فیلم موبایلی، 211 اثر در بخش دل‌نوشته، 233 اثر در بخش نقاشی و طراحی، 76 اثر در بخش سرود و 146 اثر در بخش شعر به ثبت رسیده است.

 

سعادتی تاکید کرد: این حجم از آثار ارسالی گنجینه ای فاخر ادبی هنری مرتبط با سردار حاج قاسم سلیمانی را فراهم کرده که در آینده نزدیک در قالب برپایی نمایشگاه و تهیه و تدوین آلبوم در معرض دید عموم علاقمندان قرار می گیرد.

 

وی با بیان اینکه داوری آثار ارسالی به این رویداد تا ۲۰ اسفند ماه پایان می گیرد، خاطرنشان کرد: برترین های آن قبل از عید معرفی و تقدیر می شوند.

 

گفتنی است، رویداد ادبی هنری «سردار آسمانی» در دو گروه سنی ۷ تا ۱۴ سال و ۱۴ تا ۲۱ سال و شش رشته فرصت رقابت بچه های مسجد را فراهم کرد.

 

ارسال نزدیک به ۱۰۰ اثر به جشنواره «سرود انقلاب»/ ۱۰ اسفند؛ پایان مهلت ارسال آثار

 

برگزاری جشنواره سرود «صدای انقلاب» که همزمان با دهه فجر آغاز شده است، تا 10 اسفند ماه ادامه دارد.

 

بنابر این گزارش تا کنون، نزدیک به یکصد اثر به این جشنواره ارسال شده که در ارزیابی های اولیه، تعداد 41 مورد آنها به مرحله داوری نهایی راه یافته است.

 

این جشنواره به صورت غیرحضوری و با هدف بازخوانی شش قطعه از سرودهای معروف انقلاب اسلامی با عناوین «به لاله در خون خفته»، «بوی گل سوسن و یاسمن آید»، «بهمن خونین جاویدان»، «الله الله»، «بهاران خجسته باد» و «ای ایران» در حال برگزاری است.

 

ایجاد و تقویت روحیه انقلابی و انگیزه های حماسی در گروه سنی نوجوان به عنوان آینده سازان انقلاب اسلامی و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان در گام دوم انقلاب از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره به شمار می رود.

 

گروه های سرود علاقمند به شرکت در این جشنواره می توانند با مراجعه به سامانه مجازی بچه های مسجد به نشانی https://bachehayemasjed.ir/ ضمن مطالعه آئین نامه جشنواره و دریافت سرود صدای انقلاب به صورت بی کلام یا باکلام، اقدام به اجرای برنامه به دو شیوه صحنه ای و میدانی کنند.

 

گفتنی است، داوری آثار ارسالی به این جشنواره تا 20 اسفند ماه جاری ادامه دارد و پس از آن آثار برتر معرفی و خالقان آنها تقدیر می شوند.

 

 

ارسال ۲۲۶ اثر به جشنواره کودکانه «فهما»/ کشف و توانمندسازی استعداد هنری بچه‌های مسجد

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، مجری طرح ها و برنامه ها و همایش ها و جشنواره های مختلف بود.

 

بنابر این گزارش، جشنواره کودکانه «فهما» ازجمله این برنامه ها بود که با استفاده از ابزار هنر و تکنولوژی روز و فضای مجازی از 12 بهمن آغاز شد و تا 30 بهمن ادامه داشت.

 

در طول مدت فراخوان این جشنواره، 226 اثر در سامانه بچه های مسجد ثبت شد که 19 اثر در بخش نقالی، 18 اثر در بخش نمایش، 30 اثر در بخش سرود، 20 اثر در بخش شعرخوانی، 25 اثر در بخش قصه گویی، 27 اثر در بخش خوشنویسی و 87 اثر در بخش نقاشی به ثبت رسیده است.

 

این گزارش می افزاید: حضور کودکان در عرصه های هنری، شناسایی استعدادها، آموزش و توانمندسازی استعدادهای هنری و ورود این استعدادها به میدان جریان تولیدات فاخر و سالم از اهداف طراحی و برگزاری جشنواره کودکانه فهما است.

 

جشنواره کودکانه فهما می کوشد با تربیت هنرمندان ارزشی و انقلابی به ویژه در گام دوم انقلاب، فرصت حضور بچه های مسجد در عرصه هنر و هنرورزی را فراهم کند.

 

گفتنی است، داوری آثار ارسالی به این جشنواره تا 20 اسفند ماه ادامه دارد و پس از آن نفرات برتر معرفی و تقدیر می شوند.

 

مسجد دهلی‌نو در شعله‌‌ آتش درگیری‌های فرقه‌ای سوخت

 

 

 

به نقل از «دیلی صباح»، افزایش درگیری های فرقه ای میان مسلمانان و هندوها در هند در دو روز گذشته منجر به کشته شدن حداقل 20 نفر و زخمی شدن حدود 150 نفر شده است.

 

در خونین ترین حرکت اعتراضی پس از آغاز تظاهرات علیه لایحه شهروندی ضد مسلمانان در هند یک مسجد هم به آتش کشیده شد.

 

افراط گرایان هندو که همواره دشمنی با مسلمانان را در دستور کار خود قرار داده اند ،این بار و در جریان درگیری های خونین اخیر به مسجد «آشوک ناگار» دهلی حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

 

به گفته گزارشگران محلی، هندوهای خشمگین مسجد «آشوک ناگار» مسجد را محاصره کرده و در حالی که شعارهای فراملی گرایانه سر داده بودند اقدام به آتش زدن این مکان عبادی مسلمانان کردند.

 

خبرها حاکی از آن است که دو روزنامه نگار هندی در حالی که از به آتش کشیده شدن این مسجد گزارش تهیه می کردند مورد حمله یکی از خرابکاران هندو قرار گرفتند.

 

تنش ها در بخش هایی از دهلی همچنان ادامه دارد ،مدرسه های این شهر هنوز تعطیل هستند و حداقل 5 ایستگاه مترو هم مسدود شده اند.

 

خشونت های اخیر از روز یکشنبه در هند آغاز شد و در بحبوحه بازدید «دونالد ترامپ»،رئیس جمهوری آمریکا و خانواده اش از هند ادامه پیدا کرد.

 

گروه های مسلمان در آستانه سفر ترامپ به هند در اعتراض به لایحه شهروندی ضد مسلمانان به خیابان های دهلی آمدند اما این اعتراضات با ورود هندوها به خشونت کشیده شد.

 

پایان پیام/ 9