بسته فرهنگی کانون‌های مساجد برای ایام مبارزه با کرونا/ از مسابقات کتاب‌خوانی تا طرح «خانه‌های نورانی»

بسته فرهنگی کانون‌های مساجد برای ایام مبارزه با کرونا/ از مسابقات کتاب‌خوانی تا طرح «خانه‌های نورانی»

تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
سعادتی با اعلام برنامه‌های فرهنگی کانون‌های مساجد ویژه ایام حضور خانواده‌ها در منزل برای پیشگیری از شیوع کرونا، گفت: مسابقات کتاب‌خوانی، طرح «خانه‌های نورانی» و راه‌اندازی کانال ارتباطی میان ائمه‌جماعات و مسجدی‌ها از تدارکات مجازی برای نوروز ۹۹ است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در روزهایی که اغلب فعالیت های فرهنگی کشور به دلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا تعطیل و متوقف شده است با تدارک برنامه های متنوع و استفاده از ظرفیت فضای مجازی درصدد است تا ایام ماندن خانواده ها در خانه را با معنویت گره بزند.

در راستای آگاهی از فعالیت های این ستاد در حوزه فرهنگی مبارزه با کرونا، با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

با توجه به اینکه فعالیت های مختلف مساجد در پی شیوع ویروس کرونا متوقف شده است، آیا ستاد هماهنگی کانون های مساجد برای این ایام و فرصت در خانه ماندن خانواده ها به ویژه در نوروز 99 تمهیدی دارد؟

 

با توجه به به تاکید همه متخصصان به ویژه ستاد ملی مبارزه با کرونا بر ماندن در خانه به عنوان بهترین راه پیشگیری از این بیماری، فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد به صورت مجازی دنبال می شود.

در پیش بودن ایام تعطیلات نوروزی و نیز قرار گرفتن در ماه های رجب و شعبان که همیشه با مناسک معنوی عبادی همچون اعتکاف همراه بوده است و ضرورت تامین بهداشت معنوی مردم که به آرامش جامعه کمک می کند، استمرار فعالیت کانون های مساجد در فضای مجازی و به صورت غیرحضوری را دوچندان می کند تا این ایام فراغت را برای خانواده ها از طرقی همچون آموزش، سرگرمی و ... غنی سازی کند.

 

چه برنامه هایی به منظور غنی سازی ایام نوروز و ماندن خانواده ها در منزل برای مقابله با کرونا پیش بینی کرده اید؟

 

به منظور مقابله با شایعات و اطلاع رسانی صحیح از مجاری معتبر، بسته آموزشی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در بخش آموزش الکترونیک سامانه بچه های مسجد ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد بارگذاری شده است؛ همچنین، اقدامات و فعالیت های خودجوش و خلاقانه بچه های مسجد به منظور تبادل تجربیات در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا نیز در این سامانه ثبت می شود.

علاوه بر این، با توجه به آنکه این ایام حضور در منزل، بهترین فرصت برای افزایش سرانه مطالعه و آشنایی با کتاب ها در عرصه های مختلف است مسابقات کتابخوانی را هم برگزار می کنیم.

 

چه مسابقاتی و با چه محورهایی برای این ایام تدارک دیده اید؟

 

مسابقه «گام دوم انقلاب اسلامی» مبتنی بر متن بیانیه مقام معظم رهبری ویژه اعضای کانون ها و کاربران سامانه بچه های مسجد و مسابقه فرهنگی «بانوی صبور (آشنایی با شخصیت ویژه حضرت زینب سلام الله علیها)» ویژه خواهران عضو کانون های مساجد کشور و مسابقه سراسری «با کتاب در خانه» (برداشت ها و خلاصه نویسی کتاب های موجود در منزل و کتابخانه مسجد و بارگذاری در سامانه بچه های مسجد برای ایام نوروز برگزار می شود.

 

چه محورهای دیگری برای فعالیت در حوزه فرهنگی هنری در ایام شیوع کرونا برای کانون های مساجد در نظر گرفته اید؟

 

پیگیری و تمهیدات لازم ستادهای استانی برای راه اندازی کانال ارتباطی و تبلیغی بین امام جماعت و نمازگزاران مسجد به منظور تولید محتوای مجازی نظیر ارائه سخنرانی، جلسات تفسیر کوتاه و اخلاق کاربردی، پخش دعا و نیایش، ترغیب خانواده ها برای انجام اعمال ماه های رجب، شعبان و رمضان در منزل و نیز اهتمام به ادعیه و زیارات توصیه ای بزرگان همچون دعای هفتم صحیفه سجادیه و موردتاکید مقام معظم رهبری، توسل عمومی به ساحت مقدس باب الحوائج(ع)، حضرت موسی بن جعفر(ع) در نخستین روز از نوروز 99 و اجرای خانوادگی طرح «تلاوت نور (قرائت یک صفحه از قرآن)» ازجمله دیگر فعالیت ها برای ایام نوروز است.

علاوه بر این طرح «یاریگران زندگی» با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی در دو سطح افراد بالای 14 سال  و مربیان کانون (یاریگران زندگی) با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر هم در این ایام استمرار می یابد.

اجرای طرح های مردمی «سلام بر امام» با قرائت زیارت امین الله در روزهای چهارشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء به صورت مجازی و طرح «باشگاه خبرنگاران مسجدی» با رویکرد هر مسجد یک خبرنگار از طریق سامانه خبرگزاری شبستان و راه اندازی کانال «خانه های نورانی» با هدف استمرار و توسعه ارتباط مسجد و خانواده نیز در ایام حضور مردم در خانه ها برای مقابله با کرونا انجام می شود.

علاقمندان به مشارکت در این طرح ها می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سامانه بچه های مسجد به نشانی https://bachehayemasjed.ir/ مراجعه کنند.

 

پایان پیام/ 9