افتخار مسجدی‌ها حرکت در مسیر ولایت است/ در جهاد تبیین از مسجدی‌ها انتظار بیشتری می‌رود

افتخار مسجدی‌ها حرکت در مسیر ولایت است/ در جهاد تبیین از مسجدی‌ها انتظار بیشتری می‌رود

تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده با بیان اینکه افتخار مسجدی ها حرکت در مسیر ولایت است، گفت: اقتضای کار مسجد و هیئت ارتباط چهره به چهره است که تاثیر بیشتری دارد، برای همین در جهاد تبیین از مسجدی‌ها و هیئتی‌ها انتظار بیشتری می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، با توجه به نامگذاری یکی از روزهای دهه کرامت 1401 با عنوان «مساجد و تشکل‌های دینی؛ پایگاه جهاد تبیین» و به منظور بررسی نقش مسجد و تشکل های دینی در این جهاد با حجت الاسلام والمسلمین «کمال خداداده»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت گفتگویی داشته ایم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده با بیان اینکه مقام معظم رهبری جهاد تبیین را به عنوان فریضه ای قطعی و فوری مطرح کرده اند، اظهار کرد: لذا تردیدی نیست که همه اقشار جامعه نسبت به آن موظف هستند یعنی از کوچکترین نهاد اجتماعی به عنوان خانواده تا سطح کلان؛ چون هستند خانواده هایی که پدر یا مادر شاید سواد بالایی نداشته باشند اما با استناد به تجربیات و مشاهدات خود از دستاوردهای نظام دفاع می کنند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: اگرچه جهاد تبیین از خانواده شروع می شود و باید به محافل خانوادگی و دوستانه تا مراکز علمی پژوهشی اعم از حوزه و دانشگاه سرایت کند، اما در این میان برخی مجموعه ها نقش مهمتری دارند که ازجمله مهمترین آنها، مساجد و مراکز دینی هستند.

 

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه از مهمترین کارکردهای مسجد از صدر اسلام تا کنون تبیین بوده و است، گفت: مسجد محل تبیین بسیاری از معارف دینی و اتفاقات روز است، کارکردی که در مقاطع مختلف درک کرده ایم؛ حتی در دوران جنگ تحمیلی این مساجد بودند که در مواجهه با جنگ سخت دشمن، در خط مقدم قرار گرفتند.

 

وی تاکید کرد: امروز هم که موضوع جهاد تبیین در مقابله با جنگ نرم مطرح است، قطعاً مسجد می تواند همان نقش را ایفا کند، چنان که تا کنون هم ایفا کرده است و در فراز و نشیب های بعد از انقلاب هر جا لازم بوده، مسجدی ها در دفاع از ارزش های اسلام و نظام به میدان آمده اند مثل جریان 9 دی که مسجدی ها در خط مقدم قرار داشتند و امروز همین وظیفه را در مقابله با جنگ نرم دشمن دارند.

 

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت اضافه کرد: اقتضای کار مسجد و هیئت ارتباط چهره به چهره است، باید بپذیریم در مقام تبیین، گفتگوی چهره به چهره و تشکیل حلقه های معرفتی بسیار اثرگذارتر است، لذا در جهاد تبیین از مسجدی ها و هیئتی ها بیش از دیگران انتظار وجود دارد؛ هر چند استفاده از فضای مجازی، تولیدات چندرسانه ای و شبکه های اجتماعی هم در این باره تاثیر خود را دارد.

 

وی در ادامه ابراز کرد: باید پذیرفت قبل از انقلاب اسلامی و پس از پیروزی آن، همواره مساجد و هیئت ها نقش تبیینی خود را به خوبی انجام داده اند اما به قدری جنگ نرم دشمن وسعت دارد و از همه ابزارها بهره می گیرد که مسجد و مسجدی ها نباید به این میزان بسنده کنند. لذا با توجه به تاکید مضاعف مقام معظم رهبری، بچه های مسجد باید با قوت بیشتری به این میدان ورود کنند هر چند اطلاع داریم از زمان تاکید معظم‌له، مسجدی ها آتش به اختیار به میدان آمده و منتظر دستگاه ها و نهادهای دولتی نمانده اند.

 

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه افتخار مسجدی ها حرکت در مسیر ولایت است، گفت: امید است این حرکت که با محوریت بسیاری از استادان انقلابی و مومن حوزه و دانشگاه آغاز شده، تقویت شود. البته باید توجه داشت موضوعات در جهاد تبیین فراگیر است، از یک سو در مبانی دینی اعتقادی هجمه هایی داریم که در پاسخ به آنها باید بخش مهمی از جهاد تبیین ناظر به مبانی دینی قرآنی باشد.

 

وی ادامه داد: نکته دیگر تبیین مقابل هجمه ها علیه انقلاب اسلامی و کارآمدی و تاثیرات آن است، این هجمه ها در حالی صورت می گیرد که جریان مقاومت از برکات انقلاب محسوب می شود؛ اساساً اینکه دشمنان برای مقابله با نفوذ انقلاب اسلامی با هم همدست شده اند مثل همراهی و مذاکره برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی به دلیل اثر انقلاب است، اثری که ریشه در اتکاء به ارزش های دینی انقلابی دارد: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ».

 

حجت الاسلام خداداده با تاکید بر ضرورت ورود مساجد و تشکل های دینی به میدان جهاد تبیین و مقابله با این هجمه ها، تصریح کرد: البته در مقام جهاد تبیین از هر شخص و مجموعه و نهادی به اقتضای ظرفیت هایش انتظار وجود دارد، طبیعی است مساجد و هیئت های مذهبی در ساحت جهاد تبیین چون با مخاطب عام مواجه هستند که در میان آنها افراد از طیف ها و اقشار مختلف با تحصیلات، سنین و تجربیات متنوع وجود دارد باید طرح مباحث به گونه ای باشد که همه آنها امکان بهره برداری داشته باشند.

 

وی ادامه داد: علاوه بر این، هر جا در مقام جهاد تبیین ورود می کنیم باید استنادات و استدلال ها محکم و متقن باشد تا دفاع تاثیر سوء بر جای نگذارد.

 

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه ظرفیت مناسبت های مذهبی ملی برای جهاد تبیین بسیار خوب و بهینه است، خاطرنشان کرد: جا دارد از کارگروه محتوایی دهه کرامت به ویژه اعتاب مقدسه رضوی، فاطمی، احمدی و حسنی علیهم السلام که اقدام به تدوین عناوین روزهای این دهه کردند و یک روز را به «مساجد و تشکل‌های دینی؛ پایگاه جهاد تبیین» اختصاص دادند، تقدیر شود.

 

پایان پیام/ 9