ابتکارات امام‌محله ایزدخواست برای حل هدفمند معضلات اجتماعی

ابتکارات امام‌محله ایزدخواست برای حل هدفمند معضلات اجتماعی

تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام عطایی با استفاده از ظرفیت شهرستان ایزدخواست و اجرای طرح «شهید ضیایی» به رفع هدفمند مشکلات محله اهتمام دارد؛ تعمیر منزل محرومان، رسیدگی به دانش‌آموزان بی‌بضاعت و کمک به ترک اعتیاد معتادان از خروجی‌های فعالیت وی است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «موسی عطائی»، امام مسجد امام حسن مجتبی(ع) در شهر ایزدخواست، از توابع شهرستان آباده استان فارس با سابقه ۱۴ ساله کار تبلیغی و دو سال سابقه عضویت در شورای شهر است.

 

از اقدامات مؤثر و قابل توجه این روحانی پرتلاش در محله تبلیغی خود، راه اندازی و اجرای طرح «شهید ضیایی» است؛ طرحی که در آن با شناسایی هدفمند مشکلات محله از ظرفیت‌های موجود در منطقه در جهت رفع این مشکلات استفاده می‌شود؛ برای مثال دانش آموزانی که در دروس خود مشکلاتی داشتند جهت کمک رسانی در دروس و ارتقای علمی، به دانش آموزان سطح بالاتر معرفی می‌شوند؛ یا مشکل برق‌کِشی منازل افراد کم برخوردار با هزینه‌های بسیار پایین‌تر از حد معمول، توسط متخصصان این کار که ساکن محله هستند، برطرف می شود.

 

حاج آقا عطائی در زمینه کمک به دانش آموزان کم‌برخوردار هم اقدامات موثری انجام داده است، وی با برقراری ارتباطی صمیمی با آنها به شناسایی دانش آموزان نیازمند پرداخته و برای آنان بسته‌های آموزشی و لوازم مورد نیاز مدرسه را تهیه و توزیع می کند.

 

 

 

 

 

اهمیت انجام کار فرهنگی و انتقال فرهنگ به نسل جوان و نوجوان بر کسی پوشیده نیست؛ این روحانی دغدغه‌مند در این راستا کانون فرهنگی هنری «کریم اهل بیت(ع)» را فعال کرده است که بالغ بر ۶۷۰ نفر در آن عضویت و فعالیت دارند؛ کانونی که در سطح استان به عنوان یکی از کانون‌های ممتاز شناخته شده است و رتبه استانی و کشوری دارد. برگزاری دوره های مهدویت با همکاری نهادهای مرتبط، برگزاری ایستگاه های صلواتی در مناسبت های ملی مذهبی به ویژه در شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) همراه با پذیرایی و اطعام، برپایی نمایشگاه های مختلف، توزیع بسته های آموزشی، اجرای طرح سه شنبه های تکریم و تقدیر از خانواده شهدا و برپایی محافل انس با قرآن به همت این کانون مسجدی انجام می شود.

 

 

 

وی در زمینه کمک‌های معیشتی برای خانواده‌های کم برخوردار و نیازمند منطقه هم فعالیت‌های جهادی قابل توجهی انجام داده است؛ تهیه بسته‌های معیشتی به صورت هر دو هفته یکبار به تعداد ۱۱۰ بسته که توسط یک خیر با هزینه هر بار ۴۰ میلیون تومان تهیه می‌شود، ازجمله این کمک‌ها است. از ابتدای شیوع کرونا تا کنون حدود ۳۵ بار این بسته‌ها تهیه و توزیع شده و هزینه‌ای حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در زمینه معیشتی از جانب این خیر صرف تهیه سبد غذایی برای نیازمندان شده است.

 

 

 

 

 

همچنین، جمع آوری نذورات مردمی در ایام کرونا و تهیه گوشت گرم و برنج از محل این اعتبارات برای مستمندان از دیگر اقدامات حجت الاسلام عطائی بوده است.

 

وی در تهیه جهیزیه برای نوعروسان از خانواده‌های کم برخوردار هم تلاش  و به صورت جزئی و موردی لوازمی را از طریق خیرین برای آنان تأمین می‌کند که از جمله این اقلام تهیه بخاری برای یک فرد نیازمند و تهیه لباسشویی برای فردی دیگر بوده است.

 

حاج آقا‌ عطائی در زمینه اشتغالزایی هم اقداماتی را انجام داده است که برگزاری کارگاه آموزشی قالی بافی برای بانوان نیازمند که زمینه ساز اشتغال آنان را فراهم کرد از جمله این اقدامات است؛ او برای جوانان جویای کار هم با رایزنی با ادارات اقداماتی را انجام داده که نتیجه این تلاش‌ها ایجاد اشتغال برای تعدادی از جوانان شده است.

 

او در حیطه آسیب‌های اجتماعی نیز ورود کرده است؛ آسیبی همچون اعتیاد که گریبان‌گیر جوانان منطقه شده بود؛ این امام محله با اقدام ابتکاری خود، بسیاری از معتادان منطقه را از این بلای خانمان سوز نجات داد؛ حاج آقا عطائی در این زمینه فضایی از مسجد جامع حضرت ولیعصر(عج) را که غیرقابل استفاده بود برای احداث کمپ در نظر گرفت که سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ نفر در این مرکز موفق به ترک اعتیاد خود می‌شوند.

 

حالا دیگر این امام محله با اقدامات چشمگیر خود به امین و معتمد مردم منطقه تبدیل شده است، تا جایی‌که برخی از اهالی منطقه در امور ازدواج جوانان خود و برای مشورت نزد او می‌آیند و از او راهنمایی‌هایی را دریافت می‌کنند؛ او حتی در زمینه طلاق هم مشاوره‌های موفقی ارائه داده و تاکنون موجب نجات چند زندگی از فروپاشی شده است.

پایان پیام/ 9