نفی دنیا یعنی تحت هیچ شرایطی خط قرآن و ولایت را رها نکنیم/ حیات طیبه مشروط به ایمان است

نفی دنیا یعنی تحت هیچ شرایطی خط قرآن و ولایت را رها نکنیم/ حیات طیبه مشروط به ایمان است

تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱
تولیت حوزه‌علمیه مروی با بیان اینکه آمدن به دنیا و رفتن از آن دست ما نیست ولی نحوه رفتن به آخرت دست ما است، گفت: بغض به دنیا یعنی دنیا را برای آن نخواهیم و تحت هیچ شرایطی خط قرآن و خط ولایت را رها نکنیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، آیت الله «محمدباقر تحریری» در جلسه درس اخلاق که امشب (سه شنبه، ۲۷ دی ماه) در مسجد مروی بازار بزرگ تهران برگزار شد با بیان اینکه توجه صرف به دنیا ما را دچار غرور می کند، اظهار کرد: نوعا جایی که بازیچه ای مطرح می شود باید حقیقتی نیز مطرح شود چنان که در مقابل این دنیا، موضوع آخرت مطرح است.

 

 

 

 

تولیت حوزه علمیه مروی افزود: آمدن به دنیا و رفتن از آن دست ما نیست ولی نحوه رفتن به آخرت دست ما است. اینکه ما تمایلات مان را به شئون این عالم وابسته کنیم یا خیر، دست ما است. گفته اند دارالاخره هی الحیوان‌؛ یعنی حیات حقیقی که ما به آن زنده هستیم در آخرت است. حیاتی که به حی قیوم متکی است.

 

وی تصریح کرد: هر کس در دنیا عمل صالح انجام دهد حتما خداوند متعال او را در آخرت به حیات پاکیزه زنده می کند. با ایمان است که به حیات طیبه می رسیم. پیامبر اسلام(ص) در چند فراز ما را متوجه حیات در این دنیا می کنند. حضرت(ص) می فرمایند چیزی نزد خدا مغبوض‌تر از دنیا نیست. این بغض به جهت تمایل و دیدگاه ما نسبت به این دنیا است.

 

 

 

 

آیت‌الله تحریری در ادامه بیان کرد: اگر دنیا را فقط برای دنیا بخواهیم همه چیز در آن مورد بغض قرار می گیرد حتی قرآن خواندن و امام جماعت شدن ما. در روایت داریم گاهی قرآن قاری خود را لعنت می کند. اگر از خطی که قرآن به ما نشان می دهد غافل شویم مورد لعن قرآن قرار می گیریم.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه تهران تاکید کرد: بغض به دنیا معنایش این است که ما دنیا را برای دنیا نخواهیم و تحت هیچ شرایطی خط قرآن و خط ولایت را رها نکنیم. پیامبر اسلام(ص) خطاب به اباذر فرمودند: «خداوند به برادرم عیسی وحی کرد که دنیا را دوست نداشته باش.» این نفی برای این است که ما نسبت به دنیا محبت حقیقی نداشته باشیم زیرا خداوند دنیا را برای آخرت آفریده است.

 

آیت‌الله تحریری در ادامه گفت: گاهی انسان ها این طور هستند که وقتی به مالی دست می آورند خداوند را فراموش می کنند و از شکر پروردگار غافل می شوند. قبل از این دستیابی در نماز جماعت و نماز جمعه و عبادت شرکت می کند ولی بعد یادش می رود اینها را از کجا به دست آورده است. پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت علیهم السلام فعالیت در دنیا را لازم می دانند و با تن پروری مخالف هستند. پیامبر(ص) فرمودند: اگر کسی از من چیزی بخواهد به او می دهم ولی بهتر است نخواهد.

 

 

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و تهران افزود: اولیای الهی ما را دوست دارند و نمی خواهند سرگرم دنیا شویم. این سرگرمی باعث غفلت می شود چنان که خداوند در ابتدای سوره مبارکه روم می فرماید: بیشتر مردم اهل غفلت هستند: «يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ».

 

وی با تاکید بر لزوم توجه به حقیقت دین، خاطرنشان کرد: چنان که امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی و پس از ایشان مقام معظم رهبری در پیشبرد اهداف انقلاب و نظام به حقیقت دین نظر دارند.

 

 

 

پایان پیام/ 397