مساجد دارای باشگاه ورزشی می‌شوند/ المپیاد ورزش بچه‌های مسجد برگزار می‌شود

مساجد دارای باشگاه ورزشی می‌شوند/ المپیاد ورزش بچه‌های مسجد برگزار می‌شود

تاریخ انتشار : ۱ بهمن ۱۴۰۱
خلیلی گفت: کمیته ورزشِ ستاد راهبری مساجد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با اهدافی همچون شناسایی و پرورش استعدادهای مسجدی و شکست انحصارگرایی در رقابت‌های ورزشی، فعال شده و برگزاری المپیاد ورزش بچه‌های مسجد را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، کمیته ورزش از ارکان ستاد راهبری مساجد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه است که با طرح ها و برنامه های متنوع در تلاش است فضای شور و  نشاط را از این بستر به مسجد بیاورد و نوجوانان و جوانان را جذب کند؛ از این رو، در بررسی برنامه های این کمیته با «علیرضا خلیلی»، دبیر کمیته ورزش مساجد گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

خلیلی با بیان اینکه کمیته ورزش مسجد از چند سال قبل در استان قم تشکیل شده و فعال است، اظهار کرد: شورای ورزش استان این کمیته را به رسمیت می شناسد و در پی تجارب موفق آن، کمیته ورزش به عنوان یکی از ارکان ستاد راهبری مساجد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیز از حدود یک سال قبل تشکیل شد و فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

 

استعدادیابی ورزشی از میان بچه های مسجد

وی با بیان اینکه کمیته ورزش مساجد رسالت های مختلفی دارد، گفت: شناسایی و کشف استعداد و تامین تجهیزات و امکانات ورزشی برای مساجد از طریق رایزنی و تعامل با نهادها و دستگاه های مرتبط همچون وزارت ورزش و جوانان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ازجمله این رسالت ها است؛ در تلاشیم استعدادهای شناسایی‌شده تحت آموزش و پرورش قرار بگیرند و استعدادهای مسجدی در عرصه ورزش تربیت شده و به میادین رقابت های ورزشی وارد شوند.

 

خلیلی ادامه داد: برگزاری مسابقات ورزشی و برنامه ریزی برای انجام فعالیت های ورزشی مشترک بین مساجد از دیگر طرح های کمیته ورزش مساجد است؛ چنان که پیش از این در قم فعالیت هایی همچون المپیاد ورزش مساجد، جشنواره مسجدی ها و .. در مناسبت های ملی مذهبی همچون دهه فجر انقلاب اسلامی و اوقات فراغت تابستان برای بچه های مسجد انجام شده است.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه کمیته ورزش مساجد برای همه اهالی و نمازگزاران مسجدی برنامه دارد، تاکید کرد: خوشبختانه، استقبال خوبی از ورزش مساجد وجود دارد، برخی فعالیت های ورزشی در مساجد عمومی و همگانی است همچون پیاده روی های جمعی و خانوادگی، ورزش عصرگاهی و صبحگاهی و برخی دیگر به ورزش های قهرمانی نظر دارد.

 

امر به ورزش امر به معروف است

خلیلی با بیان اینکه ستاد راهبری مساجد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در تلاش است حوزه ها را به کمک مساجد در فعالیت های ورزشی بیاورد، ابراز کرد: تا از این بستر، اهالی مساجد با ورزش خو گرفته و ورزش جزئی از سبک زندگی آنها شود، به ویژه آنکه بنابر فرموده مقام معظم رهبری، امر به ورزش امر به معروف است. البته در کنار این توصیه معظم‌له، چون اغلب نمازگزاران مساجد بزرگسالان و میانسالان هستند ضرورت حفظ سلامتی آنها از طریق ورزش نیز به فعالیت کمیته ضرورت می بخشد.

 

 

دبیر کمیته ورزش ستاد راهبری مساجد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه اضافه کرد: چون مسجد فقط جای عبادت نیست بلکه از صدر اسلام مسجد کارکردهای مختلف داشته است؛ در کمیته ورزش با این نگاه سلامت و تقویت قوای جسمانی اهالی مسجد و محله دنبال می شود علاوه بر این، اگر امروز نوجوانان و جوانان را با ورزش به مسجد جذب کنیم در آینده برای جذب و حفظ آنها دچار مشکل نمی شویم.

 

وی با بیان اینکه ورزش فرصت جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به مساجد است، گفت: تا در فضای مسجد ورزش را همراه با تهذیب انجام دهند.

 

 

 

 

تعامل ۳۰۰ مسجد با کمیته ورزش

 

خلیلی با اعلام تعامل ۳۰۰ مسجد در کشور با کمیته ورزش مساجد، تاکید کرد: این خانه های خدا برایا جرای طرح و برنامه ها اعلام آمادگی کرده اند؛ البته روند شناسایی مساجد مستعد و دارای امکانات برای ارتباط با کمیته همچنان ادامه دارد.

 

وی در ادامه گفت: ارتباط با وزرات ورزش به منظور تامین امکانات مسجدی انجام و نظر موافق این وزارتخانه جلب شده و مقرر است مساجد مستعد را معرفی کنیم و مجوز باشگاه ورزشی برای آنها صادر شود؛ بعد از این، در موضوع آموزش ورزش ها ورود می کنیم رایزنی با هیئت های ورزش هر استان به منظور ورود به مساجد و استفاده از ظرفیت های آنها نیز انجام می شود.

 

خلیلی با بیان اینکه برگزاری المپیاد ورزش مساجد چشم‌انداز دوساله کمیته است، خاطرنشان کرد: این المپیاد با حضور بچه های مسجد و با رویکرد کشف و پرورش استعدادهای مسجدی و محلی برگزار می شود تا انحصارگرایی در راهیابی نماینده برخی نهادها و باشگاه ها به مسابقات و رقابت های ورزشی، شکسته شود.

 

پایان پیام/ 9