احیای مسجد جامع ارومیه در اولویت اداره کل

احیای مسجد جامع ارومیه در اولویت اداره کل

تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
صفری گفت: احیای مسجد جامع ارومیه جزو اولیتهای اداره کل میراث فرهنگی استان است، و ۱۲میلیارد تومان اعتبار برای احیای این مسجد مصوب شده که با تخصیص صد درصدی اعتبار این طرح با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، مرتضی صفری، در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به کمبود فضتی موزه در استان افزود: ایجاد موزه های موضوعی از جمله موزه پلیس، موزه والیبال، موزه بانک، موزه آموزش و پرورش از برنامه های اجرایی این اداره کل در استان می باشد. 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی به وجود گنجینه فرهنگی و گردشگری با ۹ هزار سال قدمت اشاره کرد و اظهار داشت: تنها ۱۰ درصد از داشته های موجود در استان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: طی سال جاری ۱۴۱ میلیارد تومان از محل منابع مختلف به حوزه صنایع دستی و گردشگری ستان پرداخت شده  و برای ۷۵۲ نفر اشتغال زایی شده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  از تصویب احداث ۵۲ پروژه با حجم سرمایه گذاری ۴هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان خبر داد و افزود: با اجرای این طرح ها  برای یک هزار و ۱۲۶  نفر شغل ایجاد می شود. 

وی  همچنین ادامه داد: امسال ۱۵۸ موافقت اصولی با سرمایه گذاری یک هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان در استان صادر شده که برای یک هزار و ۹۴۳ نفر اشتغال زایی خواهد شد.

 صفری با بیان اینکه ۵ هزار و ۱۶۶ تخت در قالب ۲ هزار و ۱۸۳ اتاق در استان پذیرای مهمان و گردشگران است، اظهار کرد: در سالجاری شاهد افزایش ۳۰ درصدی اقامت مسافران خارجی در استان بودیم.

وی با بیان اینکه در استان ۲۷۴ واحد گردشگری از جمله دفاتر و مراکز تفریحی، مراکز سلامت، مجتمع گردشگری، هتل و اقامتگاهها و… وجود دارد، گفت: نوروز امسال یکصد مکان اعم از موزه، بنای تاریخی، تفرجگاه و پایگاه ملی و جهانی آماده بازدید گردشگران خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از صدور ۳ هزارو ۱۶۴ مجوز صنایع دستی در استان خبر داد و افزود: این مجوزها در ۳حوزه انفرادی، صدور کارت شناسایی و کارگاه در استان صادر شده است.

صفری با بیان اینکه یک هزار و ۷۴۹ اثر در استان ثبت ملی  شده است، افزود:  از این تعداد یک هزار و ۵۷۶  مورد مربوط به بنا و محوطه تاریخی و ۸۷ مورد دیگر اثر ناملموس است.

وی افزود: استان دارای آثار تاریخی همچون کلیسای زور زور ماکو،قره کلیسا چالدران،تخت سلیمان تکاب با ثبت جهانی است و پرونده ۲ اثر تپه حسنلو و بسطام در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی  گفت: همچنین ۲۰۰ اثر از جمله بنا، تپه و محوطه تاریخی در استان برای ثبت ملی  شناسایی شده است،که در مرحله تکمیل اطلاعات می باشند.

وی با اشاره به اینکه احیای مسجد جامع ارومیه جزو اولیتهای اداره کل میراث فرهنگی استان است، گفت: ۱۲میلیارد تومان اعتبار برای احیای این مسجد مصوب شده که با تخصیص صد درصدی اعتبار این طرح با پیشرفت فیزیکی  90 درصدی برخوردار است. 

پایان پیام/ 566