همه چیز برای نهضت بازگشت به مسجد مهیا است/دنیا را از ظرفیت‌های دهه کرامت بهره‌مند کنیم

همه چیز برای نهضت بازگشت به مسجد مهیا است/دنیا را از ظرفیت‌های دهه کرامت بهره‌مند کنیم

تاریخ انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
دکتر اسماعیلی با بیان اینکه همه چیز برای نهضت بازگشت به مسجد مهیا است، گفت: تعظیم آل‌الله(ع) کارویژه‌ای مهم در وزارت فرهنگ است باید با پرهیز از فعالیت جزیره‌ای بکوشیم در دهه کرامت دنیای تشنه معارف را سیراب کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت ماه) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون قرآن و عترت وی، رئیس و نمایندگان دستگاه های عضو این ستاد برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، دکتر «محمدمهدی اسماعیلی» در این نشست با اشاره به برکات حضور فرزندان حضرت موسی‌بن جعفر(ع) در ایران، اظهار کرد: امروز سادات بر چشم و دل مردم ایران و مورد تکریم و تعظیم آنها هستند. بزرگداشت مقام حضرت فاطمه معصومه(س) و دیگر امامزادگان عظیم‌الشان و نیز بزرگداشت سالروز ولادت امام رضا(ع) از اتفاقات مبارک دهه کرامت است.

 

تعظیم آل‌الله(ع) به عنوان کارویژه ای اصلی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در مجموعه های مختلف این وزراتخانه نگاه ویژه به تعظیم آل‌الله(ع) را دنبال می کنیم، گفت: تلاش داریم در دهه کرامت به این نگاه جدیت و قوت بیشتری ببخشیم.

 

وی با تاکید بر لزوم هماهنگی دستگاه های عضو ستاد بزرگداشت دهه کرامت برای برگزاری باشکوه برنامه های این ایام، تصریح کرد: در بخش های مختلف ظرفیت ها و امکانات مطلوبی وجود دارد که بعضاً به دلیل نگاه جزیره ای بخشی از جامعه از این استعدادها محروم می شوند لذا این قسم نشست ها باید فرصت استفاده از امکانات بین‌بخشی را تسهیل کند.

 

امکانات فرهنگی نباید محبوس باشند

اسماعیلی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه در دولت مصوب شده که امکانات به ویژه در حوزه فرهنگ حبس نشود، ابراز کرد: این قانون را در صحن مجلس نیز مطرح به عنوان قانونی دولتی دنبال می کنیم.

 

وی با اشاره به تأکید رئیس جمهور برای هموار کردن زمینه فعالیت های فرهنگی در استان ها، اضافه کرد: سال گذشته در ستاد بزرگداشت دهه کرامت اشاره کردم ظرفیت عظیمی در دستگاه های عضو این ستاد وجود دارد. در کشور نزدیک به ۱۲۰ هزار مدرسه و حدود هشت هزار بقعه متبرکه و بالغ بر ۷۰ هزار باب مسجد داریم که ظرفیت مهمی محسوب می شوند. اما همه ظرفیت این شبکه در خدمت انتقال مفاهیم دینی نیست چون برخی مساجد امام جماعت ندارند و یا در طول روز فعالیت لازم را ندارند.

 

مشکل ما مدیریت است نه بودجه و امکانات

اسماعیلی تأکید کرد: رسالت مهم دولت این است که این ظرفیت ها را فعال کرده و در اختیار جریان عمومی فرهنگی کشور قرار دهد. ما نه در بودجه و نه در امکانات مشکل نداریم مدیریت مسئله اول ما است. این حجم فعالیت فرهنگی متعدد به ندرت مشکل دارند. در دهه ۶۰ همه آموزش های فرهنگی هنری در مساجد ارائه می شد حتی نمایش فیلم و اجرای تئاتر و سرود و آموزش قرآن و خوشنویسی و ... .

 

ما دچار انقطاع نسلی نیستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز بچه های ما در مسجد حضور لازم را ندارند که باید آسیب شناسی شود از میان حدود ۸۰ هزار باب مسجد، تقریبا بین ۳۰ تا ۳۵ هزار باب فعال هستند. جبهه فرهنگی انقلاب آماده است و باید از آن بهره برد. دشمنان دائم این فرضیه را تبلیغ می کنند که ما دچار انقطاع نسلی شده ایم در حالی که اینها بیشتر القایی است چون وقتی پای عمل در میان باشد این بچه ها پای ارزش های اسلام و انقلاب و امام و رهبری ایستاده اند. اینها جشنواره ها و فعالیت های فرهنگی نظام را رونق داده و پیش می برند مثل شرکت بیش از یک میلیون اثر در جشنواره کتابخوانی رضوی در سال گذشته!

 

وی تأکید کرد: بر ما متولیان فرهنگ فرض است که از نگاه جزیره ای پرهیز کنیم و امکانات را در اختیار یکدیگر قرار دهیم. ما باید از موانع خودساخته عبور کنیم وگرنه نمی توان توقع توفیق و کامیابی داشت.

 

روحانیت ظرفیت بالقوه نهضت بازگشت به مسجد است

اسماعیلی با اشاره به طرح نهضت بازگشت به مسجد در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در مسجد همه چیز برای این نهضت مهیا است، در حوزه های علمیه ده ها هزار روحانی فاضل داریم که می توانند امام مسجد و محل رجوع مردم باشند و صفوف ایمان و اراده الهی را شکل داده و مشکلات فرهنگی را در جامعه حل کنند.

 

وی با بیان اینکه مسجدمحوری به پیشتازی روحانیت و حضور جوانان نیاز دارد، ابراز کرد: این دهه تمرین خوبی برای دستگاه های فرهنگی در مسیر هم‌افزایی است. برای مثال ده‌ها هزار ورزشگاه در سطح کشور هستند که ظرفیت فعالیت فرهنگی را نیز دارند. در دهه کرامت که مشحون از مناسبت های زیبا است باید به این سمت حرکت کنیم.

 

اسماعیلی با اشاره به ابتکار جمهوری اسلامی در خلق اندیشه دهه کرامت با ابتناء به نگاه امامین انقلاب، تصریح کرد: امام خمینی(ره) به خوبی از بزنگاه ها و مناسبت های مذهبی بهره گرفته اند و این ابتکار جمهوری اسلامی است. این میراث در اختیار ما است لذا هیچ عذر و بهانه ای در کوتاهی در استفاده از این امکانات نیست.

 

وی با اشاره به تلاش های دشمن برای منفعل کردن ما با فعالیت های رسانه ای و تبلیغی، ابراز کرد: از پیش از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تلاش بر آن بود که این حرکت فرهنگی را نزد مردم منفعل جلوه دهند اما بازدید حدوداً سه ساعته مقام معظم رهبری و نظرات ایشان، واقعیت امر را بازگو کرد پیش از آن نیز نمایشگاه بین المللی قرآن توانست خوش بدرخشد.

 

دنیا را از دهه کرامت بهره‌مند کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر استفاده حداکثری از فضای دهه کرامت، بیان کرد: امروز دنیا تشنه شنیدن این معارف است اگر وقت بگذاریم و از ظرفیت های مان بهره بگیریم می توانیم همه دنیا را بهره مند کنیم. امید است در این دوره از فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوان گام های موثری برداشت.

 

جدیت وزارت فرهنگ در امور دینی

دکتر «علیرضا معاف» نیز در این نشست با اشاره به جدیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیگیری فعالیت های دینی و مرتبط با دین و قرآن در دولت انقلابی، بیان کرد: باید برای دهه کرامت به قله های مرتفع تر دست بیابیم و به هجرت های دولت ساز و تمدن ساز و حکومت ساز فرزندان حضرت موسی‌بن جعفر(ع) بپردازیم. خوب است به نظریه هجرت که در آیات 72 تا 75 انفال بیان شده و بسیار خواندنی است در این ایام بپردازیم به ویژه آنکه امام رضا(ع) با هجرت خود جلوه های تمدنی را به شرق توسعه دادند و ما مدیون فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) هستیم.

 

دِین انقلاب به حوزه های علمیه قم و مشهد

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: انقلاب اسلامی در حدوث و بقا مدیون دو حوزه علمیه قم و مشهد است که به برکت بارگاه مطهر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) بنا شده اند.

 

وی با تأکید بر لزوم توجه ویژه به جامعه دختران در دهه کرامت، گفت: در انقلاب حضرت موسی(ع) چهار زن یعنی مادر و خواهر ایشان، حضرت آسیه(س)، همسر فرعون و دختر شعیب همسر حضرت موسی(ع) نقش کلیدی داشته اند اما متاسفانه این نقش ها در جنگ روایت ها بیان نمی شود؛ به تصریح علامه طباطبایی(ره) اگر شجاعت خواهر موسی(ع) نبود باقی اتفاقات ابتر می ماند!

 

دعوای دو روایت زنانه!

وی اضافه کرد: ما نقش دختران و مادران و خواهران را روایت نمی کنیم دعوای زن زندگی آزادی دعوای زنان و مردان نیست بلکه دعوای زن با دو روایت است: زن اسلامی و زن غربی؛ اگر در زمین گفتمانی دیگر بازی کنیم، می بازیم باید روایت خودمان را داشته باشیم. در کتاب شریف کافی برای دختران بابی جدا آمده و روایات جالبی را درباره فضایل دختران بیان می کند.

 

تقلیل‌گرایی به سکولاریسم پنهان ختم می شود!

معاف اضافه کرد: در مناسبات ارتباطی دولت با مردم باید تعبیر کرامت و خدمت کریمانه را بُلد کنیم دهه کرامت را به مجموعه برنامه های عاطفی هنری و فرهنگی تقلیل ندهیم، این مقدمه واجب است اما خیلی از اوقات این رویکرد تقلیل‌گرایانه سبب سکولاریسم پنهان می شود باید در برنامه های مهدوی، امام رضایی و قرآنی رویکرد انقلابی تمدنی داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه امروز این شجره طیبه دهه کرامت باید ثمر بدهد و در خدمت انقلاب قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: هیچ زمان همچون امروز فعالیت های فرهنگی مثل نمایشگاه کتاب مورد تقدیر و تجلیل تفصیلی مقام معظم رهبری نبوده است. اکنون وقت انجام کارها و اجرای طرح های بزرگ تر است.

 

برگزاری مردمی‌تر جشن های دهه کرامت

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده» نیز در این نشست با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و تشکیل اتاق های فکر با حضور دستگاه های عضو، اظهار کرد: در این جلسات کوشیدیم شیوه نامه بزرگداشت دهه کرامت را تدوین کنیم.

 

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور اضافه کرد: با همان رویکردی که نظام جمهوری اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش آفرینی بیشتر مردم را دنبال می کند جشن های امسال دهه کرامت مردمی تر برگزار می شود تا جریان فرهنگی هنری در اقصی نقاط کشور ماندگارتر و اثرگذارتر باشد.

 

وی تاکید کرد: همه همّ و غم کارگروه تشکل های مردمی ستاد بزرگداشت دهه کرامت این است که محور کار با اعتاب مقدس یعنی آستان های مقدس رضوی، احمدی(شاهچراغ)، فاطمی(حرم حضرت معصومه(س)) و عبدالعظیم حسنی(ع) باشد لذا تلاش شده فعالیت همه دستگاه های فرهنگی با این رویکرد گره بخورد تا جریان سازی مردمی به شکل صحیح رقم بخورد.

 

حجت الاسلام خداداده با اشاره به تشکیل کارگروه های تخصصی ستاد بزرگداشت دهه کرامت، خاطرنشان کرد: کارگروه مردمی ستاد با عضویت دستگاه های فرهنگی و محوریت آستان قدس رضوی، کارگروه محتوایی با راهبری آستان مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) و استفاده از ظرفیت حوزه علیمه قم، کارگروه هنری با محور بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و کارگروه بین الملل ستاد با محوریت مجمع جهانی اهل بیت(ع) کار را پیش می برند.

 

در ادامه این نشست نمایندگان برخی از دستگاه های عضو ستاد بزرگداشت دهه کرامت به تشریح برنامه های تدارک دیده شده برای این ایام مبارک پرداختند.

 

گفتنی است، رونمایی از پوستر دهه کرامت ۱۴۰۲ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پایان بخش این نشست بود.

 

 

پایان پیام/ 9