کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نقش مهمی در ایجاد تمدن اسلامی دارند

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نقش مهمی در ایجاد تمدن اسلامی دارند

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
حجت الاسلام و المسلمین محمدزاده گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد نقش مهمی در ایجاد تمدن اسلامی دارند و همچنین مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش بسیار مهمی داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی،همایش مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان چالدران، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیف علی محمدزاده، امام جمعه شهرستان چالدران، محسن رضایی، مدیر ستاد کانون‌های مساجد استان و دیگر مسئولین شهرستانی، امروز چهارشنبه، در مسجد جامع شهرستان چالدران برگزار شد. 

حجت الاسلام و المسلمین سیف علی محمدزاده، امام جمعه شهرستان چالدران در این همایش گفت: خلقت جهان هستی به صورت مدنی بوده و مدنیت یعنی داشتن کانون، منبر و مرکز هدایت است که تمام ائمه (ع) به عنوان کانون دارن الهی در طول تاریخ بشریت بودند.

وی ادامه داد: حضرت محمد(ص) که بعثت از ایشان شروع شد و باعث شد کانون هایی ایجاد کند، تقویت، تعریف و فعال کند تا بتواند جامعه زندگی صحیح را در  برابر بندکی پروردگار درست هدایت کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدزاده ادامه داد: مساجد همیشه مدنظر خداوند متعال است و در این راستا یا مراکزی که به عنوان مرکز تربیت، عبادت، فرهنگ و علم مطرح هستند در هر دین و آیین که این مسئله است، مورد توجه می باشد.

امام جمعه شهرستان چالدران گفت: اهل بیت (ع) یکی از کانون های جامع برای تربیت، هدایت جامعه و دادن الگوی صحیح برای زندگی بشر مامور هستند و در سیره عملی نبی اکرم(ص) بحث وقتی مامور می شود که ابلاغ رسالت را علنی کند، اقدام به بحث مسجد می کنند.

وی افزود: خداوند وقتی مسجد را تعریف می کند این موضوع را برای انسان هایی که ایمان به خدا و قیامت یعنی اهل امید به امروز و آینده دارند و آنهایی که مسجد را آباد میکنند تعریف می کند، نه از لحاظ عمرانی چون کسی که باعث عمران و آبادانی مسجد می شود، رسالت مسجد را انجام داده است.

این مسئول گفت: کانونی که برای مساجد تعریف می شود باید مردم جامعه و نسل جوان را احصا کند و به موقع به این رسالت ها عمل کند و با مبنای قرآن اهل بیت قرار داده و تنها یکی از بزرگ وظایف کانون های مساجد که با این اصول احیا شود و هدایت جامعه بوسیله کانون مساجد جامعه است و موضوع نهی از منکر یکی از وظایف بزرگ کانون ها است.

وی با بیان اینکه باتوجه به مشکلات الان کانون ها را دشمن هدف گرفته و الان دشمن وارد جنگ تن به تن شده، گفت: امروزه باید به جامعه مرز اسلام و کفر را بشناسانیم و کانون های مساجد در این مورد دارای وظایف مهمتری هستند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدزاده ادامه داد: در کنار مساجد سالن های مختلف، کتابخانه های عظیم و جامع باید ایجاد شود و مساجد حتی باید درمانگاه، صندوق خیریه، انبار زکات و حتی پارک های کاملا مناسب و در خور مومنان باید باشد و همه باید در این راستا اقدام کنیم. و الان دشمن قسم خورده در تلاش است که کانون خانواده را در کشورهای اسلامی از بین ببرد.

وی گفت:  وظایفی که کانون ها دارند لازم است رسالت کانون‌ها را دقیق بررسی کنیم و کانون پیروزی انقلاب اسلامی مساجد بود و در این راستا راهپیمایی های انقلاب،اعزام رزمنده جنگ و در تشکیل کمیته ها مساجد مرکز فعالیت ها بود.

امام جمعه شهرستان چالدران افزود: پیروزی انقلاب اسلامی حاصل فعالیت های مساجد است و هدف از ساماندهی کانون های مساجد حفظ سنگرها و مساجد است و امام حسین (ع) و در این راستا کانون عاشورای حسینی را باید الگو قرار دهیم که با تمام قوا و خانواده خود وارد صحنه شدند و کانون های فرهنگی و هنری مساجد  جایگاه و ماموریت خاص دارند و در جهاد تبیین که مطالبه مقام معظم رهبری است باید کانون ها مورد توجه قرار گیرد.

فعالیت ۴۵ کانون فرهنگی و هنری در شهرستان چالدران

محسن رضایی، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: کارکردهای مساجد در دهه های قبل بیشتر و غنی تر بود ولی امروزه به دلایل سیاسی، کم توجهی،  عدم حمایت ها این کارکردها کم شده و ما امروزه به موضوع نهضت بازگشت به مسجد باید توجه ویژه داشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه برون سپاری بسیاری از فعالیت های قرآنی و هیئت ها این مشکلات را چندین برابر می کند و در این ایام محرم شاهد هستیم که دسته های عزاداری تو خیابان ها و محوطه مسجد به عزاداری می پردازند که مناسب نیست و باید به داخل مساحد هدایت شوند.

رضایی ادامه داد: جذب جوان و نوجوان به فرهنگسرا نسبت به مسجد راحتر شده و در مورد این مورد باید مطالعه کنیم و ذائقه دهه ۸۰ هارو بشناسیم و در این راستا فضای مجازی موثر است و ما با پیشرفت های رسانه ایی مخالف نیستیم ولی باید محدودیت های لازم را داشته و تولیدات و هماهنگی های لازم برای برخورد با این مشکلات را ایجاد کنیم.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد آذربایجان غربی ادامه داد: بیش از هر مسئله ای مهم، ضرورت توجه کانون های فرهنگی هنری مساجد به بحث کیفیت فعالیت‌ها و عدم اصالت دهی به بحث کمیت گرایی است و ما در این راستا سطح بندی کانون ها را آغاز کردیم.

وی اظهار کرد: در شهرستان چالدران 45 کانون فرهنگی هنری وجود دارد که باید به عنوان یک کانون فرهنگی هنری فعالیت تشکیلاتی انجام دهیم و کادرسازی را در اولویت برنامه ها قرار دهیم.

گفتنی است؛ همایش مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد چالدران با  تشریح برنامه های شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان، ثبت اعضای کانون ها، تشریح برنامه های اوقات فراغت و پایگاه های قرآنی در محل مسجد جامع چالدران برگزار شد.

پایان پیام/ 566